Takata airbag recall

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
dirk7942
Geregistreerd lid

Re: Takata airbag recall

Bericht door dirk7942 » di 07 jul, 2026 23:27

dubbel

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 07 jul, 2026 23:42

Waarom is GM in Amerika dan wel verantwoordelijk voor Saab, maar in Europa niet? Het gaat om voor het grootste deel onder GM bewind gebouwde auto's. De Amerikaanse Saabs zijn ook in de EU gemaakt.

Het verhaal dat de fabriek failliet is en dus niemand meer verantwoordelijk is lijkt dan ook niet op te gaan.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 08 jul, 2026 0:10

Style&Co schreef:
di 07 jul, 2026 14:58
ook in de NG9-3 met oude neus en oud interieur? (t/m MY2006)
Ja

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 08 jul, 2026 1:48

dirk7942 schreef:
di 07 jul, 2026 23:23
In Frankrijk betaalt de consument €475,00 voor het omwisselen. Er is simpelweg bij het merk Saab niemand meer die aansprakelijk is. GM heeft de boel verkocht en de koper is failliet. Hedin stelt zich op het standpunt dat zij slechts onderdelen supplier zijn. Het is een half jaar een juridisch steekspel geweest tussen Hedin en de Franse overheid. Als wij als Official Parts Supplier de airbags bij Hedin bestellen kosten die ons €375,00 ex btw en dan komen de transportkosten daar nog overheen. Het is een Hazardous Good dus reken maar uit. Die €475 is onder kostprijs voor de snelle rekenaar. De reparateur krijgt dus niets vergoed voor zijn werkzaamheden. Je kunt AI vragen wat je wilt maar het door AI gegenereerde antwoord geldt waarschijnlijk voor nog bestaande merken. Een reparatie bedrijf staat ook niet te springen iets te doen wat hem geld kost. Die zit er ook niet op te wachten. Bizarre situatie!
Tsja hoeveel is een bepaald risico je waard en wat gaat er gebeuren als je de auto verkoopt c.q. inruilt. Dat zal een ieder af moeten wegen. Ik heb ze allemaal en voor ons hele gezin vervangen. Dat waren er 6. Het is zoals het is. Overigens wordt per VIN nummer bijgehouden wie er wel en niet vervangen heeft.

@ Willem: Het betreft alle Saabs 9-3NG geproduceerd van 09-2005 tot en met februari 2011 en alle 9-5 OG's van 09-2005 tot en met 2010.

@ AntonieW: mooi overzicht die kende ik nog niet.
Dat snap ik. Het grote verschil is dat GM in de VS eieren voor haar geld kiest om schadeclaims te voorkomen en hier de juridische berekening tot een andere beslissing heeft gevoerd, omdat het totaal aan verwachte schadeclaims minder hoog is. Meer dan deze (cynische) berekening zal het niet zijn, omdat Saab in de VS natuurlijk niet meer nog bestaat dan hier.

Desondanks vind ik het fijn om te lezen dat jullie een oplossing hebben en zal het ook zeker overwegen (zonder teveel urgentie).

Goede timing overigens: https://www.saabplanet.com/saab-takata- ... vin-check/

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 08 jul, 2026 8:10

Dus het wachten is op een actie van de NL overheid, net zoals Frankrijk dat doet?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 08 jul, 2026 8:46

Voor je eigen veiligheid zou ik daar niet per se op wachten. De vraag lijkt me eerder of op EU niveau geregeld zal gaan worden dat GM als oorspronkelijke producent (ten minste tot een bepaalde productie maand), tóch voor de kosten op moet komen. Gezien dit in Frankrijk niet het geval is en die paar overblijvende Saab rijders geen prioriteit zullen zijn, zie ik dit echter niet snel gebeuren.

