Advies graag: motor ruil/revisie?

1967-1984
Plaats reactie
flind
Geregistreerd lid

Advies graag: motor ruil/revisie?

Bericht door flind » ma 25 jun, 2007 10:38

Mijn 1983 (groen) H-blok (208000km) heeft een aantal problemen:
-lekke koppakking: mixt olie en koelwater
-lekt (aardig) olie aan de distributiekant

Hij rijdt eigenlijk nog prima, wordt niet warm. Alleen die olievlekken op straat :(

Nu wil ik het komende jaar zorgen dat m'n 99 in orde is om er straks, probleemloos belastingvrij 160km per week, op LPG mee te gaan rijden.

Wat zal ik doen? Motor eruit:
-Kettingspanner vervangen
-Keerringen vervangen
-Kop vervangen geschikt voor loodvrij/LPG

of

Motor vervangen door een grijsblok uit een 90? (Loodvrij/LPG)
Ben ik gelijk af van de lekkage problemen... toch?
Evt. "lange bak" er onder voor lager toerental -> zuinigere?

Ben (nog) niet zo'n sleutelaar en mij leek me de 2de oplossing makkelijker... Graag jullie commentaar!

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 25 jun, 2007 11:10

Hoi flind,
Waarom toch altijd een 90 als donor gebruiken :roll: .

Het voordeel van een evt lager verbruik ben je al kwijt door het extra werk en de kosten voor oa de pakking, zeker bij een auto op gas met weinig te verwachten km's per jaar.
Een 90 is door de vaak langere eindoverbrenging vaak geen auto om vlot in te halen met een carb uitvoering op LPG.

Als je niet zo'n sleutelaar bent is de 2e klus ook omvangrijk en daar heb je nog wat x-tra gereedschap (oa motortakel) en handen bij nodig.

Als de rest van het blok nog goed functioneert zou ik persoonlijk kijken waar de lekkage a/d distributiezijde vandaan komt, ik heb al 2x meegemaakt dat de keerring aan de buitenzijde niet meer klemde en daardoor flink olie doorliet. Met het juiste gereedschap is dit bij een 900 een klusje van hoogstens een paar uur. Bij een 99/90 is het lastiger omdat de ruimte gering is.

De kettingspanner (mits het om de gemodificeerde H-blok uitvoering gaat, alleen de 1e uitvoering was problematisch maar die hoort bij een terugroepactie te zijn vervangen) kan veel langer mee dan die dikke 2 ton en als je ketting en vooral de geleiders nog in voldoende goede staat zijn dan kan de motor makkelijk op de plek blijven zitten.
Ik heb een green block staan wat zonder zeggen probleemloos al 240000 km gedraaid heeft, met het geregeld stellen van de kleppen schijn je op LPG nog een eind door te kunnen rijden alvorens de zittingen te ver ingeslagen zijn. 160 km per week is maar een klein stukje, wij rijden er nog meer per dag met onze 90 en 900, als ze kleppen na 50000 km uitgesteld zijn dan ben je met een dergelijke kop alweer 5 jaar -no guarantees- verder..

De kop moet er voor de koppakking toch af en dan kan je evt makkelijk een latere voor loodvrij geschikte kop monteren na controleren en vlakken.

Ben benieuwd waar je voor kiest...
Cornell :O:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 25 jun, 2007 11:20

Als je nu een 5-bak hebt, dan heb je al een primair 7. Dat is al lang dus. Na het plaatsen van een grijs 90-blok+bak heb ik nu een primair 6. Persoonlijk vind ik dat lekkerder rijden. Je komt iets vlotter mee in het verkeer en inhaalacties op de snelweg gaan veel soepeler. Ik heb wel 500tpm meer in zijn 5, dus iets meer geluid. Ik rij elke dag 80km voornamelijk op de snelweg, 110km/u, 1:11-12.

Ik denk niet dat je veel sneller klaar bent als je een 90-blok plaatst. Je zult dan ook uit voorzorg pakkingen gaan vervangen en je zult zaken als aandrijfklossen, accukabels, motorsteunen en startmotorkabels moeten aanpassen. Als je het huidige blok aanpakt, dan heb je een verse koppakking, vers gereviseerde kop, verse oliepompkeerring. Dan lijkt me een goede basis voor een betrouwbare LPG-auto. Ook de kosten zullen niet veel schelen, want de aanschaf van een goed blok zal ongeveer hetzelfde kosten als je kop laten reviseren.

Ik had "toevallig" een 90-blok staan die ik op mijn dooie akkertje kon voorbereiden op de inbouw. Daarom heb ik wel een 90-blok geplaatst.

Ik zou behalve je kettingspanner ook gelijk de ketting en geleiders vervangen.

