ik heb een saab 95 2.3T vector '2003 met esp en tcs, maar als ik in zn 1 flink optrek en een bocht maak, voel ik m schuiven en piepen de banden...
is dit normaal of moet ik naar de dealer?
alvast bedankt
Tractie?
-
B235R
- Lid van verdienste
Re: Tractie?
TCS icm ESP
TCS tractie controle, voorkomen van wielspin kans op slip word daardoor verminderd.
ESP voorkomt door het meten van stuurslag en beweging van de auto, het slippen en uitbreken.
Door wat harder door een bocht te gaan, zal je auto wat naar buiten schuiven. Dit is te wijten aan de banden, chassis keuze.
misschien heb je het idee dat ESP zou moeten ingrijpen, ik vind zelf de marge die het Saab ESP hanteert zeer redelijk. Maar het is nogal merkafhankelijk, laatst gereden in een VW bora was de ESP een stuk "feller".
TCS tractie controle, voorkomen van wielspin kans op slip word daardoor verminderd.
ESP voorkomt door het meten van stuurslag en beweging van de auto, het slippen en uitbreken.
Door wat harder door een bocht te gaan, zal je auto wat naar buiten schuiven. Dit is te wijten aan de banden, chassis keuze.
misschien heb je het idee dat ESP zou moeten ingrijpen, ik vind zelf de marge die het Saab ESP hanteert zeer redelijk. Maar het is nogal merkafhankelijk, laatst gereden in een VW bora was de ESP een stuk "feller".
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Ik denk dat wat de Zweedse kracht beschrijft zo en zo al een kwelling voor de diverse systemen is,ze zijn bedoeld om een foutje op te vangen niet om als launch control gebruikt te worden 
-
B235R
- Lid van verdienste
het zijn niet altijd fouten! zoals ik al schreef die over een VW bora, ik reed op de snelweg kort (1 seconde
) achter een vrachtwagen en ik wou invoegen naar links, mijn stuurslag was heel heftig, direct de ESP in werking. bij een saab 9-5 of 9-3 is mij dit nog niet overkomen, heb het geprobeerd maar de marge die ze hanteren is volgens mij ruimer...
tuurlijk functioneert het niet als een launch control, wel lachen als je een DTA systeem ofzo op je turbo bouwt. lekker zo controle paneel erin

LC voor launch control
vroemh vroemh

tuurlijk functioneert het niet als een launch control, wel lachen als je een DTA systeem ofzo op je turbo bouwt. lekker zo controle paneel erin

LC voor launch control
vroemh vroemh