Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

1993-2002
Gebruikersavatar
El René
Geregistreerd lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:14
Regio: - kies een regio

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door El René » wo 03 jun, 2026 19:05

9-3.

Ik ben zelf op zoek geweest naar een 900 coupé en heb dit opgegeven. Weinig aanbod. Erg duur.

Als € 5.000 je budget is kun je volgens mij een heel goede 9-3 vinden, maar geen goede 900 (of ik keek niet goed, dat kan ook).

De 9-3 vind ik persoonlijk een beter rijdende auto voor dagelijks gebruik, maar dat zou je moeten proberen.

Hoe dan ook beide prachtige auto’s. Nog steeds een glimlach als ik er één zie en in de mijnen rijd.
Ongeduld is een schone zaak. Geduld ook.
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9264
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door Saapie » wo 03 jun, 2026 19:08

Een goede classic rijdt beter dan een 9-3 og, geloof mij. Qua wegligging is de classic beter, zeker met een fris onderstel. Maar wellicht hou ik mijzelf voor de gek
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3101
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door theun » wo 03 jun, 2026 19:29

Saapie schreef:
wo 03 jun, 2026 19:08
Een goede classic rijdt beter dan een 9-3 og, geloof mij. Qua wegligging is de classic beter, zeker met een fris onderstel. Maar wellicht hou ik mijzelf voor de gek
Dat vind ik ook. Maar blijft ook wel persoonlijke voorkeur.

En voor 5K vind je er echt wel een. Maar uiteraard niet nieuwstaat of turbo. Maar neem nu het exemplaar dat Ewout aanbiedt. Dat is écht een mooie basis.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997

Gebruikersavatar
El René
Geregistreerd lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:14
Regio: - kies een regio

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door El René » wo 03 jun, 2026 21:15

Het is persoonlijk. Ik heb in beide gereden. En ik raad iedere potentiële koper aan hetzelfde te doen.

Als het even kan in meerdere exemplaren van beide types, want ook onderling zijn er verschillen. Je hebt 9-3’s en 900’s die rijden als een vaatdoek, en 9-3’s en 900’s die rijden als een zijden choker.

Probeer er gewoon zoveel je kan. En laat wat je wilt kopen aankoopkeuren bij een specialist (of koop bij zo’n specialist). Welkom bij de club trouwens !
Ongeduld is een schone zaak. Geduld ook.
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 549
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door Super72 » do 04 jun, 2026 6:30

Saapie340 schreef:
wo 03 jun, 2026 10:27
Orphyum staat zo te zien goed aangeschreven in de Saab wereld :D
Het is niet bepaald om de hoek, maar als ik daar kan vinden wat ik zoek is dat zeker het overwegen waard.
Als je toch bereid bent iets meer uit te geven, wordt je hier op je wenken bediend:

viewtopic.php?f=39&t=192462

Wat een pareltje :love:
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 7099
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door Gele aero » do 04 jun, 2026 10:35

Wow, netjes van de garagehouder! Zijn er een hoop die daar heel moeilijk over gaan doen, maar fijn dat dit nu zo is opgelost.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Saapie340
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 07 mei, 2026 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door Saapie340 » do 04 jun, 2026 19:15

theun schreef:
wo 03 jun, 2026 16:42
Eens, een 9-3 is verstandiger..

