Moet wel behoorlijk sterke brein hebben om dit allemaal in 1 keer te behappen, veel theorien moet ik wel 3 keer lezen voor het te begrijpen.
PK vs NM
Wat het mooie is, dat een Saab over het algemeen veel koppel en pk's heeft
Dat is wel kort door de bocht (of beter: rechte eind). Om snel te accelereren moet je snel energie in een object stoppen. Ergo: vermogen (dus veel pk's). Veel koppel onderin is handig voor een caravan trekken e.d.marq101 schreef:Koppel heb je nodig voor accelereren, vermogen heb je nodig voor de snelheid......ongeveer
Ruud schreef:Leuk stukje over wat koppel en pk's zijn en het verschil daartussen.
Moet wel behoorlijk sterke brein hebben om dit allemaal in 1 keer te behappen, veel theorien moet ik wel 3 keer lezen voor het te begrijpen.
PK vs NM
Wat het mooie is, dat een Saab over het algemeen veel koppel en pk's heeft
John schreef:Dat is wel kort door de bocht (of beter: rechte eind). Om snel te accelereren moet je snel energie in een object stoppen. Ergo: vermogen (dus veel pk's). Veel koppel onderin is handig voor een caravan trekken e.d.marq101 schreef:Koppel heb je nodig voor accelereren, vermogen heb je nodig voor de snelheid......ongeveer
Staar je niet blind op het hoge koppel van dieselmotoren: dat is het koppel dat de motor levert. Er zit echter ook een versnellingsbak tussen om het aan de wielen te krijgen
Doe mij maar koppel, ik rijd nooit op top, tenminste, niet met de SaabEr zijn hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat als beide auto’s niet op dezelfde topsnelheid zijn afgeregeld, de auto met de laagste topsnelheid een kortere overbrenging heeft en dus daaruit meer kracht op de wielen kan halen. Een dikke Porsche zal op gemiddelde snelheden best wat moeite hebben met een goed getunede Subaru WRX. De Porsche is echter afgeregeld op 280, 290 km/u topsnelheid en de Subaru op slechts 230km/u. Een slechte vergelijking dus want geef de Porsche een kortere overbrenging en de Subaru is volkomen kansloos op elk denkbare tussensprint…
En dan ben je met een moderne turbodiesel dus beter af.enter sandman schreef:uiteindelijk komt het op dit neer hé --> uw koppel maakt eigenlijk niks uit als ge een auto wilt kopen
zolang ge een grafiek hebt van uw vermogen ( dus niet gewoon een maximum ) want ze zeggen dat ge voor schakellui veel koppel nodig hebt, dat is de dingen eigenlijk een beetje omdraaien . om schakellui te rijden heb je veel vermogen nodig bij lage toeren ( en hoe doe je dat : door veel koppel te hebben natuurlijk )
koppel . toerental = vermogen (met nog een correctiegetal van 5250 ofzoiets )

jaja...... ik heb niet veel vermogen maar toch een superkoppel, door het hoge koppel kan ik vanonder de 1000t/min al goed wegtrekken (ook in hogere versnellingen) met veel vermogen had dat op zeker niet gelukt.enter sandman schreef:uiteindelijk komt het op dit neer hé --> uw koppel maakt eigenlijk niks uit als ge een auto wilt kopen
zolang ge een grafiek hebt van uw vermogen ( dus niet gewoon een maximum ) want ze zeggen dat ge voor schakellui veel koppel nodig hebt, dat is de dingen eigenlijk een beetje omdraaien . om schakellui te rijden heb je veel vermogen nodig bij lage toeren ( en hoe doe je dat : door veel koppel te hebben natuurlijk )
koppel . toerental = vermogen (met nog een correctiegetal van 5250 ofzoiets )