Strategie GM

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
MarioS
Geregistreerd lid

Strategie GM

Bericht door MarioS » di 03 apr, 2007 12:05

Geen idee of dit hier al gepost is geweest, want ik ben hier al in geen eeuwigheid meer geweest. Verwijder maar als ik in herhaling val of als het verkeerd staat.
Mogelijk interesseert het iemand (het artikel komt uit De Standaard on line).

Onder de paraplu van General Motors

Van onze redacteur in Duitsland

Frederic Petitjean

HET lijkt misschien evident dat een koper van een Chevrolet geen Cadillac of Saab op zijn lijstje zal zetten, maar eigenlijk is het dat niet. Afgezien van het feit dat het twee behoorlijk verschillende auto's zijn, is zelfs de prijs in dit geval geen echt differentiërende factor. De goedkoopste Cadillac kost net geen 28.000 euro, voor de duurste Chevrolet betaal je bijna 38.000 euro.

Het komt er voor General Motors dus op aan om zijn vier Europese merken zoveel mogelijk van elkaar te differentiëren en de overlappingen te beperken. Dat is de taak van Jonathan Browning, vicepresident van de marketingafdeling van GMEurope. ,,Je zou elk van onze merken op een grafiek kunnen plaatsen,, zegt hij tijdens een persbijeenkomst op het Europese testcircuit van Opel. ,,De Y-as staat voor de sociale status en de rijkdom van de klant: hoe hoger zijn inkomen, hoe hoger hij op die as staat. Op de X-as geven we zijn ,,waarde-oriëntatie, mee. Is hij veeleer traditioneel of meer modern of zelfs postmodern? Er zullen altijd overlappingen blijven, maar op die manier kunnen we al onze merken zoveel mogelijk hun eigen plaatsje geven.,

Uit de grafiek blijkt bijvoorbeeld Cadillac helemaal linksboven te staan. De kopers van dat soort wagen zijn dus behoorlijk bemiddeld (hoog op de Y-as), maar ook erg traditioneel in hun denken (vooraan op de X-as). Het zijn eigenaars van een kmo of kaderleden. Zowat 75procent van de kopers is een man tussen 40 en 60 jaar.

Ook de Saab-rijders zitten bovenaan, maar veel meer aan de rechterkant. Het zijn hoogopgeleide mensen met een hoog inkomen, maar echte individualisten. Ze hechten veel belang aan een vooruitstrevend, onderscheidend design, aan innovatie en aan het milieu. Geen wonder dus dat GM eerst bij Saab motoren aanbiedt die op bio-ethanol kunnen rijden. Saab-rijders willen kracht, maar altijd gekoppeld aan verantwoordelijkheid, zowel wat betreft veiligheid als milieu.

Chevrolet staat helemaal onderaan links. Daar bevinden zich de traditionele kopers, de mensen voor wie ,,waar voor hun geld'' het allerbelangrijkste is. Het zijn sociale familiebeesten die vooral een slimme, praktische auto willen.

Opel bevindt zich ongeveer pal in het midden van de grafiek. Het merk draait hoge volumes en heeft een groot modellenpalet, wat het moeilijk maakt om zich zwaar te onderscheiden. ,,Onze producten bouwen verder op het historisch DNA van Opel,, zegt Alain Visser, de Belg die op Europees niveau verantwoordelijk is voor de Opel-marketing. ,,Het zijn betrouwbare, praktische, Duitse auto's die niet te duur zijn. Maar het hart van de kopers spreken we aan met het design. Daar spreekt rijplezier uit, maar het is niet agressief of onvriendelijk. We noemen dat dynaverse, een samentrekking van dynamic en versatile, dynamisch en praktisch.,

Als voorbeeld van praktisch geeft Visser Flex-7. Dat is een gepatenteerd Opel-systeem om snel en eenvoudig de stoelen van je auto neer te klappen of te draaien. Dankzij Flex7 kan bijvoorbeeld de Opel Zafira in enkele seconden worden omgebouwd van een personenauto met zeven zitplaatsen tot een bestelwagen met een capaciteit van 1.700 liter. Dat alles zonder de stoelen uit de auto te moeten halen.

Ook om het karakter van de reclamespots te duiden haalt Visser een samentrekking uit de kast: funergy. ,,De tone of voice van Opel is fun en vol energy,, legt hij uit. ,,In onze spotjes gaat een Opel mee skydiven of surft hij over de woeste golven van de zee. En dat werkt. In Duitsland en Groot-Brittannië zijn we nummer één in ons segment. In Italië nummer drie en daar komen we van acht., De Opel-filmpjes zijn inderdaad een wereld van verschil met een Chevrolet-spotje, waarin een familie het SUV neemt om een dagje in de bergen door te brengen.

