koppeling/versnelling
-
ari3
- Geregistreerd lid
koppeling/versnelling
Beste mensen,
Dat zul je altijd zien. Heb ik mijn '99 uit 84 (5 speed) keurig laten verzorgen door de garage, grote beurt, iets aan de remmen en APK, a EUR 500. Gaat een paar dagen later mijn koppeling kapot. Dat wil zeggen vlak na elkaar kreeg ik hem resp. niet meer in de 5e versnelling, 3e, 4e, 1e en ook niet in de achteruit. Alleen de 2e doet het nog, maar ook daar krijg ik hem moeilijk in. Dit alles gebeurde in een kort ritje van nog geen 5 km.
Ik moet er wel bij zeggen dat de 5 al een paar maanden soms moeilijk in zijn versnelling ging.
Iemand op basis van deze beschrijving enig idee wat er aan de hand is?
Arnout
Dat zul je altijd zien. Heb ik mijn '99 uit 84 (5 speed) keurig laten verzorgen door de garage, grote beurt, iets aan de remmen en APK, a EUR 500. Gaat een paar dagen later mijn koppeling kapot. Dat wil zeggen vlak na elkaar kreeg ik hem resp. niet meer in de 5e versnelling, 3e, 4e, 1e en ook niet in de achteruit. Alleen de 2e doet het nog, maar ook daar krijg ik hem moeilijk in. Dit alles gebeurde in een kort ritje van nog geen 5 km.
Ik moet er wel bij zeggen dat de 5 al een paar maanden soms moeilijk in zijn versnelling ging.
Iemand op basis van deze beschrijving enig idee wat er aan de hand is?
Arnout
-
esalet
- Donateur (8x)

-
ari3
- Geregistreerd lid
Ben net even wezen kijken.
Mmm.... bitterkoekjes geur ruik ik niet en ik heb toch echt een goede neus.
Het peil van de remvloeistof is meer dan okay, net als die van de versnellingsbakolie.
Ik heb ook nog even proberen te schakelen (zonder motor aan), met en zonder kopppeling ingedrukt. Met een beetje geluk kon ik hem af en toe in zijn 3 en zelfs 1 x in zijn achteruit krijgen. Het voelt echt alsof er mechanisch iets in de koppeling niet helemaal lekker zit.
Mmm.... bitterkoekjes geur ruik ik niet en ik heb toch echt een goede neus.
Het peil van de remvloeistof is meer dan okay, net als die van de versnellingsbakolie.
Ik heb ook nog even proberen te schakelen (zonder motor aan), met en zonder kopppeling ingedrukt. Met een beetje geluk kon ik hem af en toe in zijn 3 en zelfs 1 x in zijn achteruit krijgen. Het voelt echt alsof er mechanisch iets in de koppeling niet helemaal lekker zit.
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
schakelrubber,? dus het rubber tussen de 2 stangen vd pook naar de bak. Als deze rot zijn gaat het schakelen ook lastig. Kun je zien als je tussen het blok en schutbord naar beneden kijkt (langs de dynamo dus) mag niet teveel speling hebben tijdens schakelen. Kan gewoon met motor af, maar tis wel handig om een helper te hebben voor het schakelen.
Is het dat niet, kun je als je toch bezig bent de zwarte beschermkap voor op het blok loshalen en de koppelingshulpcilinder zien.
Helper laten pompen en dan zie je snel genoeg of er iets mis mee is.
succes
Is het dat niet, kun je als je toch bezig bent de zwarte beschermkap voor op het blok loshalen en de koppelingshulpcilinder zien.
Helper laten pompen en dan zie je snel genoeg of er iets mis mee is.
succes
-
ari3
- Geregistreerd lid
dank voor je antwoord. Ik heb inderdaad gezien dat die koppeling er helemaal niet goed uit ziet. Ziet er erg 'wild' uit zullen we maar zeggen, met van die stukjes los hangend rubber.
Dus eigenlijk gewoon een nieuw rubber kopen en die koppeling losmaken en er tussen zetten?
Ik hoop dat dit echt het probleem is, dan valt de schade heel erg mee...
Dus eigenlijk gewoon een nieuw rubber kopen en die koppeling losmaken en er tussen zetten?
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Volgens mij heb je net zelf de juiste diagnose gesteld! Dat zal idd niet erg lekker schakelen dan.ari3 schreef:Ziet er erg 'wild' uit zullen we maar zeggen, met van die stukjes los hangend rubber.
Vraag eens rond op het forum, dat onderdeel kun je volgens mij vinden voor weinig, anders de dealer proberen. Is nieuw meestal niet veel duurder... Denk dat je al met al incl montage voor minder dan 100,- euro weer vooruit kan, doe je het zelf, dan nog minder
-
ari3
- Geregistreerd lid
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

Da's een apart systeem Rob. Heb eens het complete reservoir geleegd en uit de auto gehaald, even later weer afgevuld. Remmen netjes ontlucht, maar koppeling ontluchten is niet nodig (zolang je het koppelingspedaal niet hebt aangeraaktkeukenschrijver schreef:Als er aan de remmen geklust kan er ergens lucht in de leidingen zitten. Is alles goed ontlucht, ook de koppeling?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Volgens Saab EPC heet dat ding kruiskoppeling, maar ik zou schakelrubber een betere omschrijving vinden. Zo hoort hij er uit te zien. De bovenste dus:

Ik denk dat je deze post wel interessant vind ten aanzien ven het vervangen van het ding. viewtopic.php?t=16390

Ik denk dat je deze post wel interessant vind ten aanzien ven het vervangen van het ding. viewtopic.php?t=16390