gebroken klepveer 99CC(ex H injectie blok in 99 met b-motor)

1967-1984
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 07 mei, 2007 0:38

jelger schreef:
baszwolle schreef:en wat was er nu aan de hand met de oude kop?
zie plaatje boven.

overigens, na montage andere kop met nieuwe pakking, is de compressie per cilinder tussen de 12 en 13.

de oude kop wordt opgeknapt, en ik overweeg hardere klepzetels.
dat eea misschien met behulp van een hulpmiddel anders had gekund, zal best, maar deze weg heeft mij een hoop geleerd. [was tenslotte ook de 1e keer een dergelijke motorische operatie]
Die Jelger komt er wel....btw had jij mij gebeld?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 mei, 2007 0:49

ja, ik kom er wel :lol:
en ja, ik had gebeld... moeten binnenkort maar eens wat afspreken mbt zweden oid.. enne was de vakantie lekker?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 07 mei, 2007 8:00

baszwolle schreef:
ik zou de kop er ook afgehaald hebben...als is het maar voor de zekerheid.

Helemaal mee eens.

:bluethumb: Jelger en Bart!

Cornell :O:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 mei, 2007 11:05

dank..

ik heb alleen nu al een paar keer gehad dat het starten niet vlekkeloos gaat - dat wil zeggen, op het startmotor gebied.

moet het nog even bekijken, maar het lijkt erop dat de startmotor niet wil aangrijpen op het vliegwiel. [startmotor loopt wel - hhinggggg], maar alsof ie in de ruimte draait. lijkt een contact probleem van de servo [?] te zijn, want een beetje gepiel met bak [??] en wat ander gepiel, levert een goed en lekker startende motor op..

echt weer zo'n fenomeen, om met dit weer even onder de auto te liggen en onder het uitlaatspruitstuk te freubelen :roll:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 07 mei, 2007 11:19

Jelger ik hoop voor je dat het de startmotor is, want anders zou(den) en (een) tand(en) uit je vliegwiel
gebroken kunnen zijn. :?
Draai de krukas/laat de krukas 1 maal ronddraaien en controleer voor de zekerheden of er geen afgebroken tand(en)
van je starterkrans zijn.
Trouwens wel mooi dat het gelukt is met de cilinderkop met die gebroken veer.
En inderdaad, het is te doen een klep vervangen zonder de cilinderkop te demonteren, maar nu kun je gelijk ook
eventuele andere dingen wel of niet uitsluiten.
En zoals je schreef, Je hebt er weer sleutelervaring mee opgedaan. :P

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 07 mei, 2007 11:32

als je toch bij je startmotor bent...kijk dan ook ff of je kabelboompje achter de startmotor niet aan vervanging toe is, die dingen willen nog wel eens totaal verharden en sluiting gaan maken. heel vervelend wat er zit geen zekering tussen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 mei, 2007 11:35

ik ken het ... heb vorig jaar bij mijn vorige 99 deze draad helemaal kunnen vervangen. ik verheug me er nu al op :lol: :?

[op de drek... was er nog niet aan toe gekomen om de boel ook daar schoon te spuiten, waarom heb ik altijd het gevoel dat ik elke keer achter de feiten aanhobbel wat dan aangaat? je kan er ook gewoon geen minuut te laat mee zijn met dat schoonspuiten - zucht... ]

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 07 mei, 2007 11:35

Da's een hele goede van baszwolle. :wink:
Zeker controleren.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 07 mei, 2007 11:42

drek...vertel..., is dat het euvel van je startmotor?

of mis ik iets

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 mei, 2007 11:46

ik bedoel, vet olie en vuil.. ;-)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 07 mei, 2007 11:52

is standaard bij saab...tegen roest..

succes

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 08 mei, 2007 8:55

gisterenavond wat wezen pielen aan de bedrading en de aansluiting op de startmotor, en dacht dat het toen wel beter leek te gaan - de demo van de motor aan waxle ging ook vlekkeloos, later op de avond.

vanmorgen dan toch weer hetzelfde gedoe.

als ik het goed begrepen heb uit de beschrijving in de service manual, wordt de servo/pinion geactiveerd op het moment dat het contact in de uiterste stand komt. ook pas als dat pas is geactiveerd, gaat de startmotor draaien. tot dusver de theorie.

de praktijk hint mij dan dat de servo wel electronisch bediend wordt [want pas dan wordt signaal gegeven dat startmotor mag draaien, wat ie ook doet bij mij] maar dat de mechanische actie van het op het vliegwiel zetten achterwege blijft. als de aanstuurstroom van contact naar de servo niet goed gaat, lijkt me dat de startmotor dan ook geen OK krijgt om te gaan draaien.

ben bang dat ik toch maar even de boel eraf moet draaien , en eventueel een andere monteren... :?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 08 mei, 2007 9:10

Als je startmotor draait, dan heeft hij volgens mij ook al het tandwiel in de starterkrans gelegd. Mijn eerste gedachte is een beschadigde starterkrans op het vliegwiel of een gaar tandwiel op de startmotor.

Ik zou de zwarte kunststof koppeling afdekking er eens af draaien om te koekeloeren hoe het er daaronder uit ziet.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 08 mei, 2007 9:15

dat was ook nog mijn gedachte om vanavond eens te gaan doen.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 08 mei, 2007 13:22

Jelger,

Bovenop de startmotor zit een magneetspoel met relais die het tandwieltje van de startmotor in de starterkrans drukt. Hierop zitten ook de aansluitdraden van de startmotor. De draden zijn vaak oud en de contacten gecorrodeerd. Een van de draden (een dunne, ik meen wit) komt van je contactslot en is de schakelimpuls voor het relais.
Het relais kan je uit elkaar halen en dan de inwendige contacten schoonmaken wil wel eens helpen. Ook de bendix (tandwieltje met bedieningshevel) smeren met een lik vet helpt. Als dit allemaal niet helpt ben je aan een gereviseerde startmotor toe.

Ook heb ik meegemaakt dat slijtage (of vervuiling) in de schakelaar onder het contactslot een oorzaak kan zijn.
Dit controleren is eenvoudig; zet de auto in zijn vrij en haal de bobinekabel even los. Neem vervolgens een stuk draad en verbind (met de hand) het plaatje in je zekeringenkast bij de relaishouder 'start lock' met plus op je accu. De startmotor moet nu gaan lopen en ingrijpen in de tandkrans. Als hij het nu goed doet heb je te veel weerstand in de contactschakelaar.

Een kapotte starterkrans heb ik nog nooit gezien en lijkt mij heel onwaarschijnlijk bij een auto met jouw kilometrage.

Plaats reactie