voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
JalkePeters
- Geregistreerd lid
Bericht
door JalkePeters » do 17 mei, 2007 19:11
Okay mensen,
Ik heb een Saab 9-3 Turbo (154pk) nu vind ik zon afblaas geluid erg leuk!
Alleen ik heb totaal nergens verstand van hoe en wat, kan iemand mij vertellen wat een betaalbare dumpvalve is en als het uberhaubt wel kan zonder verdere tuning.
Ik wil ik graag weten wat er bij komt kijken en hoeveel werk het is voor een garage?
Verder komen er wel vragen na wat reacties denk ik
Thx alvast.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Bericht
door Hanm » do 17 mei, 2007 19:44
Hier staan wel de nodige opties:
http://www.speektuning.nl/shop/index.ph ... 69f7bb5af6
Aangezien de 154 pk 9-3 voorzien is van Trionic 5 en derhalve geen luchtmassameter is een blow-out valve een mogelijkheid (en noodzakelijk voor het gewenste geluid). Installatie is eenvoudig: 1) demonteer de originele (recirculerende) dumpvalve, 2) zet ervoor in de plaats de nieuwe, 3) verwijder de uitgaande slang van de originele valve naar de inlaatbuis en dop daar de aansluiting af met een plug die eveneens op bovenstaande site staat.
-
JalkePeters
- Geregistreerd lid
Bericht
door JalkePeters » do 17 mei, 2007 19:50
Ik heb net even naar de orginele gekeken die er nu inzit. Ik begrijp dat de slang die naar links loop in princiepe vervalt waar dan de dop in moet. De andere 2 sluit je aan op de dumpvalve zzoals ie nu ook zit dunne slangetje erop doen en dikke slang ook weer. En dan is het klaar? Dumpvalve bestellen (WELKE?) en ff aansluiten5 minuten werk klaar is kees lekker afblaas geluid?
-
Hanm
- Lid van verdienste
Bericht
door Hanm » do 17 mei, 2007 21:59
Klopt! Welke je moet kiezen zou ik niet durven zeggen, heb enkel ervaring met de Forge in m'n eigen 9-3, die werkt super en ziet er mooi uit.
-
JalkePeters
- Geregistreerd lid
Bericht
door JalkePeters » do 17 mei, 2007 22:32
Is het erg storend het blazen ik bedoel doet ie het veel (even gezien mijn standaard motor)
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » do 17 mei, 2007 22:37
Hanm schreef:Klopt! Welke je moet kiezen zou ik niet durven zeggen, heb enkel ervaring met de Forge in m'n eigen 9-3, die werkt super en ziet er mooi uit.
Bij een T5 kun je een volledig externe kiezen.
JalkePeters schreef:Is het erg storend het blazen ik bedoel doet ie het veel (even gezien mijn standaard motor)
Storend? Welnee, het is een genot voor het oor!
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » vr 18 mei, 2007 7:51
Precies, die. Nagenoeg geen risico's aan verbonden. Vanwege de betere werking van de klep is het juist een upgrade.
Wat je nog weleens hoort is dat de klep eerst even moet inlopen. Bij sommige rijders kan dit wel een maand duren.
Edit: the master himself was me te snel af.

-
ArjenH
- Geregistreerd lid
Bericht
door ArjenH » vr 18 mei, 2007 7:56
Nagenoeg geen risico's ? @speektuning is er ook zo;n ding voor mijn auto...?
-
MXL
- Geregistreerd lid
Bericht
door MXL » vr 18 mei, 2007 8:01
Let er wel even op dat hij niet heel erg veel geluid maakt bij een LPT. Daar is de druk net iets te laag voor.
Ik heb zelf ook de forge en die bevalt zeer goed. Af en toe even uit elkaar, nieuw vet erin en weer verder whoooosen.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Bericht
door (R)ed » vr 18 mei, 2007 8:02
@ArjenH: Nee, jouw motor is een T7 dat is met luchtmassameter. Het motor management vind het niet fijn als er lucht 'kwijt' raakt.
-
turboflix
- Donateur

Bericht
door turboflix » vr 18 mei, 2007 8:19
Red Arrow schreef:@ArjenH: Nee, jouw motor is een T7 dat is met luchtmassameter. Het motor management vind het niet fijn als er lucht 'kwijt' raakt.
dus dat geldt voor mij ook?
ofnie

-
(R)ed
- Lid van verdienste
Bericht
door (R)ed » vr 18 mei, 2007 8:35
Yup, idd.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Bericht
door Bubba » vr 18 mei, 2007 9:44
Lees
DIT topic even; dat maakt alles duidelijk!