Gister besloten de motor (Yamaha XJ 700) van mijn vriendin na bijna 3 jaar maar weer eens aan de praat te brengen.
Nieuwe accu gehaald, even laden, oude benzine uit de cabarateur laten lopen en starten maar. Niets dus. Even schudden en luisteren, geen geklots. Stond dus droog!
5l benzine gehaald en bijvullen. Maar de benzine liep bijna net zo snel uit de tank als dat ik het erin gedaan had. Zo lek als een mandje bij de benzine kraan, de benzinemeter en de brandstofkraan zelf. Nog wel even gestart en gelijk lopen!
Vandaag een revisieset voor de brandstofkraan en hier en daar wat O-ringen gehaald en vanavond weer aan de slag. De tank is weer dicht.
Bij het monteren van de handel viel mij wat nattigheid op op het frame. Het luchtfilter nat en de luchtfilterbak nat. Nou ja, zal er wel bijhoren na drie jaar.
Motor starten en even naar het benzinestation om wat lucht in de banden te doen. Ik stop en er vormt zich gelijk een donkere plas onder de motor. Oeps! Benzine vermengd met olie. Maar goed dat de motor nog niet echt warm is.
Maar waar komt dit vandaan?? Even terugdenkend vond ik het vreemd dat de tank leeg was, want ik had hem niet leeg weggezet.
Conlusie; de benzinekraan heeft in de verkeerde stand gestaan (PRI) en de tankinhoud is via de carburateurs en cylinders het blok in gelopen
Ik hem maar 1,5 kilometer met dit prutje gereden, dus dat is te verwaarlozen.
Ik heb het blok nu leeg laten lopen, eerst kwam er benzine uit en daarna olie, en laat hem vannacht uitlekken.
De vraag is nu of ik er met nieuwe olie en een nieuw oliefilter weer ben? Of moet ik twee keer kort achterelkaar olie verversen?
Graag advies.