Wel vraag ik me af hoe oud / nieuw de vervangende airbags zijn en of deze op den duur wél veilig zullen blijken (indien ook door het failliete Takata geproduceerd). Op zich heb ik er geen probleem mee om tegen de €500 + arbeidsloon + BTW af te dragen om een potentieel gevaarlijke airbag te vervangen (ook als dit voor nog bestaande automerken gratis is), maar dan zou ik wel graag een airbag willen hebben tot ongeveer 5 jaar oud en van een andere producent, i.p.v. een naar verluid veilige Takata airbag van 15 jaar oud.

Allicht zit dit tussen de oren, maar die "nieuwe" airbag zal ook tussen mijn oren ontploffen als het echt eens nodig is :wink:

antoniew
Geregistreerd lid

Bericht door antoniew » wo 08 jul, 2026 9:01

frits 9-3 schreef:
wo 08 jul, 2026 8:10
Dus het wachten is op een actie van de NL overheid, net zoals Frankrijk dat doet?
Het nadeel hiervan is dat dit komende zomer in Frankrijk wel eens voor vervelende situaties kan zorgen.

Als we dit https://www.saabplanet.com/saab-takata- ... vin-check/bericht lezen, kan dit nogal impact hebben op ons saabgebruik deze zomer.
Dit is namelijk een "Stop drive" terugroepactie. Dit houdt in het kort in dat wanneer we niet aan kunnen tonen dat de airbag vernieuwd is, de auto stil gezet wordt en we niet verder mogen rijden. In het slechtste geval moeten we de auto af laten slepen.

Wellicht het zekere voor het onzekere nemen en initiatieven zoals die van @Dirk moeten omarmen en preventief onze airbag laten vervangen.
https://saabpartners.com/niet-gecategor ... leem-saab/

Franse overheid: https://www.ecologie.gouv.fr/rappel-air ... ta?lang=en

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 08 jul, 2026 9:22

antoniew schreef:
wo 08 jul, 2026 9:01
Het nadeel hiervan is dat dit komende zomer in Frankrijk wel eens voor vervelende situaties kan zorgen.

Als we dit https://www.saabplanet.com/saab-takata- ... vin-check/bericht lezen, kan dit nogal impact hebben op ons saabgebruik deze zomer.
Dit is namelijk een "Stop drive" terugroepactie. Dit houdt in het kort in dat wanneer we niet aan kunnen tonen dat de airbag vernieuwd is, de auto stil gezet wordt en we niet verder mogen rijden. In het slechtste geval moeten we de auto af laten slepen.

Wellicht het zekere voor het onzekere nemen en initiatieven zoals die van @Dirk moeten omarmen en preventief onze airbag laten vervangen.
https://saabpartners.com/niet-gecategor ... leem-saab/

Franse overheid: https://www.ecologie.gouv.fr/rappel-air ... ta?lang=en
Juridisch gaat de Franse actie alleen om Franse Saabs.. (zou moeten in ieder geval) Frankrijk trekt het Franse equivalent van de apk keuring in, maar als je een NL apk keuring hebt, mag je nog steeds vrij door de EU reizen.
als je een Nederlandse (of in mijn geval origineel Duits geleverde) VIN invoert, krijg je te lezen dat je geen actie hoeft te ondernemen.
Maar in de praktijk heb je waarschijnlijk bakken met gezeik als je de Franse grens oversteekt met je niet-Franse Saab. Deze zomer blijven we maar in Duitsland denk ik..
Lang leve de consequente EU-regelgeving :mad_cuss:

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 08 jul, 2026 10:17

J.vandermeulen schreef:
ma 06 jul, 2026 23:15
Is dit vooral een juridisch probleem of knallen die dingen regelmatig uit elkaar?
Beetje rare suggestie misschien maar kun je dan niet beter zonder Airbag gaan rondracen?
Zonder airbag rondrijden is statistisch en praktisch gezien waarschijnlijk nog veel onveiliger dan ermee doorrijden. Bovendien ben je dan niet meer aan het voldoen aan de apk , werken andere veiligheidssystemen in de auto ook minder goed enz. enz.
Beetje vergelijkbaar met je gordel niet dragen omdat je bang bent om niet uit je auto te kunnen komen als je in het water rijdt..
Zelfs met dit gebrek is de kans dat de airbag je beschermd bij een ongeval stukken groter dan dat hij je extra verwondingen oplevert.

