Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

1967-1980
francofiel
Donateur
Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4: technische update

Bericht door francofiel » vr 13 feb, 2026 9:14

Goeie tip, ga ik eens bestuderen dit weekend

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 13 feb, 2026 12:47

francofiel schreef:
vr 13 feb, 2026 9:14
Goeie tip, ga ik eens bestuderen dit weekend
Ik keek net eens even naar de speakers hier in huis en realiseer me dat die 'emmer-oplossing' qua geluidskwaliteit nog niet zo slecht was. Normaal(...) maakten we gaten in de deurpanelen. Maar dan gaat de kwaliteit van het geluid behoorlijk verloren via de té flexibele kartonnen panelen. Die 'emmer' bieden je de mogelijkheid om het geluid beter te richten door dempend materiaal rondom de speakers te gebruiken. Tja het zal geen Burmester worden maar je komt een heel eind.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » vr 13 feb, 2026 17:17

Ik heb het op deze manier gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Samen met losse tweetertjes op het dashboard en een sub onder een stoel.
Ik twijfel wel een beetje aan de muziek kwaliteit van die 'temu' radio.
Maar dat zou ik ook zomaar mis kunnen hebben hoor.
Groet, Willem

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » vr 13 feb, 2026 18:14

Die dashboards uit de oudere 96´s zijn best gaaf..

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 13 feb, 2026 22:16

Het idee om de speakers in de emmers te bouwen stond me erg aan, dat was een goede tip. Ik ben na m'n werk maar gelijk aan de gang gegaan dus.

Weer een mal gemaakt om zeker te zijn dat alles soort van in het midden zou komen:
Afbeelding

Gat in de emmer gezaagd:
Afbeelding

Daarna twee plaatjes MDF op elkaar gelijmd, een gat van 100mm in gezaagd en daar de speaker achter gezet:
Afbeelding

Past prima, het idee is om de boel in de emmer te kunnen schuiven:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens dit plaatje waar de speaker op zit met speakerdoek en gaas bekleed:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat spul in de emmer:
Afbeelding
Afbeelding

Dan komt er een deksel op:
Afbeelding

Samen met het deksel heb je nu een "speakermodule" die zo in de emmer geschoven kan worden:
Afbeelding
Afbeelding

En klaar:
Afbeelding

Montage in de auto en een stukje vilt op het deksel tegen het rammelen van spulletjes die je nog steeds in de emmer kunt stoppen
Afbeelding
Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 13 feb, 2026 22:17

willemwerkt schreef:
vr 13 feb, 2026 17:17

Ik twijfel wel een beetje aan de muziek kwaliteit van die 'temu' radio.
O, ik weet zeker dat de geluidskwaliteit van de ail-express radio van bedenkelijke kwaliteit is. Maakt niet uit, het gaat om de mogelijkheid om een beetje geluid te hebben op lange ritten..

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 13 feb, 2026 22:21

Lekker dan! Mooi dat het zo is geworden. In mijn herinnering was het voorbeeld in dat ik voor ogen had, niet zo fraai als deze. Wrs door het gaasje. Heel slim. Het is een wat kwetsbare plek inderdaad.

Vwb de radio: Er zijn mogelijkheden om klassieke autoradio's van een modern 'interieur' te voorzien. De huidige electronica is nog kleiner dan die van vroeger. Dus passen doet het wel!

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » vr 13 feb, 2026 23:02

Je zou nog kunnen overwegen om wat dempingsmateriaal achter het speakertje te stoppen.
Dat maakt het geluid iets minder 'plastic'.
Groet, Willem

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 14 feb, 2026 21:26

Heb ik idd gedaan. De emmer is gedempt aan binnen en buitenzijde.

Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 14 feb, 2026 21:27

Het nieuwe uitlaatsysteem past perfect onder auto maar is vanaf de spruitstukken volledig “star” uitgevoerd. Dat is op zich niet erg, maar enige flexibiliteit voorkomt vibraties en resonanties en zorgt er voor dat er minder spanning op de spruitstukken komt te staan. Dus, aanpassen die handel: een flexibel stukje er tussen.

Afbeelding

Even de flex er in en een mooi kort flexibel stuk er tussen lassen
Afbeelding

Helemaal mooi zo
Afbeelding

De boel hangt nu echt beter “spanningsvrij” en de rubbers kunnen hun werk doen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 25 feb, 2026 12:47

Goede upgrade.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 26 feb, 2026 9:36

“Hangrubbers” gebruiken ipv diabolo helpt ook (mee). :wink:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 26 feb, 2026 9:52

Dat klopt, maar ik had geen zin om daar weer een hele constructie voor te moeten verzinnen. Voor nu is het prima stil zo. Volgende week nog wat proefritjes en proberen of het nog lukt het ding apk-goedgekeurd te krijgen, de week daarop gaan we al weg. De afgelopen week en deze week niets gedaan want met de moderne auto de Alpen in op hoogte stage. (Lees: van skihut naar skihut)

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » ma 02 mar, 2026 19:08

Na een half jaar sleutelen was het vandaag D-Day voor de rode 96: de niet verplichte maar wel verstandige APK-keuring bij mijn huisgarage. Ja ik weet het, mijn auto hoeft niet meer gekeurd te worden. Maar.. het kán en mag wel, dus waarom dan niet? Met zo’n APK formulier en afmelding bij de RDW sta je juridisch toch net ff sterker als het spannend wordt en als er in het buitenland om het keuringsrapport gevraagd wordt kun je dat gewoon laten zien zonder oeverloze discussie in een vreemde taal over dat de apk in Nederland niet langer verplicht is. Daarbij stelt mijn reisverzekering keihard: geen apk, dan geen voertuighulp.

Ok, de apk dus. Ik had de auto in het najaar al goed laten bekijken. Ondanks mijn eigen, in mijn ogen zorgvuldige pre-apk check, vond de keurmeester nog een gebroken veer (niet grappig), remverschil (ja thuis heb ik geen remmentestbank) en een wat te luidruchtig wiellager achter. Met dat lijstje ben ik aan de slag gegaan en vandaag mocht ik op herhaling. Omdat het al ff geleden was dat de auto gezien was een complete keuring, waarbij ik er maar eentje hoef te betalen. Dat is fijn. De keurmeester ken ik goed, we zaten samen op school ooit, en hij keurt met scherpe blik. Bij twijfel raadplegen we het apkboek, goed is goed, fout is fout.

Dus, grondige controle van het onderstel
Afbeelding

De verlichting incl het goed afstellen van de mislampen
Afbeelding

Ook het CO werd gemeten (niet verplicht overigens, wel fijn om te weten want het stond wat hoog dus kon het goed worden afgesteld)
Afbeelding

Natuurlijk een remmentest, controle chassisnummer, gordels, accu enz enz enz enz.. en daarna: afmelden bij de RDW.

Afbeelding

Goedgekeurd!

Tissa
Geregistreerd lid

Re: Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

Bericht door Tissa » ma 02 mar, 2026 19:19

Fantastisch zeg!! Gefeliciteerd. Goed de weg op dus! :O:

Plaats reactie