Pers info voor de nieuwe 9-3

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » wo 13 jun, 2007 17:41

kvind het zonder die stootstrips een beetje te clean, maar daar leg ik mij wel bij neer :P .

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 22 jun, 2007 22:02

test verslag van de nieuwe 1.9 diesel TTiD aero:

http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... ab_93.html

Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » vr 22 jun, 2007 22:03

edwardkommeren schreef:test verslag van de nieuwe 1.9 diesel TTiD aero:

http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... ab_93.html
Thxn Edward! Lekkere vlotte auto de nieuwe TTID, prima!

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 25 jun, 2007 9:38

johnjaap schreef:Afbeelding

Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik het toch knap gedaan vind van het ontwerpteam of de ontwerpteams: de deuren zijn exact gelijk volgens mij (*), dus niet alleen de panelen, maar ook de raamframes etc. Toch zie je niet al te goed dat het nauwverwante broertjes of zusjes zijn. Door bijvoorbeeld bij 'die andere auto' de omkadering van het achterportierraam in een scherpe punt te laten eindigen in plaats van de vloeiende meelopende lijn bij de Saab, ziet het er ineens heel anders uit. En natuurlijk de vorm van neus en kont, die volledig anders zijn. Ook de spiegels zijn anders, hoewel ze zonder twijfel qua montage uitwisselbaar zijn.

(*): ik twijfel alleen over de overgang tussen de ruit en het metalen schaaldeel in de achterdeur: mogelijk dat het chromen stripje in combinatie met zwartgecoat blik verhult dat de deuren uit dezelfde mal komen, anders zit er in het achterportier toch een verschil...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 25 jun, 2007 13:26

De deuren zijn niet gelijk, de 9-3 heeft een duidelijkere wigvorm.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 25 jun, 2007 14:07

Ik juist helemaal geen overeenkomsten in de carrosserie. Hoogstens de voordeuren maar dat betwijfel ik ook.
Ben benieuwd naar een rijervaring in de nieuwe 9-3 Aero (280pk 400nm)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 25 jun, 2007 14:21

ja mét 4wd!!! 8)

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 25 jun, 2007 18:45

Ja, maar dat is grotendeels optisch. Op de onderstaande tekening zie je een Cadillac en een Saab. De Cadillac heb ik negatief gemaakt omdat de rechte lijn onder de ramen dan beter opval. Bij de Saab heb ik dit enkel bij het achterste stukje van de deur gedaan.

Hiermee wil ik laten zien dat de deuren tenminste voor 90% gelijk zijn. Ook kun je op bijde foto's goed zien dat de raamstijlen ook gelijk zijn. Ik durf er bijna geld om te verwedden dat je de deuren gewoon om kunt wisselen.

Afbeelding

Ik heb ook nog even een andere foto bewerkt. Je kunt nu geen verschillen meer zien tussen de Saab en de Cadillac, behalve de sideskirt op de Saab, al weet ik niet of deze standaard is.

Afbeelding
Ik juist helemaal geen overeenkomsten in de carrosserie. Hoogstens de voordeuren maar dat betwijfel ik ook.
Dan zie jij zeker ook geen gelijkenissen tussen een 9000 en een Lancia Thema of een Fiat Croma? :P

Pearl Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Pearl Aero » ma 25 jun, 2007 23:18

Dan zie jij zeker ook geen gelijkenissen tussen een 9000 en een Lancia Thema of een Fiat Croma?
Ja, maar deze deuren waren ook niet uitwisselbaar. Bij de Cadillac en de Saab is dit ook niet het geval, iig de achterdeuren niet!

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 26 jun, 2007 9:59

johnjaap schreef:
Ja, maar dat is grotendeels optisch. Op de onderstaande tekening zie je een Cadillac en een Saab. De Cadillac heb ik negatief gemaakt omdat de rechte lijn onder de ramen dan beter opval. Bij de Saab heb ik dit enkel bij het achterste stukje van de deur gedaan.

Hiermee wil ik laten zien dat de deuren tenminste voor 90% gelijk zijn. Ook kun je op bijde foto's goed zien dat de raamstijlen ook gelijk zijn. Ik durf er bijna geld om te verwedden dat je de deuren gewoon om kunt wisselen.
Precies, ik ook. De stelligheid waarmee het tegendeel wordt beweerd (Johnjaap en ik houden telkens een slagje om de arm en hebben het over 'vermoeden', 'denken' en 'mogelijk') verbaast me nogal, maar onderstreept mijn uitspraak hoe knap het is ontworpen.
Kan je nagaan. Als je hardcore Saabliefhebbers al zo op het verkeerde been kan zetten, dan ziet de massa al helemaal niet dat we hier met halfbroertjes of -zusjes te maken hebben.
Pearl Aero schreef:
Dan zie jij zeker ook geen gelijkenissen tussen een 9000 en een Lancia Thema of een Fiat Croma?
Ja, maar deze deuren waren ook niet uitwisselbaar. Bij de Cadillac en de Saab is dit ook niet het geval, iig de achterdeuren niet!
Het zal er niet uitzien, want je zit met die chroomstrip en zwartgemaakt blik, maar passen zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel.

Ik zag overigens gisteren zo'n BLS rijden op weg naar huis en moest denken: U had ook een Saab kunnen rijden.... Stom stom stom :-D

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » di 26 jun, 2007 14:41

WimZ schreef:Ik zag overigens gisteren zo'n BLS rijden op weg naar huis en moest denken: U had ook een Saab kunnen rijden.... Stom stom stom :-D
:lol: :lol: :lol: Misschien worden jullie het over die deuren niet eens, maar deze uitspraak is echt helemaal waar :lol: :lol: :lol:

Pearl Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Pearl Aero » di 26 jun, 2007 14:46

Het zal er niet uitzien, want je zit met die chroomstrip en zwartgemaakt blik, maar passen zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel.
Nee, het past niet. 8)

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » di 26 jun, 2007 17:38

Nee, het past niet.
Goed onderbouwde stelling.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » di 26 jun, 2007 17:52

En nog even offtopic wat betreft de Saab 9000 / Fiat Croma / Lancia Thema deuren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearl Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Pearl Aero » di 26 jun, 2007 20:51

Goed onderbouwde stelling.
Nee, niet echt. Ik heb ook geen onderbouwing, maar ik heb het weleens gelezen en gehoord. De deuren zijn niet uitwisselbaar, ookal lijken ze identiek. Misschien dat het buitenste plaatwerk gelijk is en de rest anders? Wees er maar blij om. De manier waarop een Saab-deur sluit, verschilt ook wel die van de Fiat en de Lancia... :wink:

Plaats reactie