Weet iemand ook of Saab in 1993 een 2.0 versie LPT heeft gebouwd?
Ik weet dat die in Nederland pas in 1996 is geintroduceerd maar, zou het kunnen dat ze bijvoorbeeld al in Italië er waren ?
Harmen
vraag over 9000 2.0 LPT
-
9000 freak
- Geregistreerd lid
Re: vraag over 9000 2.0 LPT
ik denk dat ik een antwoord voor je heb, heb namelijk een saabboek waarin staat dat saab in 1989 met een Saab lage druk Turbomotor op de markt kwam, zover ik weet staat LPT voor Low Pressure Turbo en dat betekent weer lagedrukturbo
Vanaf 1995 staat er wel vermeld dat saab met de ecopower motoren komt, en na wat naslagwerk op internet heb ik gezien op www.autoweek.nl dat saab vanaf 1995 met de 2.0 LPT motor op de markt kwam, hopende je een goed en duidelijk antwoord te hebben gegeven, zelf vind ik dat ECO en Lagedruk Turbomotor nogal een verwarrend iets.
Vanaf 1995 staat er wel vermeld dat saab met de ecopower motoren komt, en na wat naslagwerk op internet heb ik gezien op www.autoweek.nl dat saab vanaf 1995 met de 2.0 LPT motor op de markt kwam, hopende je een goed en duidelijk antwoord te hebben gegeven, zelf vind ik dat ECO en Lagedruk Turbomotor nogal een verwarrend iets.
-
Harmen
- Geregistreerd lid
Ja dat Eco is idd erg verwarrend. Maar ben er helaas nog niet helemaal uit.
Ik weet bijvoorbeeld wel dat de aero uitvoering in italië van de saab 9000 maar 200 pk is, met een 2.0 blok zou er daarom ook al niet eerder een 2.0 LPT (of eco) blok zijn voor de 9000? (eerder dan 1995)
Ik weet bijvoorbeeld wel dat de aero uitvoering in italië van de saab 9000 maar 200 pk is, met een 2.0 blok zou er daarom ook al niet eerder een 2.0 LPT (of eco) blok zijn voor de 9000? (eerder dan 1995)
-
9000 freak
- Geregistreerd lid
hmz..daar kan ik je niet zo antwoord op geven, aero bestaat in de 9000 pas vanaf bouwjaar 1993 en volgens mijn bronnen autoweek.nl weer, heeft de motor 224 pk en een top van 240 km/h
vreemd dat we andere cijfers hebben
vreemd dat we andere cijfers hebben
-
Harmen
- Geregistreerd lid
Ja idd dat klopt ook voor de Nederlandse markt. Maar laatst stond hier op het forum ook onder de gespot rubriek een 2.0 liter aero dit bleek een italiaanse te zijn, het lagere vermogen heeft daar geloof ik te maken met de wegenbelasting ofzo, maar er zullen anderen zijn die dat beter weten
Harmen
Harmen
-
Marc
- Lid van verdienste
Alles boven 2000cc wordt in Italie zwaar belast, vandaar de 2.0 aero met 185pk.
De lagedrukmotoren kwamen in de 9000 pas half jaren 90, voor de classic waren die er vroeger, wellicht 89?
De lagedrukmotoren kwamen in de 9000 pas half jaren 90, voor de classic waren die er vroeger, wellicht 89?
-
hbende
- Geregistreerd lid
In Italie wordt er belasting geheven naar de inhoud van de motor. Dus hoe groter de motorinhoud, hoe hoger de belasting. Zo is de Lancia Thema in italie zelden geleverd met de V6 3.0 ltr motor. En dat geldt voor alle merken en modellen met grote motoren. Vandaar dus ook de ver doorontwikkelde kleine motoren. De jankmotoren noem ik het maar even voor het gemak. Vanwege het hoge toerental, wel te verstaan.