En daar gaan we weer.... blij dat ik niet bij GM werk...
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Re: En daar gaan we weer.... blij dat ik niet bij GM werk...
En dit komt uit de Autotelegraaf. Het bevestigd het vermoeden dat er onweerwolken hangen boven Saab, en dat de huidige situatie nog beroerder is dan we al dachten.
Ik ben dus nog steeds blij dat ik er niet werk.
Moppersmurf
GM dreigt in Europa massaal
banen te schrappen
door onze redactie
FRANKFURT - Bij Opel en haar zusterconcerns Vauxhall en Saab zijn de problemen ernstiger dan werd aangenomen. De voor Europa verantwoordelijke topman van moederbedrijf General Motors (GM), Fritz Henderson, komt eind deze maand al met een ingrijpend saneringsplan. Dat heeft Frankfurter Allgemeine Zeitung gemeld.
Volgens de Duitse krant staat het precieze aantal nog niet vast, maar gaan er meer dan 10.000 banen verdwijnen. Vooral de Opel-fabriek in het Duitse Rüsselsheim en de productielocatie van Saab in het Zweedse Trollhättan dreigen zwaar te worden getroffen.
Enkele weken geleden verklaarde Henderson al dat de reorganisatieplannen nog geen eind hebben kunnen maken aan de overcapaciteit van de fabrieken in Europa. Hij zei toen binnen twee maanden nieuwe saneringsmaatregelen aan te kondigen.
De bedoeling was dat GM vanaf 2002 in twee jaar tijd het aantal arbeidsplaatsen zou verminderen van 70.000 tot 53.000. Dat aantal is echter nog lang niet gehaald. Bij de Europese divisie werken momenteel 62.000 mensen.
De kosten zijn weliswaar met 1 miljard euro verlaagd, maar het doel om de omzet met eenzelfde bedrag te verhogen bleef uit. De resultaten zijn alleen maar slechter geworden. De Europese tak van GM leed de afgelopen vier jaar een verlies van bijna 2 miljard dollar.
Ik ben dus nog steeds blij dat ik er niet werk.
Moppersmurf
GM dreigt in Europa massaal
banen te schrappen
door onze redactie
FRANKFURT - Bij Opel en haar zusterconcerns Vauxhall en Saab zijn de problemen ernstiger dan werd aangenomen. De voor Europa verantwoordelijke topman van moederbedrijf General Motors (GM), Fritz Henderson, komt eind deze maand al met een ingrijpend saneringsplan. Dat heeft Frankfurter Allgemeine Zeitung gemeld.
Volgens de Duitse krant staat het precieze aantal nog niet vast, maar gaan er meer dan 10.000 banen verdwijnen. Vooral de Opel-fabriek in het Duitse Rüsselsheim en de productielocatie van Saab in het Zweedse Trollhättan dreigen zwaar te worden getroffen.
Enkele weken geleden verklaarde Henderson al dat de reorganisatieplannen nog geen eind hebben kunnen maken aan de overcapaciteit van de fabrieken in Europa. Hij zei toen binnen twee maanden nieuwe saneringsmaatregelen aan te kondigen.
De bedoeling was dat GM vanaf 2002 in twee jaar tijd het aantal arbeidsplaatsen zou verminderen van 70.000 tot 53.000. Dat aantal is echter nog lang niet gehaald. Bij de Europese divisie werken momenteel 62.000 mensen.
De kosten zijn weliswaar met 1 miljard euro verlaagd, maar het doel om de omzet met eenzelfde bedrag te verhogen bleef uit. De resultaten zijn alleen maar slechter geworden. De Europese tak van GM leed de afgelopen vier jaar een verlies van bijna 2 miljard dollar.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Rara hoe zou dat nou komen?maar het doel om de omzet met eenzelfde bedrag te verhogen bleef uit
Opel...het is allemaal 'vet' aangezet wat ze daar bouwen.. kijk eens naar de Fransen - veel 'jeugdiger' ipv het aggresieve en tegen het lompe aan design van Opel. Het verkoopt.
Zelfs de lompe Golf zit in zwaar water.
Een Sedan voor Saab - 1 van de aansprekende designafwijkingen van Saab in die klasse was zijn hb-uiterlijk. dat is weggenomen- en dus is het onderscheidend vermogen indeze zwaarbevochten klasse afgenomen - juist in een tijd dat 'onderscheiden' weer van belang is in autoland. wat doet men bij Saab?? een conservatief (wel mooi - maar daar red je het niet mee) design dat -hoe mooi ook- het ondercsheidend vermogen met de directe concurrentie nu niet bepaald verbetert. En dat telt nu juist voor een underdog !
In deze tijd zo laat met een wagon variant o.i.d. komen is wachten op problemen - Saab kopers hebben al heel lang de grote achterklep geprefereerd/gewaardeerd. die is alleen te krijgen nu bij de 9-5 - voor vele Saab rijders te duur.
Saab heeft altijd de traditie gehad lang te wachten met het introduceren van modelvarianten - dat was nu juist een zwakte, en daar had men OOK bij het Saab management zelf van GM resources gebruik kunnen maken..
Saab hoeft echt niet passief op GM te wachten lijkt me. Tja, nu is dat wel een beetje laat...
-
kolst007
- Geregistreerd lid
Hier sluit ik mij geheel bij aan.jelger schreef:Rara hoe zou dat nou komen?maar het doel om de omzet met eenzelfde bedrag te verhogen bleef uit![]()
Opel...het is allemaal 'vet' aangezet wat ze daar bouwen.. kijk eens naar de Fransen - veel 'jeugdiger' ipv het aggresieve en tegen het lompe aan design van Opel. Het verkoopt.
Zelfs de lompe Golf zit in zwaar water.
Een Sedan voor Saab - 1 van de aansprekende designafwijkingen van Saab in die klasse was zijn hb-uiterlijk. dat is weggenomen- en dus is het onderscheidend vermogen indeze zwaarbevochten klasse afgenomen - juist in een tijd dat 'onderscheiden' weer van belang is in autoland. wat doet men bij Saab?? een conservatief (wel mooi - maar daar red je het niet mee) design dat -hoe mooi ook- het ondercsheidend vermogen met de directe concurrentie nu niet bepaald verbetert. En dat telt nu juist voor een underdog !
In deze tijd zo laat met een wagon variant o.i.d. komen is wachten op problemen - Saab kopers hebben al heel lang de grote achterklep geprefereerd/gewaardeerd. die is alleen te krijgen nu bij de 9-5 - voor vele Saab rijders te duur.
Saab heeft altijd de traditie gehad lang te wachten met het introduceren van modelvarianten - dat was nu juist een zwakte, en daar had men OOK bij het Saab management zelf van GM resources gebruik kunnen maken..
Saab hoeft echt niet passief op GM te wachten lijkt me. Tja, nu is dat wel een beetje laat...
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Zo dan, lees ik net in De NRC:
- In Bohum en Russelheim 4000
- In Kaiserlautern 450
Blijven er nog 7550 banen over die ergens anders gesaneerd moeten worden...Oei!
GM wil 12.000 banen laten verdwijnen in Europa.De NRC, Economie katern schreef: Wilde staking bij Opel in Bochum door gezet
Werknemers aldaar hebben hun staking die al vanaf donderdag duurt voortgezet.
GM noemt als een van de hoofdredenen dat de loonkosten van de duitse arbeiders te hoog is. Anderen hebben erop gewezen dat er in Duitsland ook autofabrikanten zijn die met dezelfde loonkosten wel goede resultaten behalen. Ludwig Stiegler, vice-voorzitter van de SPD-fratie in de Bondsdag, wees in dit verband op BMW.
Hij noemde het ongehoord dat de arbeiders moeten bloeden voor de evidente fouten van de kant van de directie.
