Turbogeluid?
-
Paulito
- Donateur

Turbogeluid?
Heb zelf een 9000 2.3T 1991
. Soms als ik flink doortrek en de turbodrukmeter in het rood trek, hoor ik een 'toeterend' geluid. Laat ik het gas iets los dan verdwijnt het geluid. Heeft dat iets met de turbo te maken zoals versleten of zoiets?
-
Marc
- Lid van verdienste
Re: Turbogeluid?
Hallo Paulito,
Kan je 'toeterend' iets beter beschrijven? Ik denk dan aan een een claxon geluid
Heb je verder last van blauwe rook als je de motor start?
Kan je 'toeterend' iets beter beschrijven? Ik denk dan aan een een claxon geluid
Heb je verder last van blauwe rook als je de motor start?
-
wijba
- Geregistreerd lid
Hoe kun jij de meter in het rood trekken, is mij nl. nog niet gelukt...
GTZ WijB@
GTZ WijB@
-
Paulito
- Donateur

Als ik flink doortrek dan hoor ik het normale fluitgeluid van de turbo. Ga ik nog een stapje verder dan wordt het een soort whooz geluid (een andere omschrijving is lastig) Het lijkt alsof een schijf tolt op een as (?) Nee er is geen blauwe rook, geen apart olieverbruik of zoiets. Hij terkt als een tierelier, power is er meer dan voldoende. Dat is ook het fijne aan deze auto, meer dan voldoende trekkracht in de tweede, derde en vierde versnelling. Als ik dan bv. 100 km/uur rijdt in de vijfde versnelling en ik trek door om in te halen komt hij in het rode gebied en maakt het whooz geluid. Auto is dealer onderhouden en volgens hen is er geen probleem.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het kan zijn dat er een scheurtje zit in het membraam van de bypass valve. Dit onderdeel maakt soms een toeterend geluid onder volle turbodruk.
-
Paulito
- Donateur

Als het zo is, hoe kan ik dat controleren? En is het net zo ernstig als het klinkt?
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Op zich is het een kwestie van het gehele overdrukventiel (Nederlandse vertaling van recirculating dumpvalve, is dat goed?) vervangen. Standaard plastic bosch dingen. Is een kwestie van de jubilee clips losdraaien en de juiste slangen op de juiste plek terug zetten. Maar dan moet je wel zeker weten of het het overdrukventiel is. Maar ik vertrouw Maartens oordeel wel!
Groet,
Tijn
Groet,
Tijn
-
Hannes
- Forum Admin
Ik wou even aansluiten bij de vraag over turbo geluid.
Al ik bij mijn vaders 9000 T het gas los laat na een stukje blazen, sist echt met een pfff de turbo druk af.
Waarom doet mijn eigen 900 T dat niet. Zou ik eigenlijk wel leuk vinden.
groeten
Hanens
Al ik bij mijn vaders 9000 T het gas los laat na een stukje blazen, sist echt met een pfff de turbo druk af.
groeten
Hanens
-
B235R
- Lid van verdienste
Verschillend per auto (de 9000 T hoesten wat harderHannes schreef:Ik wou even aansluiten bij de vraag over turbo geluid.
groeten
Hanens
Een dumpvalve blaast de druk af die overblijft tussen turbo en de gasklep bij het loslaten van je gaspedaal. De dumpvalve word aangestuurd worden door het vacuum wat er heerst in het inlaatspruitstuk bij het loslaten van het gas.
Je moet gewoon een andere dumpvalve (open) aanschaffen die zijn er in zeer verschillende uitvoeringen (enkele of dubbele zuigers, instelbare) Een open dumpvalve blaast druk sneller af, een open dumpvalve zorgt ook voor het specifieke afblaasgeluid.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Een open air dumpvalve werkt niet heel erg fantastisch bij een Classic 900. De APC heeft naar ik meen een gesloten systeem nodig. Ook heeft de ICU er dan een probleem bij. Het beste kun je gewoon een recirculating dumpvalve opzetten. Die van Forge zijn wel aardig...Maar ook prijzig.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het monteren van een open dumpvalve kan problemen opleveren als de Saab niet voorzien is van Trionic 5. De modellen voor en na de T5 hebben een luchtmassameter. De inlaatlucht die door de luchtmassameter is 'gezien', wordt uit het systeem gelaten terwijl er wel brandstof voor wordt ingespoten. Bij stationair draaien en na iedere keer dat je schakelt, krijgt de motor dan niet het juiste mengsel toegediend.
Het monteren van een open luchtfilter dempt het geluid van een circulerende dumpvalve minder zodat je die dan ook (zachtjes) hoort.
De dumpvalves van Forge zijn inderdaad erg mooi en goed, maar helaas ook behoorlijk aan de prijs. Biesheuvel autosport levert verschillende modellen van Forge. Let erop dat je een model met zuiger neemt, deze gaan langer mee.
Het monteren van een open luchtfilter dempt het geluid van een circulerende dumpvalve minder zodat je die dan ook (zachtjes) hoort.
De dumpvalves van Forge zijn inderdaad erg mooi en goed, maar helaas ook behoorlijk aan de prijs. Biesheuvel autosport levert verschillende modellen van Forge. Let erop dat je een model met zuiger neemt, deze gaan langer mee.
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Ik denk dat het vooral de combinatie atmosferisch openende dump valve met luchmassameter en lambdaregeling is die problemen oplevert.
De 'open' dump valve laat lucht die al door de luchtmassameter is geregistreerd ontsnappen -> rijk mengsel bij het gas loslaten. Bij mijn niet-lambdageregelde (pre-kat) T16 zal dat niet zo'n probleem zijn mits een beetje aandacht voor de instelling van de dump valve - met een beetje geluk komt er misschien wel een mooie steekvlam uit de uitlaat!
Een lambdasone in de uitlaat zal denk ik echter na verbranding het momentair veel ter rijke mengsel constateren en dat willen corrigeren - waardoor de motor eventjes te weinig brandstof krijgt en inhoudt...
De 'open' dump valve laat lucht die al door de luchtmassameter is geregistreerd ontsnappen -> rijk mengsel bij het gas loslaten. Bij mijn niet-lambdageregelde (pre-kat) T16 zal dat niet zo'n probleem zijn mits een beetje aandacht voor de instelling van de dump valve - met een beetje geluk komt er misschien wel een mooie steekvlam uit de uitlaat!
Een lambdasone in de uitlaat zal denk ik echter na verbranding het momentair veel ter rijke mengsel constateren en dat willen corrigeren - waardoor de motor eventjes te weinig brandstof krijgt en inhoudt...
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Hmmm............Ik weet het niet hoor..Een te rijk mengsel is toch niet zo goed voor je performance? Met of zonder vlam ?
-
Injectie
- Moderator
Die vlam is eventueel wel weer handig als je last hebt van bumperklevers
liefst een goeie grote dat die kunstof bumper van hun ook brand vat.