Startprobleem
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Startprobleem
Gisteren
Auto (een gisteren opgehaalde Kever 1300) heeft net 200km achter de rug, staat vijf minuten stil en... geen kik meer. Lichten op dashboard (laadlampje) branden wel, verlichting gaat zachter branden bij startpoging, achter uit de motorruimte komt een 'klik', maar de startmotor draait niet rond.
Vannacht
Accu aan de lader; Ampèremeter slaat voor de helft uit.
Vanmorgen
Acculader geeft 0 Ampère uitslag (is hij dan vol of leeg!?). Accu erin: helemaal niets meer - zelfs geen klik of lampjes. Wel rook uit het dashboard omdat de binnenverlichting ergens kort sluit. Echter, gisteren zat er tussen de zekering van de binnenverlichting en het zekeringhuis nog een papiertje. Dat had ik eruit gehaald, zonder gevolgen (accu zat toen nog in de auto). Vanmorgen echter, begon het daar te roken zodra ik de accu aansloot en de auto zelf deed niets meer. Uiteraard de zekering verwijderd, maar niets...
Vragen
Ziet iemand hier een verband dat ik niet zie?
0 Ampère uitslag op de acculader: betekent dit volle of lege accu?
Wat kan het startprobleem veroorzaken?
Detail
Gisteren heb ik de koplamp losgehad. Kan ik daar iets gerelateerds verkeerd hebben gedaan?
Ewout
Auto (een gisteren opgehaalde Kever 1300) heeft net 200km achter de rug, staat vijf minuten stil en... geen kik meer. Lichten op dashboard (laadlampje) branden wel, verlichting gaat zachter branden bij startpoging, achter uit de motorruimte komt een 'klik', maar de startmotor draait niet rond.
Vannacht
Accu aan de lader; Ampèremeter slaat voor de helft uit.
Vanmorgen
Acculader geeft 0 Ampère uitslag (is hij dan vol of leeg!?). Accu erin: helemaal niets meer - zelfs geen klik of lampjes. Wel rook uit het dashboard omdat de binnenverlichting ergens kort sluit. Echter, gisteren zat er tussen de zekering van de binnenverlichting en het zekeringhuis nog een papiertje. Dat had ik eruit gehaald, zonder gevolgen (accu zat toen nog in de auto). Vanmorgen echter, begon het daar te roken zodra ik de accu aansloot en de auto zelf deed niets meer. Uiteraard de zekering verwijderd, maar niets...
Vragen
Ziet iemand hier een verband dat ik niet zie?
0 Ampère uitslag op de acculader: betekent dit volle of lege accu?
Wat kan het startprobleem veroorzaken?
Detail
Gisteren heb ik de koplamp losgehad. Kan ik daar iets gerelateerds verkeerd hebben gedaan?
Ewout
-
B@s
- Geregistreerd lid
Re: Startprobleem
0 ampere uitslag = volle accu
Ik zou de startmotor verdenken, dat verhaal met dat lampje en die zekering is vaag. Had eigenlijk vannacht ook problemen moeten geven. Misschien 2 elektrische storingen door elkaar?
Ik zou de startmotor verdenken, dat verhaal met dat lampje en die zekering is vaag. Had eigenlijk vannacht ook problemen moeten geven. Misschien 2 elektrische storingen door elkaar?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Heb niet een andere accu om even te testen? Of overstarten? Als je dat dezelfde klachten houdt dan weet je dat het niet je accu is.
Ik heb ook het idee dat je meerdere storingen door elkaar hebt.... Welkom in de wondere wereld van elektrische storingen in auto's. Succes!!
Ik heb ook het idee dat je meerdere storingen door elkaar hebt.... Welkom in de wondere wereld van elektrische storingen in auto's. Succes!!
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Accu zit volgens mij vol (anders was er ook niets gaan smeulen, toch?) en in mijn Saabs zitten andere accu's.paul99gl83 schreef:Heb niet een andere accu om even te testen? Of overstarten? Als je dat dezelfde klachten houdt dan weet je dat het niet je accu is.
Zou inderdaad kunnen. Vreemde is dat de auto gisteren een alle keren meteen liep bij iedere startpoging; 'starten en lopen'. Echt zonder de startmotor ook maar ééns te horen draaien! Dan zou je toch een jofele startmotor verwachten?paul99gl83 schreef:Ik heb ook het idee dat je meerdere storingen door elkaar hebt.... Welkom in de wondere wereld van elektrische storingen in auto's. Succes!!
-
B@s
- Geregistreerd lid
Heb je de startmotor al een klap voor zijn kop verkocht? Ik weet niet hoe makkelijk je "even" de startmotor er af schroeft bij een kever, misschien even buiten de auto testen rechtstreeks op een accu?
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Beste B@s... ik heb geen idee waar dat apparaat zit!B@s schreef:Heb je de startmotor al een klap voor zijn kop verkocht? Ik weet niet hoe makkelijk je "even" de startmotor er af schroeft bij een kever, misschien even buiten de auto testen rechtstreeks op een accu?
-
BenS
- Geregistreerd lid
Ik ben bang dat je voor de startmotor onder de auto moet kruipen. Aan de achterzijde wel te verstaan.
DAn zou je hem zo moeten zien zitten. Als ik goed heb onthouden zit hij met slechts 2 bouten vast. ( en de bedrading natuurlijk) Maak wel eerst je accupolen los.
Groeten, Ben
Groeten, Ben
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Achterzijde??BenS schreef:Ik ben bang dat je voor de startmotor onder de auto moet kruipen. Aan de achterzijde wel te verstaan.DAn zou je hem zo moeten zien zitten. Als ik goed heb onthouden zit hij met slechts 2 bouten vast. ( en de bedrading natuurlijk) Maak wel eerst je accupolen los.
Groeten, Ben
Bedankt voor de tip; ik zal eens kijken...
-
werli
- Donateur (2x)

voor de startmotor te testen bij een kever hoef je deze niet te demonteren!!!!
verwijder de stekker van de bedrading op de starter zet er even een andere draad op waardat je zo een stekker op vastnijpt het andere uiteinde van de draad duw je dan rechtstreeks op de positieve kant van de accu,
als je dit doet met het contact aan moet je starter normaal gaan ,je hebt zo het gehele electriche gedoe omzeild.
maar spreken we hier van een 12 volt of een 6 volt, een 6 volt accu heeft maar 3 vul stoppen? en als je die oplaad met 12 volt is ze wel omzeep.
0 ampère betekent vol of kapot
mvg werner
verwijder de stekker van de bedrading op de starter zet er even een andere draad op waardat je zo een stekker op vastnijpt het andere uiteinde van de draad duw je dan rechtstreeks op de positieve kant van de accu,
als je dit doet met het contact aan moet je starter normaal gaan ,je hebt zo het gehele electriche gedoe omzeild.
maar spreken we hier van een 12 volt of een 6 volt, een 6 volt accu heeft maar 3 vul stoppen? en als je die oplaad met 12 volt is ze wel omzeep.
0 ampère betekent vol of kapot
mvg werner
-
BenS
- Geregistreerd lid
Als ik mij niet vergis is een 1300 altijd 12V. Volgens mij is alleen de 1200 kever met een 6V boordnet uitgevoerd geweest.
Ben
Ben
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Het is inderdaad een 12V. De planning is als volgt:
Eerst kijken of de accukabels wel daadwerkelijk de accupolen raken (geen losgeraakte stekkers en snoeren). Als dat allemaal goed zit weet ik niet waarom er geen stroom meer is --> naar de garage.
Dan met een tik tegen de startmotor proberen of het door langere stilstand komt dat hij niet wil starten. Dan blijft het echter vreemd dat hij bij de proefrit en dergelijke startte alsof het zijn specialiteit was...
Ewout
Eerst kijken of de accukabels wel daadwerkelijk de accupolen raken (geen losgeraakte stekkers en snoeren). Als dat allemaal goed zit weet ik niet waarom er geen stroom meer is --> naar de garage.
Dan met een tik tegen de startmotor proberen of het door langere stilstand komt dat hij niet wil starten. Dan blijft het echter vreemd dat hij bij de proefrit en dergelijke startte alsof het zijn specialiteit was...
Ewout
-
Gele aero
- Donateur (8x)

He Ewout,
Startmotor slaat wel vaker vast bij een kever, meestal geen probleem. Even net voor het rechter-achterwiel onder de auto kruipen, hamer mee even startmotor lokaliseren (net voor de motor achter de kachelpot). Paar flinke klappen geven en hij moet het wel weer doen. Je kan ook iemand tegelijkertijd laten starten da's het meest effectief. Mocht hij het daarna weer niet doen dan is hij kaduk, maar het kan ook zo zijn dan je er hierna voorlopig geen last meer van hebt.
