Ook verstand van motoren bij het forum?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Amazon
Geregistreerd lid

Ook verstand van motoren bij het forum?

Bericht door Amazon » wo 18 apr, 2007 22:17

Even hele andere koek, hoewel het blijft techniek.

Gister besloten de motor (Yamaha XJ 700) van mijn vriendin na bijna 3 jaar maar weer eens aan de praat te brengen.

Nieuwe accu gehaald, even laden, oude benzine uit de cabarateur laten lopen en starten maar. Niets dus. Even schudden en luisteren, geen geklots. Stond dus droog!

5l benzine gehaald en bijvullen. Maar de benzine liep bijna net zo snel uit de tank als dat ik het erin gedaan had. Zo lek als een mandje bij de benzine kraan, de benzinemeter en de brandstofkraan zelf. Nog wel even gestart en gelijk lopen!

Vandaag een revisieset voor de brandstofkraan en hier en daar wat O-ringen gehaald en vanavond weer aan de slag. De tank is weer dicht.

Bij het monteren van de handel viel mij wat nattigheid op op het frame. Het luchtfilter nat en de luchtfilterbak nat. Nou ja, zal er wel bijhoren na drie jaar.

Motor starten en even naar het benzinestation om wat lucht in de banden te doen. Ik stop en er vormt zich gelijk een donkere plas onder de motor. Oeps! Benzine vermengd met olie. Maar goed dat de motor nog niet echt warm is.

Maar waar komt dit vandaan?? Even terugdenkend vond ik het vreemd dat de tank leeg was, want ik had hem niet leeg weggezet.

Conlusie; de benzinekraan heeft in de verkeerde stand gestaan (PRI) en de tankinhoud is via de carburateurs en cylinders het blok in gelopen :oops: . In plaats van 2,5 liter zat er nu 5 à 6 liter in het blok en daat gooit hij er via de carterventilatie en luchtfilter uit natuurlijk.

Ik hem maar 1,5 kilometer met dit prutje gereden, dus dat is te verwaarlozen.

Ik heb het blok nu leeg laten lopen, eerst kwam er benzine uit en daarna olie, en laat hem vannacht uitlekken.

De vraag is nu of ik er met nieuwe olie en een nieuw oliefilter weer ben? Of moet ik twee keer kort achterelkaar olie verversen?

Graag advies.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 18 apr, 2007 22:35

In dit geval zou ik er goedkope olie in doen, even warm laten draaien, vervolgens aftappen, nieuw filter en goede olie.

Let er wel op dat de goedkope olie wel motorfiets olie moet zijn voor de koppeling. Ik hoop wel voor je dat de koppeling hier goed uitkomt, het zou best kunnen zijn dat de platen beschadigd zijn door de benzine

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » wo 18 apr, 2007 22:39

MXL,

Dank voor je advies. Geldt dat koppeling verhaal voor alle motoren?

Dit is een 4 cylinder met cardan aandrijving. Ik heb tijdens mijn korte ritje niets aan de koppeling gemerkt.

'k zal morgen bij de motorzaak 5 litertjes halen en kijken hoe het gaat.

Wat mij opvalt is dat ondanks dat het blok dus vol peut zat het kurkdroog was.

Nou ja, maar hopen dat het meevalt.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 apr, 2007 23:22

Amazon schreef:MXL,

Dit is een 4 cylinder met cardan aandrijving. Ik heb tijdens mijn korte ritje niets aan de koppeling gemerkt.

Mxl heeft gelijk.
Bij mij is het ook gebeurd bij mijn motor. Alles eruit gehaald. Gelukkig drijft de olie grotendeels op de benzine dus veel benzine zal er niet meer inzitten. Even verse olie en filter erin, warm rijden en nieuwe olie en filter 'should do the trick'

Mxl bedoelt de koppelingsplaten. Die draaien bij een motor (meestal) in dezelfde olie als de rest van het blok. IN motorolie voor auto's zitten vaak dopes die moeten zorgen voor verminderde weerstand/frictie en dat wil je niet in je motor als de koppeling in de olie draait. Platen in een koppeling heten niet voor niets 'frictieplaten' :wink:

XJ700 is trouwens een amerikaanse import

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 18 apr, 2007 23:43

Amazon schreef:MXL,

Dat koppelingsverhaal geldt voor nagenoeg alle motoren, Uitzonderingen zijn sommige BMW's en Ducati's (daarnaast nog wat anderen). Zoals marq101 al zei, een motor heeft zogeheten natte plaatkoppelingen, deze werken in een oliebad. Normale motorolie heeft bepaalde toevoegingen waardoor de koppeling kan gaan slippen. Speciale motorfietsolie heeft deze toevoegingen niet.

Een aanrader is om het blok wel erg rustig op temperatuur te laten komen en na de eerste oliewissel een goed lang stuk te rijden (100km+), hierdoor zal je de laatste benzine resten die nog ergens rondzwerven laten verdampen. Het nadeel van sommige motoren is dat er veel olie achterblijft bij een oliewissel. Bij de fazer bijvoorbeeld blijft er geloof ik bijna een liter oude olie achter in het blok, in jouw geval betekent het dus dat er dan ook een aanzienlijke hoeveelheid benzine achterblijft.

Succes in ieder geval.

Ben zelf overigens een Honda Blackbird rijder. Hoe leuk mijn Hirsch 9-3 ook is, het haalt het niet bij de motor :D

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 apr, 2007 23:45

MXL schreef: Dat koppelingsverhaal geldt voor nagenoeg alle motoren, Uitzonderingen zijn sommige BMW's en Ducati's (daarnaast nog wat anderen). Een motor heeft zogeheten natte plaatkoppelingen, deze werken in een oliebad. Normale motorolie heeft bepaalde toevoegingen waardoor de koppeling kan gaan slippen. Speciale motorfietsolie heeft deze toevoegingen niet.
Dat zeg ik
:roll:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 18 apr, 2007 23:48

Ik heb het er al bijgezet, ik had jouw berichtje nog niet goed gelezen. Sorry!! :(

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 19 apr, 2007 8:00

MXL schreef:Ik heb het er al bijgezet, ik had jouw berichtje nog niet goed gelezen. Sorry!! :(
:wink:

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » do 19 apr, 2007 9:13

Ok, weer wat geleerd over motoren. En dat terwijl er op een motorforum gezegd wordt dat je gewoon 10W40 van de HEMA erin kunt gieten.

't is inderdaad eem koppeling die in olie zit, is te zien vanuit de olievuldop.

En nu maar hopen dat de caburateur ongeschonden uit de strijd gekomen zijn.

Plaats reactie