1967-1980
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Bericht
door S@@bman » vr 15 jun, 2007 14:49
bertus06 schreef:hoi
De hamvraag: hoe neem je die onderdruk weg?
motor revisie
je kan ook de oilie aftappen , olie kopen bij de lidl 15/40 kopje molykote erdoor roeren 1000 km rijden aftappen en de olie die je altijd al gebruikte weer erin
onderdruk komt door versleten binnenwerk dat krijg je niet meer weg een goede carterventilatie scheelt en de juiste olie ook en de molykote blijft na de oliewissel nog lange tijd aanwezig (doe zelf bij elke wissel een theekopje er doorheen)
wel grote kans dat olieverbruik en lekkage minder wordt/verdwijnt
toen ik mijn laatste saab kocht lekte hij ook bij de keerring en pakte de koppeling haperend en schokkend van de olie , na oliewissel met de moly was dat zo verdwenen en lekt er niks meer
mvg bert
Bedankt voor de tip!
Interessant om te weten allemaal.
Wat ik me wel afvraag: heeft die procedure nog zin in mijn geval?
Er is al zo vaak olie bij gegoten, dat er vermoedelijk meer dikkere olie dan dunnere in zit...
Wat voor middel kap jij er precies bij?
Staat dat in dit overzicht?
http://www.mavom.be/default.asp?CID=714
-
bertus06
- Geregistreerd lid
Bericht
door bertus06 » vr 15 jun, 2007 14:54
hoi
zolang dit er maar op staat maakt de verpakking niets uit
[mvg bert
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Bericht
door S@@bman » vr 15 jun, 2007 15:12
Ok, ik hoop dat ik geengefronste wenkbrauwen ga zien als ik hier mee aankom in de autoshop

.
-
bertus06
- Geregistreerd lid
Bericht
door bertus06 » vr 15 jun, 2007 21:57
Bertus is een heel creatieve doe-het-zelver
ik heb het nog eens voor je opgezocht
mvg bert
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » vr 15 jun, 2007 22:00
bertus06 schreef:ik heb het nog eens voor je opgezocht...
Dank je, mijn ogen zijn nu geopend...

-
Ari
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ari » ma 18 jun, 2007 22:48
Alle olie uit de versnellingsbak afgetapt en raad eens er zat te veel in, wel een liter??!
Maar bij mij is het probleem, na verversen en op peil brengen, nog niet opgelost,
zie topic tril - brom - olie druip
Heb ondertussen wel Bertu's wonderkit in mijn bezit (Croon Mos2) en kan niet wachten hiermee een probleem op te lossen
Jacco
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Bericht
door Alex B » ma 18 jun, 2007 23:35
Ik ben het spoor bijster; is het nou motor- of versnellingsbakolie dat naar buiten komt? In geval van versnellingsbakolie kan het zijn dat de vloeibare pakking die tussen het achterhuis en het huis waar de aandrijfassen doorheen steken (weet iemand een goede vertaling voor de term bellhousing die daarvoor in het Engels wordt gebruikt?) hoort te zitten naar z'n grootje is. En of je dat nou met additiefjes kunt dichten....
Alex
-
Ari
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ari » di 19 jun, 2007 0:00
Alex B schreef:Ik ben het spoor bijster; is het nou motor- of versnellingsbakolie dat naar buiten komt?
Ben er vanuit gegaan dat het m'n versnellingsbak olie was! Ik heb de auto net een paar weken en weet niet precies wat de vorige eigenaar met de auto heeft gedaan. Aan de kant waar het oliefilter zit, ligt er telkens een paar druppels. Het is erg moeilijk te traceren waar ze vandaan komen.
Nu heb ik het trillen en brommen (zie topic tril-brom-druip) daarmee in verband gebracht en hoop dat er iemand raad weet.
Maar ik denk dat het beter is een ervaren Saab96 persoon te laten kijken en luisteren, is er iemand in de buurt van Den Haag??
groet,
Jacco
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ulwembu » di 19 jun, 2007 0:04
Alex B schreef:(weet iemand een goede vertaling voor de term bellhousing die daarvoor in het Engels wordt gebruikt?) Alex
Koppelingshuis is het officiële Nederlandse woord voor bellhousing

-
bertus06
- Geregistreerd lid
Bericht
door bertus06 » di 19 jun, 2007 0:57
Ari schreef:Alex B schreef:Ik ben het spoor bijster; is het nou motor- of versnellingsbakolie dat naar buiten komt?
Ben er vanuit gegaan dat het m'n versnellingsbak olie was! Ik heb de auto net een paar weken en weet niet precies wat de vorige eigenaar met de auto heeft gedaan. Aan de kant waar het oliefilter zit, ligt er telkens een paar druppels. Het is erg moeilijk te traceren waar ze vandaan komen.
Nu heb ik het trillen en brommen (zie topic tril-brom-druip) daarmee in verband gebracht en hoop dat er iemand raad weet.
Maar ik denk dat het beter is een ervaren Saab96 persoon te laten kijken en luisteren, is er iemand in de buurt van Den Haag??
groet,
Jacco
ruik er eens aan er zit kwa geur een enorm verschil in motorolie en bakolie , als je daarna de geur vergelijkt met de olie op de peilstok weet je het
verder kan het ook dat als je echt op de auto gaat letten je dingen voelt die je voorheen niet voelde , of als het bakolie is je bak nu zo weinig olie heeft dat dat extra geluiden enz veroorzaakt (ik las dat je nog niets gedaan had)
mvg bert
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Bericht
door Alex B » di 19 jun, 2007 12:16
Zit het oliefilter wel goed aangedraaid? Toen ik vorig jaar de motor weer had ingebouwd had ik het oliefilter niet strak genoeg aangedraaid en dat gaf aan de rechterkant na een stukje snelweg al een behoorlijke olietroep.
Alex
-
bertus06
- Geregistreerd lid
Bericht
door bertus06 » za 07 jul, 2007 16:42
foutje