Leuk stuk in de Autoweek

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5776
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door 9323 » za 16 mei, 2026 9:43

Leuke vergelijkende test tussen de 900 Turbo en de Audi Coupé.
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... et-elkaar/
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 791
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door 95twinturbo » za 16 mei, 2026 15:30

Zeker een leuk stuk, maar wel een herplaatsing.
De 900 stond begin vorig jaar te koop bij een vriendelijk forumlid :)

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)
Berichten: 18243
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door gj900 » za 16 mei, 2026 21:31

95twinturbo schreef:
za 16 mei, 2026 15:30
Zeker een leuk stuk, maar wel een herplaatsing.
Staat ook keurig onderin het artikel: "Deze test is eerder gepubliceerd in AutoWeek Classics" Voor wie de 'classic' variant niet leest, toch een leuke kennismaking met de onvolprezen 900 :wink:
900S Sport 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 624
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door Tissa » za 16 mei, 2026 22:28

Vandaag was hij aanwezig bij Zandvoort evenement van de Saabclub! Prachtige wagen.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16947
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door Style&Co » zo 17 mei, 2026 12:52

leuk om mijn ex 900 terug te zien (in nog steeds goede staat)

Afbeelding
live your dreams

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 765
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door phanot » zo 17 mei, 2026 14:33

Midden jaren 90 had ik de ambitie om terug een hele mooie auto te maken van een redelijk goede 1974 Audi 100 coupe (de voorloper van het coupe model uit dit artikel). Dit was 18 jaar na productieeinde van dit model. Niets, maar dan ook niets was er nog verkrijgbaar, zelfs geen slijtageonderdelen zoals bv voor remmen en uitlaat, ook niet voor veel geld en ook nergens in Duitsland. Uiteindelijk werd het om die reden sloop.
Dit heeft me ervan weerhouden om ooit nog iets van VAG te kopen.
Ik ben blij dat mijn 900 ook nu nog steeds prima en bedrijfszeker kan onderhouden worden, ook na de productiestop van 33 jaar en faillissement van Saab.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 17 mei, 2026 21:04

Audi is nog steeds huilen als het gaat om de onderdelenvoorziening
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3286
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Leuk stuk in de Autoweek

Bericht door gudmundje » do 28 mei, 2026 13:37

gj900 schreef:
za 16 mei, 2026 21:31
Staat ook keurig onderin het artikel: "Deze test is eerder gepubliceerd in AutoWeek Classics" Voor wie de 'classic' variant niet leest, toch een leuke kennismaking met de onvolprezen 900 :wink:
Januari 2019 om precies te zijn. De classic variant is inderdaad veel leuker, gaat nog over auto's ipv hokken.
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT