aanlopen van de voorwielen
-
v4 hans
- Donateur (4x)

aanlopen van de voorwielen
Mensen,
Na het monteren van de voorwielophanging kom ik erachter dat;
bij het volledig insturen de binnenkant van de band aan de achterkant tegen het binnenscherm aanloopt. Is dit normaal? Hebben dit meer mensen. Ik heb het vanavond geconstateerd (op kriksteunen in uitgeveerde stand).
Na het monteren van de voorwielophanging kom ik erachter dat;
bij het volledig insturen de binnenkant van de band aan de achterkant tegen het binnenscherm aanloopt. Is dit normaal? Hebben dit meer mensen. Ik heb het vanavond geconstateerd (op kriksteunen in uitgeveerde stand).
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
Manic
- Lid van verdienste
-
v4 hans
- Donateur (4x)

vanavond de motor en versnellingsbak erin getakeld.
Ook nu, met de motor en met belaste veren schraapt hij net langs het plaatwerk. Het gevaarlijke is dat dit precies onderaan het plaatwerk, langs de onderand gebeurd, waar de bodem aan het binnenscherm is gelast.
Het is alleen bij volledig ingestuurde wielen, tegen de aanslag aan, en zowel links als rechts.
Mijn bandenmaat is 165R15. Ik heb overigens het vermoeden dat dit niet orgineel is voor een 96 uit '69 want de km teller geeft de snelheid wat te negatief aan.
Ook nu, met de motor en met belaste veren schraapt hij net langs het plaatwerk. Het gevaarlijke is dat dit precies onderaan het plaatwerk, langs de onderand gebeurd, waar de bodem aan het binnenscherm is gelast.
Het is alleen bij volledig ingestuurde wielen, tegen de aanslag aan, en zowel links als rechts.
Mijn bandenmaat is 165R15. Ik heb overigens het vermoeden dat dit niet orgineel is voor een 96 uit '69 want de km teller geeft de snelheid wat te negatief aan.
-
hoptille
- Geregistreerd lid
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Het is dus waarschijnlijk bij ieder net wel of net niet.hoptille schreef:het aanlopen doen ze bij mij ook allemaal. er is ook niks aan te doen.
Jammer dat ik dat niet wist, dan had ik bij tijdens het laswerk de binnenschermen wat naar binnen geslagen. Dat lijkt me dan het enigste wat er aan te doen is.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Origineel was 155(S)R15 maar ik heb ook 165SR15 op zowel de '77 als de '79 zitten en er loopt niets aan... Misschien moet je de aanslagen wat oplassen, of mogelijk is uitlijnen ook wel voldoende, dan verandert de wielstand ook iets t.o.v. het spatscherm en misschien is dat net genoeg. Uitlijnen moet je toch nog doen omdat de hele boel los is geweest.v4 hans schreef:Mijn bandenmaat is 165R15. Ik heb overigens het vermoeden dat dit niet orgineel is voor een 96 uit '69...
Er zaten ook 165SR15 banden op de Sonett maar dat was wel een probleem, zowel achter (wanneer zwaar beladen) en voor (bij bochten), bij de APK was dat meteen afkeuren want er zaten aanloopsporen op de banden...
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Toen ik de achterschermen er nog aan had zitten was het elke keer een geknoei om de achterwielen te demonteren. ze pasten eigenlijk net niet over de remtrommel en onder het scherm door. Is dit een bekend probleem?72sonett-III schreef:Origineel was 155(S)R15 maar ik heb ook 165SR15 op zowel de '77 als de '79 zitten
De 'straps' waarin de achteras hangt heb ik langer gelaten. Wellicht kan ik het hiermee bijstellen?
-
sabo
- Geregistreerd lid
Bekend probleem. Het rare is dat ik rechtsachter het wiel er zonder problemen op krijg en links is er eigenlijk net 1 mm te weinig ruimte. Ik heb wel 165-ger banden. Vóór liepen die ook aan. Toen ik de velgen omgeruild heb met de 95 (maatje 155) liep er niets meer aan. Ook de 95 heeft geen aanloopproblemen. Volgens mij ligt het gewoon aan de stuuruitslag die net een beetje te veel is of soms net genoeg. Misschien helpt het ook als bochten wat langzamer worden genomen?
-
Offinga
- Geregistreerd lid
banden en velgen
Ja, dat aanlopen komt wel eens voor( een juiste uitlijning is één en dan moet 't in principe goed zijn) , maar heeft ook te maken met banden type, velgen en een combninatie van beiden
Ik geloof dat er ongeveer 5 verschillende 5 gaats stalen velgen zijn, die ten eerste niet allemaal eenzelfde bouw, velgopbouw, hartsafstand hebben...( het gaat om kleine verschillen) Ik vind het laaste type het sterkst..
Dat in combinatie met een band( soms met binnenband)
Kan wat slijtageplekken opleveren, maar dan moet je er flink ruig mee omgaan...vredestein zowel de zomer alsmede de M&S hebben er last van....de band (swingt als het ware over de velg)
Ik geloof dat er ongeveer 5 verschillende 5 gaats stalen velgen zijn, die ten eerste niet allemaal eenzelfde bouw, velgopbouw, hartsafstand hebben...( het gaat om kleine verschillen) Ik vind het laaste type het sterkst..
Dat in combinatie met een band( soms met binnenband)
Kan wat slijtageplekken opleveren, maar dan moet je er flink ruig mee omgaan...vredestein zowel de zomer alsmede de M&S hebben er last van....de band (swingt als het ware over de velg)
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Ik eigenlijk net niet. Ik moest hiervoor toch een beetje met het wiel over de remtrommel en onder het spatbord wrikken. Ik ga proberen als ik de spatschermen het gemonteerd om de ophang"straps" zover te verlengen dat de achteras voldoende onderuit zakt.72sonett-III schreef: Ja, maar als ik de auto goed ver omhoog krik, kan ik het wiel (met 165x15 banden) er onder een hoek van ca 45 graden wel uit krijgen.