Roestbehandeling Saab 95 'De Trol'en loslatende Dinytrol

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Re: Roestbehandeling Saab 95 'De Trol'en loslatende Dinytrol

Bericht door MvR » wo 29 apr, 2026 18:38

Interessante toevoeging!

Even wat gespeurd op lijnolie en de verwerking. Sommige mensen vinden rauwe lijnolie heel erg stinken. Gekookte minder erg. Mijn ervaring op natuurstenen aanrechtbladen is dat de geur van gekookte lijnolie wel meevalt. Maar geurbeleving is altijd subjectief, lijkt me.

Er wordt aanbevolen om een beetje 'siccatief' door de gekookte olie te mengen, voor snellere droging. [https://nl.wikipedia.org/wiki/Siccatief. Verder kom ik niets dan postieve verhalen tegen over lijnolie. Ook in de binnenvaart en Bruine Vloot.

Van de natuurstenen aanrechtbladen: de doeken waarmee je het erop smeert doen aan spontane zelf-ontbranding wanneer ze in elkaar gefrommeld zijn (broei). Ik stookte ze altijd meteen op in de industriële brander in mijn loods.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 29 apr, 2026 20:14

Is ook het advies van Wouter Tammeling :-)

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » do 30 apr, 2026 5:43

Lijnzaadolie, wie had daar ooit aan gedacht zeg. Maar eigenlijk is het ook helemaal niet zo vreemd, ik gebruik het al jaren om tuingereedschap roestvrij te houden.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 30 apr, 2026 8:01

Van ChatGPT:
Lijnzaadolie is geen goede keuze om de buitenkant van auto’s tegen roest te beschermen.

Het kan wel een waterafstotend laagje vormen en roest tijdelijk vertragen, maar de bescherming is beperkt en niet duurzaam. De olie wordt na verloop van tijd hard en kan barsten, waardoor vocht alsnog het metaal bereikt. Daarnaast blijft het vaak plakkerig, trekt vuil aan en is het niet goed bestand tegen UV-straling en weersinvloeden. Hierdoor ziet het oppervlak er snel slecht uit en neemt de werking af.

Lijnzaadolie kan eventueel gebruikt worden voor verborgen delen zoals binnenin chassis of kokerbalken, maar voor zichtbare en langdurige bescherming zijn moderne oplossingen zoals roestwerende coatings, epoxy primer en lak veel effectiever en betrouwbaarder.

Ik heb een bevriende chemicus met een pest-hekel aan roest op zijn klassiekers een vraag gesteld over lijnzaadolie. Hopelijk een antwoord vanuit een chemisch standpunt bekeken

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 30 apr, 2026 9:31

Als ik de vraag aan AI stel, geeft het aan dat Mike Sanders een kostbare maar ook erg goede bescherming tegen roest biedt. Maar ik heb zelf ook goede ervaringen met RX5 en RX10. Maar goed, ik ben afhankelijk van het antiroestbedrijf wat ze erop willen spuiten als wel hectend alternatief op het plaatstaal van de 95. Dinirol valt af...

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 30 apr, 2026 9:34

RX-5 en 10: ik heb ooit van iemand een trekhaak gekregen (ja ja) voor een 96. Die heb ik in de RX5 (of 10) gezet voordat ik 'm monteerde. En inderdaad: die bleef alle jaren dat ik de auto had helemaal gaaf; alsof 'ie gepoedercoat was. Dat was in de tijd dat ik mijn 96 zo'n 25 tot 30.000 km/jaar door weer, wind en zout gebruikte om naar mijn werk te gaan...

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 30 apr, 2026 9:40

Ik gebruik het ook voor de bak van het cabriodak van mijn 9-3, waar het water in blijf staan en de randen beginnen te roesten. Dat bevalt ook erg goed...

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 30 apr, 2026 9:40

Tip: het te beschermen oppervlak eerst behandelen met rx5, goed laten drogen en dan rx10 aanbrengen!

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 30 apr, 2026 10:03

dank u! :-)

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 30 apr, 2026 10:47

Dus de ervaringen met RX5/RX10 en met lijnolie zijn zeer goed:

RX5 is een product op basis van lijnolie, alkydharsen en oplosmiddelen bron: https://www.rx5.nl/gebruikershandleiding-rx5/a-589.html

wat een toeval :D

RX5 droogt ook heel langzaam, net als lijnolie. Onder de 15 graden celcius droogt het eigenlijk bijna niet.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 30 apr, 2026 11:55

Vriend met 40+ jaar ervaring als scheikundige bij o.a. DuPont verfsystemen. En bezitter van klassiekers antwoordde me dit. Ik vertaal het niet, zodat er niets verloren gaat vd inhoud.
I don’t like the linseed oil idea.

Linseed oil is a “drying” oil. That’s the term for oils that polymerise (an autoxidation process that hardens the oil film). That’s why linseed oil and other drying oils are used in oil-based paint, putty, and varnish.

It’s not uncommon to use a non-edible form of the oil, boiled linseed oil or BLO on bare metal tools like vices to protect unpainted surfaces. Perhaps that’s where someone thinks for vehicles. It works fine on tools to produce a hard coating — essentially varnishing the piece.

That’s nothing I’d ever put on a vehicle.

As it polymerizes it gets rigid. So it won’t “heal” damage or re-flow, and would be almost impossible to remove at a later time. The loss in volume as it polymerises puts the film under stress and can lead to cracking.

My favorite anti-rust treatment, one that’s given great results for me, is Fluid Film (or other similar products). I think we’ve talked about FF. This lanolin-based spray stays fluid and will self-repair by de-flowing. It’s resistant to washing off. Lots more. But it can be removed if desired.

Fluid Film works well on exposed surfaces or cavities. (I spray the face of alloy wheels during mounting, which prevents white rust of the aluminium alloy and makes later removal easy.)

Fluid Film is available in bulk cans for spraying with an air compressor and spray gun or as aerosol spray cans. My vehicles get DIY coated with rattlecan FF about every two years. I’d apply FF annually in a harsher climate.

The stuff smells funky. Probably as a result of its origin in wool processing. Some people find the smell absolutely revolting. I smell it a bit when applying it, but not the next day. (The gift of my dull nose.) There are similar lanolin products like Wool Wax that reportedly have much less odor.

Have you watched any of Project Farm’s testing videos on YouTube? He’s a home scientist who comes up with sometimes clever comparison tests of tools and other products. He did some testing of anticorrosion treatments a few years ago, and as I recall, Fluid Film did OK.

What was the German guy’s product we talked about a couple of years ago? Tom’s or Max’s or something?
Met de laatste zin bedoelt hij Mike Sanders, trouwens.

Plaats reactie