Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

2002-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankstra
Donateur
Donateur

Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door Frankstra » zo 22 feb, 2026 22:44

Dag allemaal,

Mijn Saab is een 2009 9-3 2.0T XWD Sport Estate, een automaat. Bij ca 105 km/uur maakt ie een soort fluitend geluid. Onder die snelheid is het nagenoeg weg, en daarboven verdwijnt het langzaam maar zeker. Bij 130 hoor je het niet meer. Maar laat ik nou vaak rond de 105 rijden. Zie filmpje: bij heel licht gas bijgeven (zie turbodrukmeter) wordt het geluid intenser, bij gas los wat minder. Van versnelling wisselen maakt geen verschil.

Mijn Saab-specialist denkt aan een lager, misschien dat ergens lucht lekt. Tot nu toe kan hij niets vinden. Heeft een van jullie misschien een idee?


jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door jansen » ma 23 feb, 2026 17:56

Gewoon een goede radio kopen.

Rob de tuinman
Geregistreerd lid

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door Rob de tuinman » wo 25 feb, 2026 21:37

Is het alleen bij 105 km per uur of is het ook aan wezig in een lagere versnelling maar wel 2000 toeren?
Zou misschien iets electrisch kunnen zijn.
Een relais / omvormer oid.

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door ZSR » wo 20 mei, 2026 14:44

Heb je de oorzaak gevonden?

Heb namelijk iets vergelijkbaars, als is het meer een soort Frutten dan fluiten.

Een oorzaak kan je vijfde versnelling zijn, die wil nog wel eens zingen. Zie opmerking Janssen: betere radio :D
De andere, hoop ik, is een lek ergens rondom de uitlaat. Maar waarom dan precies rond die 100km/u geen idee. Gaan we woensdag bij Mink naar laten kijken.

Gebruikersavatar
Frankstra
Donateur
Donateur

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door Frankstra » wo 20 mei, 2026 16:29

Oorzaak is nog niet gevonden. Er is intussen een lager vervangen - dat moest toch gebeuren - maar dat loste het niet op. De 5de versnelling is het ook niet, in 4 en 3 hoor je het ook bij dezelfde snelheid. We denken nu aan een luchtlek, misschien vacuümlek. We zijn bezig om een nieuw plan te bedenken. Een rookgastest is wellicht de eerstvolgende stap.

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door Sa93Ve » wo 20 mei, 2026 16:33

Fluitend naar je werk! Jij doet het :mrgreen:

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door jansen » wo 20 mei, 2026 17:13

Zelfs fluitend willen ze niet meer naar het werk gaan, het is toch wat met de hedendaagse jeugd. :O:

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door Sonab » wo 20 mei, 2026 18:12

Bij volv* 5 cilinders bestaat een dergelijk fenomeen agv lekke carter ventilatie toch?
Heb je ook het rubber van je voorraam gecheckt?

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door LarsJanse » wo 20 mei, 2026 19:08

Heb je het ook als je met gas los naar 105 km/u afzakt?
Als het niet afhankelijk is van het motortoerental maar wel van de snelheid zou ik denken dat het in het rollende werk moeten zitten? Banden wielen/ assen, alles na de versnellingsbak?Het is een XWD?
Als het iets met de luchtstroom langs de auto is zou je verschil moeten merken tussen wind mee en wind tegen

Mijn Mazda 6 had ook zo’n fluitachtige toon in de aandrijflijn bij bepaalde snelheden, dat hoorde bij de auto kreeg ik te horen. Dat was letterlijk radio wat harder zetten.

In de categorie flauwere oplossingen voor als het inderdaad in het rollende deel zit. zet er wielen onder met een iets andere afroldiameter. Dan hebben je wielen een ander toerental bij jouw favoriete 105km/u

Gebruikersavatar
Frankstra
Donateur
Donateur

Re: Fluitend geluid bij ca 105 km/uur

Bericht door Frankstra » vr 22 mei, 2026 10:32

Raamrubbers zijn het niet, het komt uit de motorruimte. De suggestie van een lekke carterventilatie neem ik mee.

Heb je het ook als je met gas los naar 105 km/u afzakt?
==> Ja bij die snelheid komt de fluit er gewoon weer gezellig bij.

Als het niet afhankelijk is van het motortoerental maar wel van de snelheid zou ik denken dat het in het rollende werk moeten zitten? Banden wielen/ assen, alles na de versnellingsbak?Het is een XWD?
==> Idd een XWD. Ik heb de winter/zomerbanden op aparte velgen. Dat maakt in elk geval geen verschil. Bij het voordifferentieel is een lager vervangen. Dat lost het ook niet op. Ik merk intussen wel dat het geluid alleen bij een warme motor speelt. Koud 105 rijden is stil. Wellicht iets met dikkere/dunnere olie.

Plaats reactie