Misschien heb je hier iets aan: viewtopic.php?t=13245&highlight=doen

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 jun, 2007 11:28

je bent niet beperkt tot een 90 blok, een 900 blok kan er ook gewoon in hoor, motorsteunen vervangen en klaar. je startmotor verhuist wel van beneden naar boven wat wel prettig is ivm eventuele reparatie en slechte kabelboom naar startmotor. wel zul je dan een andere pluskabel moeten aanleggen die wat langer is...klein klusje.

wel ff de poelie en dynamo overzetten van 900 naar 99

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 jun, 2007 11:40

koop een leuk 900/90 blok die op benzine reed, vervang:
ketting en geleiders
vervang keerring en pees van je oliepomp
vervang je 0-ring van aanzuigbuis
je druklager en toplager en je gehele koppeling
nieuwe koppakking ed
elektronische ontsteking erop als je dat al niet had

tijd genoeg om zoiets zoals paul zegt relax in de schuur klaar te maken...hoef je ook geen GTST te kijken met je vrouw..2 vliegen in 1 klap

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 jun, 2007 11:44

trouwens...wat voor kleur groen is de 99?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 25 jun, 2007 11:49

:offtopic:
Hoi Bas/iemand anders die dat weet,
Vraagje: met 2 green blocks (1 compleet en 1 shortblock) in de wacht voor montage tzt:
Is de eindplaat waar oa de startmotor opzit van een vroeger H-blok tegen 1 van een latere te wisselen -bolt-on- zonder verdere aanpassingen?
Scheelt me in ten 1e nogal wat gemeet en gepas en ten 2e: dat zou me een hoop gedoe en centjes schelen omdat ik dan niet op zoek hoef naar oude type starters en de bekabeling naar de starters origineel kan blijven :P .
Nog andere dingen om op te letten afgezien van aftapplug en kettingspanner?
Cornell :O:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 jun, 2007 11:58

kun je volgens mij zo overzetten...misschien een pasbusje over zetten ook.check alleen ff of er op een oud blok die twee bobbels zitten waar je een bovenliggende startmotor aan het oliefilterzijde mee aan het blok zet...ik weet zo niet of die er al aan zitten bij die oudjes.M8
je krijgt dan ook een andere plastic kap om de koppeling...

maar ff voor de duidelijkheid...je verhuist je startmotor naar boven hoop ik dan...weg die rotte bekabeling van de onderste startmotor?

Thom
Donateur
Donateur

green blok

Bericht door Thom » ma 25 jun, 2007 12:05

ik zou persoonlijk nooit een groen 99/900 blok meer monteren in mijn auto, wetende dat er zoveel betere H-blokken te krijgen zijn. Het inbouwen is zoveel werk, dat doe je maar een keer.

Zoveel nadelen:
- oude kettingspanner (wellicht)
- cilinderkop niet geschikt voor LPG. Dus het is wachten op hoge kosten en bovendien veel kleppenstellen.
- kantelende zuigers. Het blok is gewoon minder goed.

Mijn advies zou zijn zoek een blok van na 1984, die kosten niet veel en dat scheelt een boel ellende.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 25 jun, 2007 15:43

baszwolle schreef:kun je volgens mij zo overzetten...misschien een pasbusje over zetten ook.check alleen ff of er op een oud blok die twee bobbels zitten waar je een bovenliggende startmotor aan het oliefilterzijde mee aan het blok zet...ik weet zo niet of die er al aan zitten bij die oudjes.M8

maar ff voor de duidelijkheid...je verhuist je startmotor naar boven hoop ik dan...weg die rotte bekabeling van de onderste startmotor?
Nee, dat klopt niet! Ik had in mijn 84-er de startmotor onder het uitlaatspruitstuk gemonteerd zitten. Ik heb geprobeerd de plaat (vliegwielzijde) van een later type (onder inlaatspruitstuk) over te zetten, maar dit past gewoon weg niet. In het blok zit geen uitsparing onder het inlaatspruitstuk voor de startmotor.

flind
Geregistreerd lid

Bericht door flind » ma 25 jun, 2007 20:55

Bedankt allemaal, maar hoe dan ook het blok moet er toch uit. Of om de keerringen te vervangen of om hem te vervangen door een recenter H-blok... dus veel werk. Ik heb nog even de tijd om te twijfelen.

Weet iemand een goed adres voor zo'n blok? Zelf ken ik J & D van de Bosch. Wat kost zo'n blok (al dan niet gereviseerd) ongeveer?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 25 jun, 2007 20:58

flind schreef: Wat kost zo'n blok (al dan niet gereviseerd) ongeveer?
www.jendvandenbosch.nl
www.elferink.nl
Veel succes met het opzoeken van de prijzen!! :wink:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 jun, 2007 21:42

brinky schreef:
baszwolle schreef:kun je volgens mij zo overzetten...misschien een pasbusje over zetten ook.check alleen ff of er op een oud blok die twee bobbels zitten waar je een bovenliggende startmotor aan het oliefilterzijde mee aan het blok zet...ik weet zo niet of die er al aan zitten bij die oudjes.M8

Nee, dat klopt niet! Ik had in mijn 84-er de startmotor onder het uitlaatspruitstuk gemonteerd zitten. Ik heb geprobeerd de plaat (vliegwielzijde) van een later type (onder inlaatspruitstuk) over te zetten, maar dit past gewoon weg niet. In het blok zit geen uitsparing onder het inlaatspruitstuk voor de startmotor.

ohw nou, beter dat er meer opletten...kon me eigenlijk niet voorstellen dat ze zomaar een ander blok maken maar dus wel.

Plaats reactie