- In Bohum en Russelheim 4000
- In Kaiserlautern 450
Blijven er nog 7550 banen over die ergens anders gesaneerd moeten worden...Oei!
-
FuTuReMaN
- Geregistreerd lid
Bron:Autoweek.nl
Moedermaatschappij General Motors grijpt hard in bij Opel. Om de vaste kosten in 2006 met 500 miljoen euro te kunnen verlagen, verdwijnen bij Opel 12.000 banen.
General Motors wil bij Opel de komende 2 jaar 12.000 arbeidsplaatsen laten verdwijnen. Het is één van de maatregelen die de automobielgigant treft om bij General Motors Europe de structurele kosten in 2006 met 500 miljoen euro te verlagen. De ontslagen zullen voornamelijk vallen in Duitsland. Naar verluidt zullen in de fabriek te Rüsselsheim 4.000 banen verdwijnen. In de fabriek in Bochum zullen dat er waarschijnlijk ook 4.000 zijn. Volgens GM zullen voornamelijk banen verdwijnen in de productie en de productontwikkeling. Ongeveer 1.000 van de 12.000 ontslagen zullen vallen bij externe bedrijven.
GM neemt de komende weken de Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan en de Opel-fabriek in Rüsselsheim onder de loep. Dan zal worden besloten of één van de twee locaties wellicht moet worden gesloten.
General Motors Europe wil de vaste kosten verlagen omdat het bedrijf steeds grotere concurrentie van Europese en Aziatische merken ondervindt. Daarnaast zal er volgens het concern de komende tijd ook een grote druk zijn op de netto prijzen van auto´s.
Modellenpolitiek niet in gevaar
General Motors zal ondanks de malaise niets veranderen aan de modellenpolitiek. Dat betekent dat volgend jaar gewoon de Opel en Vauxhall Astra GTC en de Saab 9-3 Sport Hatch het levenslicht zien. In 2006 verwacht Opel/ Vauxhall een cross-over SUV en een nieuwe Corsa. Daarnaast worden in dat jaar het nieuwe model Astra Cabriolet en de opvolger van de Speedster gelanceerd.
Moedermaatschappij General Motors grijpt hard in bij Opel. Om de vaste kosten in 2006 met 500 miljoen euro te kunnen verlagen, verdwijnen bij Opel 12.000 banen.
General Motors wil bij Opel de komende 2 jaar 12.000 arbeidsplaatsen laten verdwijnen. Het is één van de maatregelen die de automobielgigant treft om bij General Motors Europe de structurele kosten in 2006 met 500 miljoen euro te verlagen. De ontslagen zullen voornamelijk vallen in Duitsland. Naar verluidt zullen in de fabriek te Rüsselsheim 4.000 banen verdwijnen. In de fabriek in Bochum zullen dat er waarschijnlijk ook 4.000 zijn. Volgens GM zullen voornamelijk banen verdwijnen in de productie en de productontwikkeling. Ongeveer 1.000 van de 12.000 ontslagen zullen vallen bij externe bedrijven.
GM neemt de komende weken de Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan en de Opel-fabriek in Rüsselsheim onder de loep. Dan zal worden besloten of één van de twee locaties wellicht moet worden gesloten.
General Motors Europe wil de vaste kosten verlagen omdat het bedrijf steeds grotere concurrentie van Europese en Aziatische merken ondervindt. Daarnaast zal er volgens het concern de komende tijd ook een grote druk zijn op de netto prijzen van auto´s.
Modellenpolitiek niet in gevaar
General Motors zal ondanks de malaise niets veranderen aan de modellenpolitiek. Dat betekent dat volgend jaar gewoon de Opel en Vauxhall Astra GTC en de Saab 9-3 Sport Hatch het levenslicht zien. In 2006 verwacht Opel/ Vauxhall een cross-over SUV en een nieuwe Corsa. Daarnaast worden in dat jaar het nieuwe model Astra Cabriolet en de opvolger van de Speedster gelanceerd.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Astra Cabriolet
jakkes...is net zoiets als een vierwiel aangedreven fiat Panda..
jakkes...is net zoiets als een vierwiel aangedreven fiat Panda..