,,Uiteindelijk,, zegt Browning, ,,komt het erop aan je klant te definiëren, je merkenwaarden op te bouwen en dan merkeigen marketing op te zetten. De prijs is zeker een zo'n differentiërende factor, maar ook sponsoring, communicatie en zelfs distributie. Verdeel je je merk via exclusieve garages of multi-merkgarages? Dat is een heel verschil. Wij zijn er in elk geval van overtuigd dat we al die merken ook nodig hebben. Alles via één merk doen, zou waanzin zijn.,

Vroon
Geregistreerd lid

Strategie GM

Bericht door Vroon » di 03 apr, 2007 14:42

Dat is een nobel en terecht streven. Binnen GM valt dat niet mee, kijk maar eens op GM.com. Daar zoek je naast evt op merk al snel op type,uitvoering of prijs en is merkdifferentiatie in geen velden of wegen te bekennen, hetgeen zich weer laat zien in de performance van GM. Dit winkel-van-sinkel principe is leuk voor een DHZ-markt maar niet voor iets emotioneels als auto's. Grappig dat de marketing van Opel trouwens vermeld dat het een duitse auto is, hetgeen van oorsprong en productietechnisch natuurlijk absoluut klopt, de vraag is echter of dat nu nog reëel is (hoewel marketingtechnisch natuurlijk beter). Amerikanen kunnen nu eenmaal geen auto's bouwen, getuige ook de performance van Ford en Chrysler, hetgeen niet zozeer voortkomt uit technisch onvermogen (hoewel...een Supercar Dodge Viper met starre achteras ?), maar uit het onvermogen om lokale behoeftes en wensen uit non-US landen om te zetten in producten en oplossingen. Dit laatste komt weer voort uit de stellige overtuiging dat een succesvol model in de US overal ter wereld voldoet, en zo niet dan ligt het aan het verkoopkanaal...of beter nog...aan de consument.
Hopelijk lukt het binnen Europa wel en zeker voor Saab, welke zijn kopers bij uitstek aantrekt dmv het 'anders zijn'. Gelukkig is het qua uiterlijk nog steeds het geval, doch qua afwerking is de invloed van GM op Saab toch helaas al erg merkbaar.
Om dat blijkbaar extra te laten zien heeft men de 9-7X in het leven geroepen. Ik heb er nu 4 bij diverse dealers gezien en eerlijk gezegd is het niet alleen voor Saab en GM beschamend, dat afwerkingsniveau zou zelfs op een Dacia Logan niet geaccepteerd worden. Vaste radio-antenne voorop, haaievinnetje voorop het dak links, aan alle raamrubbers hangen de vellen vanuit de mal nog, zitten allemaal krom,gebogen, sluiten niet aan etc etc. Afijn dit moest ik even kwijt omdat de 9-7X mijn autohart toch wel zeer doet, zelfs al heb ik er geen (9-7X dan).

Ondanks dit alles nog steeds een Saab-liefhebber en binnenkort rijder...hoezo emotie...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 05 apr, 2007 21:02

Jammer dat het onreeël is dat SAAB en Volvo samen verder gaan... :P

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 05 apr, 2007 23:40

Grappig, net gelezen dat GM weer fabrieken wil sluiten in Europa. Het moet onderscheidend zijn maar wel allemaal uit dezelfde fabriek (in Duitsland)

Ik vind GM zoooo'n waardeloze hut.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 06 apr, 2007 12:29

dat zou jammer zijn... maarrre de 9-3 ss mag weliswaar de saab zijn met het hoogste opelgehalte; ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het tevens de meest probleemloze saab ever is... geen gezeik met transmissies, geen black sudge, geen gasklephuizen die jammen, etc etc... Tussen alle probleemverhalen over classic 900's en 9-5's lees ik weinig probleemverhalen over de 9-3 ss terwijl die ook alweer 5 jaar op de markt is

GM heeft het verlies van saab identiteit mijn inziens wel enigzins gecompenseerd met verhoging van algemene kwaliteit (of loop ik nu heel erg te vloeken in de fundamentalistische saabkerk?)

moodystarfish
Geregistreerd lid

Bericht door moodystarfish » vr 13 apr, 2007 9:17

Ik rij SAAB, mijn vader Chevrolet en de beschrijving in het artikel klopt volledig :D

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » vr 13 apr, 2007 15:45

Subaru veranderde onlangs van partner: van GM :cry: naar TOYOTA :wink: , op het eerste zicht geen denderende verbetering, maar nu hebben ze met de nodige financiële en technische hulp plots wél de dieselmotor kunnen voorstellen die ze al jaren aan het ontwikkelen waren...
Saab heeft ook massa's ideeën en producten die er onder wankele reus GM nooit zullen komen, alhoewel ze broodnodig zijn om de verkopen aan te zwengelen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 04 mei, 2007 15:17

even omhoog schoppen.. kon deze niet aan jullie onthouden :lol:

