Remmen ontluchten

1967-1984
Plaats reactie
gans10
Geregistreerd lid

Remmen ontluchten

Bericht door gans10 » za 20 dec, 2025 9:57

Goedemorgen!

Ik sta op het punt om de remmen van mijn Saabje te ontluchten. Momenteel staat er wel druk op de rem wanneer de motor uit staat, maar wanneer het loopt is er geen remdruk. De auto is recentelijk apk gekeurd, en daarbij is er een reparatie uitgevoerd aan een van de remklauwen. Hierna bleek het reservoir met remvloeistof zo goed als leeg te zijn. Dit bijvullen lijkt te hebben gezorgd voor lucht in het systeem. Ik heb zelf de vraagbaak en de Haynes. Het gaat om een 99 uit 1982. Toch vind ik het nog aardig spannend. Zouden jullie mij een (uitgebreide) gids/handleiding kunnen geven over hoe ik dit moet aanpakken?

Ik heb het forum afgezocht maar ik kan zo snel geen handleiding vinden, vandaar.

Ik woon zelf in het centrum van Nijmegen. Als je me hier een handje bij wil helpen, stuur dan vooral een berichtje. We kijken of we een momentje kunnen plannen.

Dankjewel!

simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Remmen ontluchten

Bericht door simon_bergman » za 20 dec, 2025 10:46

Dag Gans!

Ontluchten van de 99 is niet zo heel spannend, gezien het een simpel kruislings remsysteem betreft. Het idee van ontluchten van dit systeem is in feite: eerst het gros van de lucht uit de lange leidingen naar achteren duwen, en dan de voorste leidingen ontluchten. Ik doe meestal zelf twee rondes van de volgorde die ze aangeven in de handleiding. (RA, LV, LA, RV? LA,RV, RA, LV?)

Het makkelijkste is ontluchten met zo'n drukpot of een vacuüm ontluchter, maar die moet je dan maar net hebben (en compressor en zo) en dat is helemaal niet nodig met een 99. Het simpelste is om gewoon een assistent op de rem te laten pompen terwijl je een voor een de hoeken afwerkt. Je zet dan een helder slangetje op de remnippel, om te kunnen zien hoe de vloeistof/lucht toestand is, en te voorkomen dat er lucht terug in het systeem wordt gezogen.

Paar keer pedaal pompen, vasthouden, remnippel open draaien, pedaal tot de grond laten zakken, nippel dicht, pedaal op laten komen, weer een paar keer pompen, etc.

Dit doe je tot je geen lucht meer uit de leiding ziet komen, en de vloeistof mooi helder en licht geel is. (Oude vloeistof is bruin, dat wil je niet.) Ik doe altijd twee rondjes, gewoon voor de zielerust. Dat hoeft in principe niet als je de eerste keer alle lucht eruit hebt. Je spoelt het hele systeem in feite door met verse vloeistof, zonder lucht erbij ;)
Hiervoor is het belangrijk dat je dus wat extra vloeistof haalt bij de automaterialen zaak, een halve liter is wel genoeg. Als je kleine flesjes koopt kun je ongeopende exemplaren terug brengen.

Een laatste tip is voor de handelingen de rem ontluchtingsnippels goed in te spuiten met kruipolie, die willen heel graag vast zitten. Lekker laten intrekken, en dan met een beetje beleid die dingen los draaien. Geweld lusten ze niet, dus voorzichtig mee zijn. Als je een passend dopje (zeskant dop) hebt is dat een fijne om de nippels de eerste keer los te krijgen, zonder de zeskant te slopen.

Succes ermee!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 20 dec, 2025 10:55

Nog een aanvullende tip: zeker bij een oudere auto is het raadzaam bij het pompen het pedaal niet diep in te trappen en tot op de grond te laten zakken, maar kleine oppervlakkige slagjes te maken. Bij voorkeur niet dieper intrappen dan je bij normaal remmen zou doen. Daarmee voorkom je dat je de cups in de hoofdremcilinder langs eventuele opgebouwde aanslag in de cilinder drukt, waar ze van kunnen gaan lekken. Duurt iets langer met kleine slagjes maar kan een boel ellende voorkomen.

gans10
Geregistreerd lid

Bericht door gans10 » vr 27 feb, 2026 7:02

Hee! Hartstikke bedankt voor de uitgebreide omschrijvingen. Het heeft erg geholpen en ze remt weer hartstikke prima!

Helaas zit in nu met een nieuw probleem. Dit is mij afgelopen week overkomen. De auto staat met opgewarmde en draaiende motor op een parkeerplaats. Vervolgens valt het toerental en slaat de motor af. Ik slaag er niet in om de auto weer draaiende te krijgen.

- De startmotor is duidelijk hoorbaar.
- Choke is uit.
- Ik heb de bougiekabels gemeten, en de weerstand lijkt correct.
- De bobine heeft ook een juiste weerstand. Voelt ook niet heet aan na meerdere pogingen om de auto te starten.
Lekt niet.
- De auto is afgelopen juli apk gekeurd. Toen is ook de ontsteking afgesteld.
- Ik heb er een nieuwe set bougies in gedraaid. De vorige waren zwart en vochtig (te rijk mengsel? Verkeerde timing ontsteking? Vuile carburateur?).
- Lekt geen olie of koelvloeistoef.

Tijdens oud & nieuw heb ik haar nog zo'n 2000km door Frankrijk gereden, zonder (merkbare) mankementen/problemen.

Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn?

Dankjewel! :D :D :D

En opnieuw: ik woon in het centrum van Nijmegen. Als je het leuk en interessant zou vinden om samen een keertje te sleutelen, stuur dan vooral een berichtje!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 27 feb, 2026 9:52

De choke is uit, als in uitgetrokken of uitgeschakeld? Uitgeschakeld is de juiste manier, want bij warme motor heb je geen choke nodig.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » vr 27 feb, 2026 10:41

gans10 schreef:
vr 27 feb, 2026 7:02
Hee! Hartstikke bedankt voor de uitgebreide omschrijvingen. Het heeft erg geholpen en ze remt weer hartstikke prima!

Helaas zit in nu met een nieuw probleem. Dit is mij afgelopen week overkomen. De auto staat met opgewarmde en draaiende motor op een parkeerplaats. Vervolgens valt het toerental en slaat de motor af. Ik slaag er niet in om de auto weer draaiende te krijgen.
Als dit de volgorde is, goed opgemerkt. Als je start zie je dan dat de toerenteller beweegt?? Zo niet, ontsteking. Volgens mij heb je contactpunten....checken en mogelijk condensator vervangen.

Plaats reactie