dolgedraaide inbus ..

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Marknett
Lid van verdienste

dolgedraaide inbus ..

Bericht door Marknett » vr 13 apr, 2007 11:31

Wat is de handigste manier om een schroef met dolgedraaide inbuskop te lossen? Ik dacht; gleuf/kruis erin slijpen en dan met de schroevendraaier ? Evt. nog andere creatieve ideeen? Punt is dat het op het stuur is, dus wil een beetje voorzichtig te werk gaan ... Thx!

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: dolgedraaide inbus ..

Bericht door bruises » vr 13 apr, 2007 12:15

Volgens mij heb je hier speciaal gereedschap voor. Het is een soort draad tap met engelse draad (iig "tegendraads") en een konisch vorm. Je boort een gat in de dolgedraaide bout dat qua diameter ergens tussen min en max diamter van die konische tap zit, schroeft de konische tap erin en op een gegeven moment komt het hele zaakje er "als vanzelf" uit.

Ook heel handig als je een bepaalde bout een kwartslag na breuk hebt vastgedraaid en de kop er af is :oops:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 13 apr, 2007 17:25

hey
ik heb hier in belgië bij de hubo een soort boor gezien speciaal voor kapotte koppen
het ziet er uit als een puntlasboor : als je 'de boor' gebruikt in tegenovergestelde richting dan van een gewone boor grijpt deze zich vaster en vaster

ik heb het daar zien werken -ging vanzelfs
ik d8 iets van 12€

mvg werner

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: dolgedraaide inbus ..

Bericht door jeroen701125 » vr 13 apr, 2007 19:03

[quote="Marknett"]Wat is de handigste manier om een schroef met dolgedraaide inbuskop te lossen? Ik dacht; gleuf/kruis erin slijpen en dan met de schroevendraaier ? quote]

Kan je uit ervaring vertellen dat deze methode uitstekend werkt! Succes!

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 24 apr, 2007 10:27

Ik ram er een torx in.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 24 apr, 2007 13:16

Torx erin rammen of zoals ik mijn duitse cardanklok los heb gehaald, bout erin lassen.

wimpel
Geregistreerd lid

Bericht door wimpel » di 24 apr, 2007 13:24

met een scherp beiteltje of een dremel een sleufje maken.
daarna aan de slag met de slagschroevendraaier.

veel kruipolie, 12h wachten, heel goed warmstoken, tikje met de slagschroevendraaier, warstoken, tik, etc....

Plaats reactie