Stand rotorvinger

1967-1984
utan
Geregistreerd lid

Stand rotorvinger

Bericht door utan » di 05 jun, 2007 21:18

Omdat ik tegenstrijdige signalen ontvang en de GLE nog niet weer aan de pruttel heb wil ik dit eerst eens aan jullie voorleggen voordat het grote trial en error spel gaat beginnen.

Vlak voor de saabforum groningen rit het ik het ontstekingshuis uit het blok getrokken (niet slim) Uiteraard foutief teruggeplaatst..........maar nu wil ik weten hoe het dan wel moet. Het gaat hier om een B motor
Ik lees in de manual het volgende:

Afbeelding

Daar maak ik in de praktijk dit van:

Afbeelding

toch? Ongeveer?

Nu sprak ik Paul, Jelger en Daan tijdens de groningen meeting en die zijn deze mening toegedaan:

Afbeelding

Wat me op zich erg logisch lijkt maar niet geheel met de manual overeen stemt (of wel)

Uiteraard allemaal onder deze voorwaarde:

Afbeelding

Wie oh wie helpt me aan definitief uitsluitsel, krijg trouwens de GLE in beide posities niet aan de praat. Benzine genoeg, beetje slap vonkje maarja, ervoor deed iet het ook........

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 05 jun, 2007 22:01

Ik heb laatst een afbeelding gezien waarbij dat verschilt tussen een B-motor met carburateur en een B-motor met benzineinjectie,
alleen je raadt het al, ik kan de website niet meer vinden. :bluecry:

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » di 05 jun, 2007 22:18

Net als bij de opticien een stand proberen en steeds fine-tunen (ik ben zonder lenzen zo blind als een mol)? Nee, serieus: werkt truc A (vinger op cylindergat 1) niet? Proberen af te sluiten, iemand laten draaien aan de krukas en voelen?

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 05 jun, 2007 22:30

Olaf, schroef ff je kleppendeksel los, zet de auto in versnelling (drive in jouw geval) en duw em tot t merkstreepje op het tandwiel gelijk staat met het andere merkteken. Als het goed is staat je vliegwiel nu met o graden op het merkteken van de zwarte kap.
Haal nu de as waarop de stroomverdeler zit er uit, hang em er een beetje boven (dus zodat de vertanding nog net niet aangrijpt) en zet de rotor nu ongeveer 50 graden voor het merkteken (goed kijken, er staat ongeveer pal tegenover de vaccuumpot echt een klein streepje) 50 graden met de wijzers vd klok mee dus.
Als je nu de as in het blok duwt zal de rotor die 50 graden ongeveer ook weer tegen de wijzer vd klok in terug draaien, zodat de rotor als de as op zijn plek valt weer gelijk komt te staan met het merkteken op de buitenkant van je verdelerhuis.

Die 50 graden moet je gewoon aanhouden om de draaing door de vertanding op de verdeleras met de idle-as op te heffen.

Misschien dat door je vele pogingen de ontsteking compleet verkeerd staat, zodat zowel 1 als 2 niets meer uithalen. Als je het zoals ik beschreven heb doet, weet je in ieder geval zeker dat het daar niet meer aan kan liggen...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 05 jun, 2007 23:03

dasdaas schreef:Olaf, schroef ff je kleppendeksel los,.........
Dat wou ik ook nog als tip geven. Een cyclus duurt 4 slagen = 720 graden. De kans bestaat dat de motor op 360 graden staat ipv 0 (of 720). Dus: merkteken op het nokkenastandwiel tegenover het merkteken lagerschaal, en dat staat gelijk aan de nokken van cilinder 1 omhoog. Vliegwiel op 0 graden en de rest van dasdaas uitvoeren.

@dasdaas: een automaat met vloeistofkoppeling laat zich niet aandrukken. De schoevendraaier-op-starterkrans-truuk werkt wel natuurlijk :wink:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 06 jun, 2007 9:09

Paul99 schreef: [Dat wou ik ook nog als tip geven. Een cyclus duurt 4 slagen = 720 graden. De kans bestaat dat de motor op 360 graden staat ipv 0 (of 720)
en zoiets kan je je uitlaatpijpje kosten :lol: :oops:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 06 jun, 2007 9:16

dasdaas schreef:
Paul99 schreef: [Dat wou ik ook nog als tip geven. Een cyclus duurt 4 slagen = 720 graden. De kans bestaat dat de motor op 360 graden staat ipv 0 (of 720)
en zoiets kan je je uitlaatpijpje kosten :lol: :oops:
of je nokkenas en verdeler bij een h-motor :wink: :oops:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 06 jun, 2007 9:45

:oops: GEVONDEN!! :oops:

Afbeelding

Zoals je kunt zien staan die afbeeldingen tekeningen in een instructieboekje van de SAAB 99 van het modeljaar 1976.
En laat ik daar eerder van de week in gebladerd hebben, dus nogmaals :oops: !!

Afbeelding

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 15 jun, 2007 8:54

Olaf, ik wacht me suf op jouw verlossende woord(en):

Snor je inmiddels al weer vrolijk rond... of niet?

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » vr 15 jun, 2007 9:15

nope, helaas. Ben een beetje aan het prutsen.............. :oops:

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » za 30 jun, 2007 11:43

Rookpluimpje uit de uitlaat van La Brunette :applause:

De tip van kleppendeksel eraf en vervolgens kijken of nokken van cilinder 1 omhoog staan was errug goed.

Na 15 sleutelminuten had ik de eerste heerlijke saabpruttelgeluiden, toen ik gas losliet sloeg ze af en starten ging niet meer vanwege lege accu.

Het fine-tunen kan beginnen, zal van de afstelling wel geen biet kloppen maar het draait in ieder geval. Ik zal jullie informeren na de eerste proefrit (misschien hou ik d'r wel.........zucht)

De definietieve stand is dus deze en het lijkt dat vinger ook iets anders staat dan op de eerste fotoos:

Afbeelding

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » za 30 jun, 2007 15:11

We hebben ritje gemaakt :lol: Heerlijk.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 30 jun, 2007 16:41

utan schreef:We hebben ritje gemaakt :lol: Heerlijk.
:applause:

Was even langs gereden, dan hadden we even gefinetuned met de stroboscoop....

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » za 30 jun, 2007 18:20

Paul, morgen misschien?

Dan neem ik direct je spullen even mee :oops:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 30 jun, 2007 19:03

utan schreef:Paul, morgen misschien?

Dan neem ik direct je spullen even mee :oops:
Bel maar even voor een afspraak in de loop van de middag. Ik moet morgen eerst bijkomen van mijn verjaardagfeestje :green_gift: . Of kom een biertje drinken vanavond :D

Plaats reactie