pingel = opgelost, pag 4

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dasdaas
Geregistreerd lid

pingel = opgelost, pag 4

Bericht door dasdaas » vr 16 mar, 2007 19:18

Heb vandaag de druksensor van mijn '87er 900T8 er weer eens tussen gezet na maanden zonder gereden te hebben. Zonder die sensor bepaal je zelf de laaddruk en niet de APC, ook wel runaway boost geheten, maar ivm het instaleren van de spg9box wil ik em er toch weer tussen hebben. Zonder geen problemen tot in het rode gebied, nu met de sensor er weer tussen meldt mijn pingelled vijwel constant pingel, zelfs bij rustig gasgeven... dop ik vervolgens de vacuumslang weer af, heb ik weer geen pingel :?
Druksensor kaduuk of toch iets anders??

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 16 mar, 2007 19:29

Je hebt alles gewoon kapot gereden Daan :donot:

Nieuw blok is het devies... ;)

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 16 mar, 2007 19:35

Ook boven de 3000 toeren pingel?
En al hij "koud"is?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 16 mar, 2007 20:06

Heb je deze pingel met die Groep 9 apc? en heb je al een ander exemplaar geprobeerd?

:roll: als ze maar wel weer beter is voor 28-apr :?

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 16 mar, 2007 20:36

Red Arrow schreef:Ook boven de 3000 toeren pingel?
En al hij "koud"is?
jup! heb jij het ook nog steeds??
Koud pingelde ie idd wel vaker, maar echt maar heel even (1e km) daarna vrijwel nooit.
Kan me niet voorstellen dat het echt kapot is, maar toch... als het echt moet komt er wel een ander blok in (ben ik hopelijk gelijk van het getsjiep af) maar zou liever eerst een verklaring hebben voor ik een nieuwe poging onderneem.
Group 9 apc of de originele maakt geen verschil :?
Heb laatst de onsteking wel opnieuw afgesteld, stond best wel te laat (30 graden bij 2000t vac.vervroeger los) Nu weer netjes op 19 gezet.
Is er een direct verband tussen de druksensor en de pingelsensor??

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 16 mar, 2007 21:35

dasdaas schreef:
Red Arrow schreef:Ook boven de 3000 toeren pingel?
En al hij "koud"is?
jup! heb jij het ook nog steeds??
Koud pingelde ie idd wel vaker, maar echt maar heel even (1e km) daarna vrijwel nooit.
Kan me niet voorstellen dat het echt kapot is, maar toch... als het echt moet komt er wel een ander blok in (ben ik hopelijk gelijk van het getsjiep af) maar zou liever eerst een verklaring hebben voor ik een nieuwe poging onderneem.
Group 9 apc of de originele maakt geen verschil :?
Heb laatst de onsteking wel opnieuw afgesteld, stond best wel te laat (30 graden bij 2000t vac.vervroeger los) Nu weer netjes op 19 gezet.
Is er een direct verband tussen de druksensor en de pingelsensor??
Indirect in is er in iedergeval wel :roll: Naarmate de druk (weerstand) in de apc toeneemt neemt de gevoeligheid van de knocksensor af. Het rare is dat je onderin ook pingel hebt hebt je Terwijl er brandstof genoeg voorhanden is en de auto zonder sensor gewoon goed presteerd. Ik bedoel als je motor zo kapot is dat je constand pingel hebt lijkt mij dit geen gezonde motor meer en zou je er toch echt iets van moeten merken :roll:
Ik zou eerst eens de knocksensor onderhanden nemen mogelijk is het Piezo kristal niet meer functioneel en geeft het een verkeerd signaal af waardoor er een fictieve knock ontstaat?
T' is een longshot maar een nwe knocksensor is allicht minder werk als een nw. blok :wink:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 16 mar, 2007 21:40

Het lijkt ook alsof het geen echte pingel is, dwz dat de apc niet of niet volebaar terugregelt terwijl het ledje wel knippert. Nog niet geprobeerd of dit met echt doortrekken ook echt zo blijft, want daarvoor brandt het ledje toch teveel in mijn ogen... Indien idd de kopsensor, waarom heeft ie het dan niet met de druksensor los??

