Onregelmatig probleem brandstofpomp

1978-1993
Plaats reactie
Thijs900S
Geregistreerd lid

Onregelmatig probleem brandstofpomp

Bericht door Thijs900S » za 02 mei, 2026 12:33

Af en toe slaat de brandstofpomp van mijn 900 turbo uit 1993 niet aan wanneer ik de auto op contact zet.
Alle andere systemen werken, maar wanneer ik de motor start slaat deze dus niet aan.
Als ik het een uurtje later weer probeer, doet de brandstofpomp zijn werk en start de auto direct.
Tijdens het rijden en bij dagelijks gebruik doet het probleem zich eigenlijk niet voor.

Ik heb beide relais die bij de ECU zitten vorig jaar vervangen. Hoofd relais en benzinepomp relais. Ik heb zelf het vermoeden dat er vanuit de ECU geen signaal komt om het benzinepomp relais te activeren. Maar ik kan zelf niet bedenken wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Diagnose is ook lastig, vaak pak ik een andere auto en tegen de tijd dat ik terug kom doet de 900 het gewoon weer.

Is er iemand bekend met dit probleem en wellicht ook de oplossing weet?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Onregelmatig probleem brandstofpomp

Bericht door Saapie » za 02 mei, 2026 15:14

Temperatuur sensor of LMM kan ook nog een probleem zijn, maar dan zou je tijdens het rijden en bij starten van warme motor ook issues moeten hebben. Een massa / kabelbreukje / weerstand issue?

Je zou het eens met andere ECU moeten testen. Dat is zo even te doen als eerste stap.

Willem en ik hebben van een sloper uit Nijmegen nog een ECU liggen. Die is sowieso goed.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 02 mei, 2026 16:23

contactslot al gecheckt?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 02 mei, 2026 16:27

Het contactblokje kan idd stuk zijn.

Thijs900S
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs900S » za 02 mei, 2026 17:43

Style&Co schreef:
za 02 mei, 2026 16:23
contactslot al gecheckt?
Die heb ik nog niet los gehad. Zal ik even doen valt een hoop troep in natuurlijk.
Maar de auto gaat wel gewoon op contact, lampjes op het dasboard gaan branden, abs pomp gaat druk opbouwen ed.
Is er vanuit het contactslot een specifiek punt dat naar de ECU gaat? Het stroomverdeelpunt onder de motorkap heb ik wel los gehad en schoongemaakt, zonder effect.

Thijs900S
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs900S » za 02 mei, 2026 17:45

Saapie schreef:
za 02 mei, 2026 16:27
Het contactblokje kan idd stuk zijn.
Je de daadwerkelijke schakelaar bedoel je? Die op het uiteinde van het contactslot zit?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 02 mei, 2026 18:09

Idd, dat is een blokje waar alle draden op aangesloten zijn, en die dus van contact, naar start, en stationair gaat als je de sleutel omdraait. Die kunnen stuk gaan intern.

Thijs900S
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs900S » za 02 mei, 2026 19:05

Ga ik dat ook controleren en doormeten. Zou heel goed de boosdoener kunnen zijn.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 02 mei, 2026 19:47

Is dit bij koude start? If so, brandstofdruk verlies ( fpr)? of inderdaad temperatuursensor en de ecu denkt dat de motor al warm is?

Thijs900S
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs900S » wo 13 mei, 2026 9:14

Ik heb nog geen tijd gehad om het een en ander weer door te meten.
Maar toen ik vanmorgen met de Saab naar het werk wilde gaan helaas weer hetzelfde probleem.
Wat ik wel kon horen is het relais dat bij de ecu zit, deze blijft een paar seconden bekrachtigd nadat het contact uitgezet wordt. En klikt dus pas als het contact al uitgeschakeld is.
Dat zou dus betekenen dat er wel spanning vanuit het contactslot richting de ecu gaat. En volgens onderstaande link zouden zowel het ECU relais en het brandstofpomp relais tegelijk ingeschakeld moeten worden.

https://townsendimports.com/Web/electri ... 066-71.jpg

Iemand nog tips? Ik begin de lol aan de auto wel een beetje te verliezen zo... :roll:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 13 mei, 2026 10:49

Ecu even uitsluiten door er een andere in te pluggen. En dan vandaaruit een voor een zaken uitsluiten

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 13 mei, 2026 17:19

Loopt de auto wel als je direct 12V op de pomp zet?

Thijs900S
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs900S » wo 13 mei, 2026 21:18

Dat vraag ik mij af. Ik heb het nog niet kunnen testen omdat de auto het stiekem elke keer weer doet als ik er tijd voor heb.
Maar je zou zeggen dat als de pomp het niet doet, maar de injectoren en ontsteking wel, hij even kort aan zou moeten slaan. Maar dat doet ie dan ook niet.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 14 mei, 2026 11:27

Als er geen druk op de brandstofrail staat komt er nauwelijks benzine uit de injectoren.

Plaats reactie