Wat niet wil zeggen dat ik niet liever een andere airbag in mijn stuur zou willen hebben, maar op het moment vind ik een investering van €500 plus een retourtje Meppel à 270km en 4uur rijden nogal een investering die ik niet “even” kan inplannen.

antoniew
Geregistreerd lid

Bericht door antoniew » wo 08 jul, 2026 10:34

LarsJanse schreef:
wo 08 jul, 2026 9:22
Juridisch gaat de Franse actie alleen om Franse Saabs.. (zou moeten in ieder geval) Frankrijk trekt het Franse equivalent van de apk keuring in, maar als je een NL apk keuring hebt, mag je nog steeds vrij door de EU reizen.
als je een Nederlandse (of in mijn geval origineel Duits geleverde) VIN invoert, krijg je te lezen dat je geen actie hoeft te ondernemen.
Maar in de praktijk heb je waarschijnlijk bakken met gezeik als je de Franse grens oversteekt met je niet-Franse Saab. Deze zomer blijven we maar in Duitsland denk ik..
Lang leve de consequente EU-regelgeving :mad_cuss:
Laat je niet misleiden door de melding bij het invoeren van je VIN nummer. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk durf ik te stellen dat met deze link alleen de in Frankrijk geregistreerde VIN nummers worden getoond. In het document van de NHTSA is duidelijk op te maken dat het onderdeelnummers betreft die in een bepaald VIN bereik zijn gemonteerd. De enige zekerheid is het checken van dit onderdeel nummer op de airbag zelf.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2016/R ... 3-3035.PDF

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 08 jul, 2026 10:50

antoniew schreef:
wo 08 jul, 2026 10:34
Laat je niet misleiden door de melding bij het invoeren van je VIN nummer. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk durf ik te stellen dat met deze link alleen de in Frankrijk geregistreerde VIN nummers worden getoond. In het document van de NHTSA is duidelijk op te maken dat het onderdeelnummers betreft die in een bepaald VIN bereik zijn gemonteerd. De enige zekerheid is het checken van dit onderdeel nummer op de airbag zelf.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2016/R ... 3-3035.PDF
Ik laat me niet misleiden.. ik weet heus wel dat mijn Saab ook zo’n airbag heeft. Wat mij ergert is dat Frankrijk het voor Franse eigenaren wel regelt, maar voor eigenaren uit andere EU landen wel het problem op scherp zet zonder de oplossing te bieden. EN dus online tegenstrijdige informatie deelt. Er staat NERGENS iets over buitenlandse auto’s en of die het land nog in mogen.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 08 jul, 2026 12:41

Als je weet dat je met zo’n airbag rondrijdt, zijn de juridische zaken allemaal achterhoede gevechten. Je kunt wachten op GM of een recall actie. Of je kiest voor je veiligheid. Het is een hoop geld en niet iedereen kan dat direct ophoesten wellicht. Wachten op een failliete fabrikant of een onderdelenleverancier die aan zijn portemonnee denkt duurt mij te lang. Dan moet je een collectieve claimactie gaan starten met elkaar om een kans op succes te hebben.
Dat wordt voor mij vervangen bij twee auto’s t.z.t.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 08 jul, 2026 12:44

Saab werd in meer dan 60 landen verkocht. Vreemd dat deze actie alleen in USA en Frankrijk speelt. In Nederland en Zweden bijvoorbeeld is er geen terugroepactie (net als FR ook EU landen)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 08 jul, 2026 14:59

Als het echt urgent was dan had de TUV, RDW en zweedse autoriteiten wel hier een punt van gemaakt bij de apk-keuring.

Overigens heeft de Zweedse overheid bij het failliet van Saab bedongen bij GM dat er bepaalde vormen van garantie zouden blijven…

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 08 jul, 2026 17:17

Ja volgens mij is dat 15 jaar verplicht. En precies na 15 jaar nam Hedin Orio over :-)

Plaats reactie