Als je hem los wilt schroeven, hij zit geloof ik inderdaad maar met twee schroeven vast. Maar bij een kom je er niet zo makkelijk bij. Succes in ieder geval. Mocht je nog eens een onderdeel nodig hebben, stuur effe een PB, ik heb nog behoorlijk veel liggen van een baby-blauwe 1300.
Startmotor slaat wel vaker vast bij een kever, meestal geen probleem. Even net voor het rechter-achterwiel onder de auto kruipen, hamer mee even startmotor lokaliseren (net voor de motor achter de kachelpot). Paar flinke klappen geven en hij moet het wel weer doen. Je kan ook iemand tegelijkertijd laten starten da's het meest effectief. Mocht hij het daarna weer niet doen dan is hij kaduk, maar het kan ook zo zijn dan je er hierna voorlopig geen last meer van hebt.
Als je hem los wilt schroeven, hij zit geloof ik inderdaad maar met twee schroeven vast. Maar bij een kom je er niet zo makkelijk bij. Succes in ieder geval. Mocht je nog eens een onderdeel nodig hebben, stuur effe een PB, ik heb nog behoorlijk veel liggen van een baby-blauwe 1300.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Als iemand nog kan helpen met ons probleem, zoals beschreven in:
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=4512
Dan graag!
Ewout
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=4512
Dan graag!
Ewout
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik blijf erbij: je accu. Het is best mogelijk dat de startmotor niet rondgaat als de accu halfvol is.
De optie op het keverforum om een 6V startmotor te proberen..... Tsja.... als je boordspanning 8V is omdat je stroomcircuit niet zo fris meer is, dan zou dit een optie kunnen zijn. Maar het is niet echt een fraaie, en ik ben bang dat je startmotor het niet zo lang uithoudt. Er zal erg veel warmte geproduceerd worden door het hogere voltage. Het is een beetje symptoonbestrijding ipv de oorzaak aan te pakken.
Mijn testvolgorde zou zijn: overstarten (werkt? dan is het de accu), startmotor testen( zie post van werli). Bij startmotor testen hoort ook een klap verkopen. Als de accu en de startmotor goed zijn, dat ben je toch bij de hogere auto-electricteitkunde aangekomen.
Je hebt trouwens geen 12V nodig om smeulende onderdelen te krijgen
Als hij op je oprit in de weg staat, dan druk je hem toch even aan
De optie op het keverforum om een 6V startmotor te proberen..... Tsja.... als je boordspanning 8V is omdat je stroomcircuit niet zo fris meer is, dan zou dit een optie kunnen zijn. Maar het is niet echt een fraaie, en ik ben bang dat je startmotor het niet zo lang uithoudt. Er zal erg veel warmte geproduceerd worden door het hogere voltage. Het is een beetje symptoonbestrijding ipv de oorzaak aan te pakken.
Mijn testvolgorde zou zijn: overstarten (werkt? dan is het de accu), startmotor testen( zie post van werli). Bij startmotor testen hoort ook een klap verkopen. Als de accu en de startmotor goed zijn, dat ben je toch bij de hogere auto-electricteitkunde aangekomen.
Je hebt trouwens geen 12V nodig om smeulende onderdelen te krijgen
Als hij op je oprit in de weg staat, dan druk je hem toch even aan
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Okee, dan gaan we daar eerst van uit. Overigens denk ik dat de accu nog steeds vol is, maar misschien kan een keer testen geen kwaad.paul99gl83 schreef:Ik blijf erbij: je accu. Het is best mogelijk dat de startmotor niet rondgaat als de accu halfvol is.
Okee, maar het probleem op dit moment is dat ik helemaal geen stroom heb. Dat moet dus eerst worden opgelost voordat ik met jouw testprogramma kan beginnen...paul99gl83 schreef:Mijn testvolgorde zou zijn: overstarten (werkt? dan is het de accu), startmotor testen( zie post van werli). Bij startmotor testen hoort ook een klap verkopen. Als de accu en de startmotor goed zijn, dat ben je toch bij de hogere auto-electricteitkunde aangekomen.
Nou, da's lastig, want eer ik voldoende 'weg' heb om aan te duwen dan ben ik al een aardig eindje weg. Als het aanduwen dan niet werkt kan ik het hele stuk weer terugduwen...paul99gl83 schreef:Als hij op je oprit in de weg staat, dan druk je hem toch even aan
Blijft mijn vraag: hoe kan het dat ik geen stroom heb.... Ik zal de accu testen en startkabels aanleggen (aangenomen dat dit "overstarten" is?).
Bedankt tot zover!