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Wel goed dat de Sport Hatch in ieder geval komt. Misschien wel wat laat maar ja...
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Ik vond dat Opel juist een beetje de goede richting op begin te gaan. Qua design etc.josephine schreef:FuTuReMaN schreef: Volgens GM zullen voornamelijk banen verdwijnen in de ... en de productontwikkeling.handig, dat ouwe lullenmerk uit Duitsland kan juist wel wat ontwikkelingswerk gebruiken
-
B235R
- Lid van verdienste
nieuwe astra is zeker een goede vooruitgang kwa designRuud schreef:Ik vond dat Opel juist een beetje de goede richting op begin te gaan. Qua design etc.josephine schreef:FuTuReMaN schreef: Volgens GM zullen voornamelijk banen verdwijnen in de ... en de productontwikkeling.handig, dat ouwe lullenmerk uit Duitsland kan juist wel wat ontwikkelingswerk gebruiken
-
Hanm
- Lid van verdienste
Helemaal mee eens, afgezien daarvan is de nieuwe Astra in technisch opzicht zeer vooruitstrevend in zijn klasse met bijvoorbeeld het Sachs CDC systeem.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Die nieuwe astra coupe lijkt me echt een snel wagentje. Ik zag in GTo magazine een Fotootje en specs...
Ik zou haast willen dat ze daar een saab-badge op zetten, het contactslot in de middenconsole proppen, de stoelen verbeteren en de ophanging eens onderhanden nemen. Turbo zit er al in en dat levert naar ik meen een slordige 230 pk fabriek af
Ik zou haast willen dat ze daar een saab-badge op zetten, het contactslot in de middenconsole proppen, de stoelen verbeteren en de ophanging eens onderhanden nemen. Turbo zit er al in en dat levert naar ik meen een slordige 230 pk fabriek af
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Tegenover de nieuwe AstraGTC verbleken de Fransen tot vrouwen-handtasjes en de Focus tot een wagen voor m'n opa... Maar dat is een persoonlijke mening natuurlijk.

-
B235R
- Lid van verdienste
je hebt een leuk anti-opel verhaal, maar een focus is toch niet echt een apart staaltje design, meer het 12 in een dozijn verhaal. bij de megane moet ik met je meegaan, die is tenminste lekker eigenwijs.Die nieuwe Astra is wel aardig ja, maar als ik 'em afzet tegen een Megane, Focus of 307 qua design, vind ik zo'n Astra er nogal conservatief en ouderwets uitzien (hij lijkt wel een beetje op een afgezwaaide Almera). En dan heb je het nog niet over de Corsa gehad, en de nieuwe Vectra (zet dat ding eens tegenover een 407!). 230 pk is leuk, maar das nou net niet hetgeen volume brengt, tenzij je er maar 18000 euri voor hoeft te hebben natuurlijk.
Die duitse waarden als kwaliteit, degelijkheid en grundlichkeit(?) vind je tegenwoordig in iedere populaire middenklasser, niet alleen in een Golf of een Astra.
maar gelukkig bouwt opel enigzins duitse kwaliteit, waar al die * fransen nog heel wat kaas van kunnen leren eten
helemaal mee eens.Tegenover de nieuwe AstraGTC verbleken de Fransen tot vrouwen-handtasjes en de Focus tot een wagen voor m'n opa... Maar dat is een persoonlijke mening natuurlijk.
-
jelger
- Geregistreerd lid
grappenmaker !maar gelukkig bouwt opel enigzins duitse kwaliteit, waar al die * fransen nog heel wat kaas van kunnen leren eten
-
Vorticity
- Geregistreerd lid
Idd, "Opel" en "kwaliteit" gaan niet echt samen. De Duitsers zeggen niet voor niets: Im jedes Opel ein popel... (als ik het goed spel)