Maar met je verstand koop je een Kia picanto en geen Saab. Ik ging voor een 900 classic als het ook maar een beetje kon! Voor 5K kom je een heel eind.
Ha mooie opmerking. Zie voor 4-6k wel wat 900 classic's te koop staan her en der. Mocht ik voor een 900NG/9-3OG gaan, dan probeer ik iets nets te vinden voor 2 a 3k. Moet goed mogelijk zijn en dan blijft er nog wat geld over voor onderhoud de komende tijd. Inmiddels ook even -heel vriendelijk- contact gehad met Orphyum. En die heeft mogelijk wel iets dat bij mijn wensen aan sluit, dus wieweet. Hij gaat me nog een paar fototjes sturen van een wagen waar ie mee bezig is :D
Super72 schreef:
di 02 jun, 2026 8:04
[...]
En bijvoorbeeld eens gaan kijken bij dit exemplaar:
https://orphyum.nl/product/9-3-2-0t-199 ... -automaat/
Die lelleke wielen moet je even wegdenken en natuurlijk moet ie verlaagd worden, maar dit lijkt me een eerlijke auto met volop potentieel en genoeg werk voor de enthousiaste sleutelaar, zonder de ergernissen die je nu voelt/hebt. Een Coupé met leuke goodies en een schuifdak, van een bekende en ter zake kundige aanbieder bovendien. Ik zou haast zeggen: what's not to like? Het is alleen een automaat, daar moet je van houden (of mee leren leven).
Inderdaad een hele leuke auto. Vooral een schuifdak vind ik zelf echt een groot plus punt. Alleen een automaatbak daar ben ik niet bepaald een fan van.
Wat mij ook opvalt is dat Saab 9-3og's binnen een hele brede prijsrange worden aangeboden. Kwam bijvoorbeeld ergens een hele nette 9-3og SE (B205L) tegen voor nog geen 3k, maar soms staan er (voor mij) vergelijkbare auto's te koop met ook 200k+ op de teller voor wel 8k. En dan vraag ik me af, vanwaar die grote verschillen?

Vroeg ik me nog af wat betreft black sludge: zoals ik begrijp vind dit vooral plaats bij T7 (B205) motoren (zonder PCV mod 6). In hoeverre moet je hier rekening mee houden als je naar een goed onderhouden 9-3 met betreffende motor gaat kijken? Stel de carterpan is er nooit af geweest en de mod is niet uitgevoerd, is dat voor de Saab kenner dan gelijk een no-go? En begrijp ik daarnaast goed dat T5 (B204) motoren geen, of veel minder, last hadden van black sludge?
Saab 9-3 OG

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5776
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door 9323 » do 04 jun, 2026 19:23

Als je een Saab met b205-motor koopt, dan moet je na aankoop eigenlijk altijd de carterpan checken. Zekerheid heb je niet anders. De b204 is er inderdaad een stuk minder gevoelig voor. Is sowieso een robuustere motor (met een robuustere turbo), maar een goeie b205 hoef je niet te laten staan.

9-3 zonder turbo is altijd een b204.
T5 en T7 verwijzen overigens naar het motormanagement; Trionic 5 en Trionic 7. De b205 heeft Trionic 7, de b204 met turbo heeft Trionic 5. En de b204 zonder turbo heeft Bosch Motronic.

Grote prijsverschillen hebben te maken met kilometerstand, uitvoering en staat van onderhoud. Een gare Saab kost bijna niks. Maar een gare Saab kan wel weer een heel leuke basis zijn! Wij van de hobbyclub hebben in de loop der jaren aardig wat Saabs uit het goedkoopste prijssegment gekocht en in ere hersteld.

Het is, kortom, maar wat je wilt, wat je zelf kunt en wat je bereid bent uit te geven.
Laatst gewijzigd door 9323 op do 04 jun, 2026 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

Gebruikersavatar
El René
Geregistreerd lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:14
Regio: - kies een regio

Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende

Bericht door El René » do 04 jun, 2026 19:29

Ik heb een T5. Gered van de Sludge-dood dus trap daar niet in. Als de auto geen of slecht onderhoud kreeg, loop je risico.

T7 zonder mod6 ? Alarm ! Maar ook met mod6 zou ik de carterpan gelicht willen zien bij een 9-3. Want je loopt risico.

En prijzen ? Het is wat de gek er voor geeft of waar de gek hem voor laat gaan. Je kan geluk hebben. Maar je moet pech uitsluiten.

Aankoopkeuring ! En dan nog. Deed ik namelijk. Bij een dealer. Die de sludge over het hoofd zag. Succes. Komt vast goed !
Ongeduld is een schone zaak. Geduld ook.
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)