Heeft Ed zijn probleem er nu al uit? Of is de tank nog steeds niet leeg...

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 16 mar, 2007 22:06

dasdaas schreef:Het lijkt ook alsof het geen echte pingel is, dwz dat de apc niet of niet volebaar terugregelt terwijl het ledje wel knippert. Nog niet geprobeerd of dit met echt doortrekken ook echt zo blijft, want daarvoor brandt het ledje toch teveel in mijn ogen... Indien idd de kopsensor, waarom heeft ie het dan niet met de druksensor los??

Heeft Ed zijn probleem er nu al uit? Of is de tank nog steeds niet leeg...
Bij mij zijn de problemen gedeeltelijk uit de lucht heb ik het idee.
Echter bij een paar keer flink doorhalen heb ik toch weer prijs.
Tot het magische 3000 toeren gebied waar het altijd feest is lijkt het wel.

Resumé: Koud gaat hij als een wilde(geen pingel) 0.95 en terug naar 0.8 bar
Warm boven de 3000 toeren geen probleem stationair 120 rijden en daarna vloeren is meteen 0.7 bar die hij vasthoud tot zeker 5000 toeren(waarbij de druk langzaam oploopt naar 0,8)
Paar keer doortrekken van onderuit geeft vervolgends een waar lichtfestijn van de klopled.
Echter wanneer ik een poosje rustig rijd zeg 90/100 km dat is zo'n 2500 toeren en ik geef plankgas dan heb ik heel even de volle bak druk (0,9) die daarna meteen (onder hevig geflits van led) weer word teruggehaald naar 0.5 als ik het gas vasthoud.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 16 mar, 2007 22:25

toen mijn knocksensor stuk was ging 'check engine' branden en had ik alleen maar basis(turbo)druk meer...

hoop dat je wat aan deze info hebt

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 16 mar, 2007 22:27

davidjoost schreef:toen mijn knocksensor stuk was ging 'check engine' branden en had ik alleen maar basis(turbo)druk meer...

hoop dat je wat aan deze info hebt
Jij hebt de APC gekoppeld aan je DI, da's niet hetzelfde als de 900's.
Bij de 900 is de APC een losse unit, en de ontsteking is mechanisch geregeld.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 16 mar, 2007 22:36

oke dat wist ik niet... dus ik hoef me niet zo'n zorgen te maken over pingelen van mijn motor? of het koortsachtig aansluiten van pingel-ledjes?! :o

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 16 mar, 2007 22:39

Dat zou je denk ik beter aan de 9000 rijders alhier kunnen vragen... ik weet wel dat het bij de 9000 net even minder archaïsch geregeld is als bij de 900Classic. Als je wagen goed is afgesteld en je hebt zelf niet met de wastegate zitten klooien, hoef je je geen zorgen te maken over pingel.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 17 mar, 2007 22:25

Nou vandaag toch maar weer es de stoute schoenen aangetrokken, de druksensor afgepluged (vervangen door een andere gaf geen effect, net als een andere apc...) en weer gewoon lekker verder gaan rijden...
Warm gereden vol gas achter de 99T aan, turbodrukmeter stabiel halverwege rood en dan nog steeds bijna kwijtgereden worden door dat zwarte ding... :shock: :evil:
maar verder toch echt geen pingel te merken of zien.... rare kuren?
Ik geef wel gas! :twisted:

whataboutus
Geregistreerd lid

Bericht door whataboutus » za 17 mar, 2007 23:17

Bijna kwijt gereden? was jij dat red arrowstipje aan de horizon in mijn binnenspiegel?? :D

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 17 mar, 2007 23:22

whataboutus schreef:Bijna kwijt gereden? was jij dat red arrowstipje aan de horizon in mijn binnenspiegel?? :D
:O:
Kun je het mee doen Daan :D haha

Plaats reactie