Afbeelding

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 04 mei, 2007 15:26

jelger schreef: Afbeelding
Zo, wat zal het me*r*n achter/boven dat ding! :lol:

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » vr 04 mei, 2007 18:09

Style&Co schreef:dat zou jammer zijn... maarrre de 9-3 ss mag weliswaar de saab zijn met het hoogste opelgehalte; ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het tevens de meest probleemloze saab ever is... geen gezeik met transmissies, geen black sudge, geen gasklephuizen die jammen, etc etc... Tussen alle probleemverhalen over classic 900's en 9-5's lees ik weinig probleemverhalen over de 9-3 ss terwijl die ook alweer 5 jaar op de markt is

GM heeft het verlies van saab identiteit mijn inziens wel enigzins gecompenseerd met verhoging van algemene kwaliteit (of loop ik nu heel erg te vloeken in de fundamentalistische saabkerk?)
Mooie uitspraak! Wat vinden de 9-3 ss rijder hiervan? Klopt dit?
(trouwens de NG900 / 9-3 was toch ook een GM bak en daarmee waren geloof ik wel 'enkele' probleempjes?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 04 mei, 2007 18:33

plafundum schreef: (trouwens de NG900 / 9-3 was toch ook een GM bak en daarmee waren geloof ik wel 'enkele' probleempjes?
Probleemvrij mag je ze inderdaad niet noemen nee.

gripen 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door gripen 9-3 » vr 04 mei, 2007 19:38

Probleemvrij mag je ze inderdaad niet noemen nee.

Welke auto is dat wel dan?

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » ma 07 mei, 2007 0:41

gezien de problemen van GM die maar voortduren- laatste gezichtsverlies was t inhalen door toyota in volume- mogen we hopen dat saab nog blijft bestaan. tot nu toe moet er bij saab steeds geld bij, en als amerikanen moeten kiezen, kiezen ze toch eerst voor zichzelf, en is het opofferen van een europees merk een makkelijke keuze. Meest mooie optie- al eerder gezegd- is dat Honda de zweden van GM opkoopt, hoewel dat waarschijnlijk- gezien het vermengen van merk en productie-lijnen- onmogelijk is. Maar: Honda, sportief merk, milieudimensie, goede motoren, zit een beetje in hetzelfde segment qua x en y as, en is net zo eigenzinnig als voorheen saab.
Wie weet....

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 07 mei, 2007 9:37

plafundum schreef:
Style&Co schreef:dat zou jammer zijn... maarrre de 9-3 ss mag weliswaar de saab zijn met het hoogste opelgehalte; ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het tevens de meest probleemloze saab ever is... geen gezeik met transmissies, geen black sudge, geen gasklephuizen die jammen, etc etc... Tussen alle probleemverhalen over classic 900's en 9-5's lees ik weinig probleemverhalen over de 9-3 ss terwijl die ook alweer 5 jaar op de markt is

Mooie uitspraak! Wat vinden de 9-3 ss rijder hiervan? Klopt dit?
(trouwens de NG900 / 9-3 was toch ook een GM bak en daarmee waren geloof ik wel 'enkele' probleempjes?
Ik moet toegeven dat style hier zeker een puntje heeft, die van ons 1.8t heeft er nu 200dkm op zitten en inderdaad ze rijd nog steeds zonder problemen als sludge en de andere demonen. En dat ook nog eens op gas, en zonder kop revisie de enige reparatie tot nu toe was een defecte gas pomp.
Ook de lak/plaatwerk houd zich uitstekend en na een was beurt glimt ze weer als nieuw.

Maar nu stop ik weer anders gaat ze naast d,r schoenen lopen :wink:

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 07 mei, 2007 10:57

93-SS-ARC schreef:
Ik moet toegeven dat style hier zeker een puntje heeft, die van ons 1.8t heeft er nu 200dkm op zitten en inderdaad ze rijd nog steeds zonder problemen als sludge en de andere demonen. En dat ook nog eens op gas, en zonder kop revisie de enige reparatie tot nu toe was een defecte gas pomp.
Ook de lak/plaatwerk houd zich uitstekend en na een was beurt glimt ze weer als nieuw.
UIteraard, maar jij rijdt natuurlijk heel rustig in je 9-3 want je kan je altijd uitleven in je Red Arrow! 8)

Wel leuk om 'uit het veld' een goed verhaal te horen.

Plaats reactie