Aanschaf nieuwe cabrio.

Voor alle Saab cabrio rijders
erwin mertens
Geregistreerd lid

Aanschaf nieuwe cabrio.

Bericht door erwin mertens » ma 02 jul, 2007 13:08

Ik heb van m'n boekhouder het advies gekregen om rond de jaarwisseling mij een nieuwe wagen aan te schaffen.
Het zal een 9-3 cabrio model "08 worden (vind ik nu eindelijk een waardig alternatief voor m'n oude knar).
Tot zover weet ik het zeker.
Aangezien de wagen binnen de 4-5 jaar zal vervangen worden wil ik m'n broek niet scheuren (wegens het grotere waardeverlies).
Dus m'n droom "een aero" laat ik maar varen.
Ik rijd 5000km (vijfduizend!!!)/jaar.
Maar nu:
Diesel of benzine?
Welk vermogen heeft het meest sportief rijcomfort?
Zal ik ooit wennen aan een diesel?
Wat is er mogelijk qua chiptuning met zowel een benzine of de diesel en wat zullen vermogens zijn?
Veranderden de benzinemotors ook qua vermogen?
Momenteel gaat m'n goesting naar de 1.9d van 180 pk.
Ik vind van deze motor nog niets op dit forum,of zit er gehakt in m'n ogen?

Dan de laatste vraag;
zouden er hier op het forum geinterresseerden zijn voor mijn ng900?
Ik heb dus echt geen zin om die aan de dealer over te laten en die door de eerste de beste wacko zien te besturen in m'n omgeving :wink: !

shearwater
In memoriam †

Re: Aanschaf nieuwe cabrio.

Bericht door shearwater » ma 02 jul, 2007 13:17

erwin mertens schreef:Ik heb van m'n boekhouder het advies gekregen om rond de jaarwisseling mij een nieuwe wagen aan te schaffen.
Het zal een 9-3 cabrio model "08 worden (vind ik nu eindelijk een waardig alternatief voor m'n oude knar).
Tot zover weet ik het zeker.
Aangezien de wagen binnen de 4-5 jaar zal vervangen worden wil ik m'n broek niet scheuren (wegens het grotere waardeverlies).
Dus m'n droom "een aero" laat ik maar varen.
Ik rijd 5000km (vijfduizend!!!)/jaar.
Maar nu:
Diesel of benzine?
Welk vermogen heeft het meest sportief rijcomfort?
Wat is er mogelijk qua chiptuning met zowel een benzine of de diesel en wat zullen vermogens zijn?
Veranderden de benzinemotors ook qua vermogen?
Momenteel gaat m'n goesting naar de 1.9d van 180 pk.
Ik vind van deze motor nog niets op dit forum,of zit er gehakt in m'n ogen?

Dan de laatste vraag;
zouden er hier op het forum geinterresseerden zijn voor mijn ng900?
Ik heb dus echt geen zin om die aan de dealer over te laten en die door de eerste de beste wacko zien te besturen in m'n omgeving :wink: !
Ik weet niet hoe het in Belgie zit met de kostenverhouding diesel/benzine bij aanschaf, wegenbelasting, brandstofprijzen e.d., maar in NL moet je wel een heel verstokte dieselrijder zijn om met een jaarkilometrage van 5000 in een diesel te willen rijden. Dan moet je er véél op toeleggen. Het omslagpunt ligt dan bij +30.000km ofzoiets. Als je dat van 4-5 jaar optelt kun je misschien wel een benzine-aero kopen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 02 jul, 2007 13:24

erwin mertens schreef: Ik rijd 5000 km (vijfduizend!!!)/jaar.
Dan zou ik een auto huren, of een 93/95/96/97 kopen...
Diesel of benzine?
Benzine, of nog beter; LPG. Dieselauto's zijn de smerigste die je kan bedenken. (Bovendien vind ik een Saab met dieselmotor geen Saab.)
Hoe zouden wij dat moeten weten?
zouden er hier op het forum geinteresseerden zijn voor mijn ng900?
Vast wel, zet hem maar op te koop aangeboden.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 02 jul, 2007 13:37

72sonett-III schreef:Benzine, of nog beter; LPG. Dieselauto's zijn de smerigste die je kan bedenken. (Bovendien vind ik een Saab met dieselmotor geen Saab.)
Bij 5000 km p.j. lijkt me LPG uit kostenoogpunt ook geen serieus te nemen optie. Benzine wel, maar dat een Saab met een diesel geen Saab is...... Dat bestrijd ik ten stelligste. Dan kun je ook zeggen dat een Saab geen wagen is omdat er geen paard voor staat. :wink:
En diesels zijn allang zo smerig niet meer dat jouw formulering een gerechtvaardigde is.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 02 jul, 2007 13:40

shearwater schreef:... Dan kun je ook zeggen dat een Saab geen wagen is omdat er geen paard voor staat.
Of omdat er een Ford motor in zit? :wink:
En diesels zijn allang zo smerig niet meer dat jouw formulering een gerechtvaardigde is.
Hm...

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » ma 02 jul, 2007 14:55

Zou het niet kunnen dat de herverkoopwaarde na 4 jaar van een diesel veel hoger is?
Of maw meer geliefd?
Voor de rest kan die heisa rond wat nu echt Saab is mij gestolen worden,ik heb al veel plezier bellefd aan m'n opgesmukte vectra?

Liever ne manta dan ne 99 :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 02 jul, 2007 15:00

180 pk diesel mét chipje zal al gauw over de 200pk gaan... is meer dan een 6 cilinder bmw 330d om maar es wat te noemen. Muv de nwe V6 turbo motor lijkt me dit de snelste cabrio leverbaar qua motorspecs.

Daarbij vind ik een diesel in een saab cabrio helemaal niet zo gek... lekker relaxed rijden (wordt ie geleverd met automaat?) en onderin veel koppel (je gaat toch niet racen in een cabrio lijkt me).

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » ma 02 jul, 2007 15:08

Hij is nog niet besteld als je dat bedoeld ,dat kan ook nog niet,wil hem wel eerst eens echt zien.
Automaat is idd een optie.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 02 jul, 2007 15:16

erwin mertens schreef:Zou het niet kunnen dat de herverkoopwaarde na 4 jaar van een diesel veel hoger is?
Of maw meer geliefd?
Voor de rest kan die heisa rond wat nu echt Saab is mij gestolen worden,ik heb al veel plezier bellefd aan m'n opgesmukte vectra?

Tja, een 4 jaar oude diesel met 20000 km op de teller is vast wel geliefd, maar dat is een benzineversie ook met zo weinig kms. Je schrijft veel af in vier jaar op beide autos en hoe duurder de auto hoe meer je afschrijft. Misschien een diesel verhoudigsgewijs wat minder? Je dealer (of je boekhouder) zou daar toch iets over moeten kunnen zeggen. Uiteindelijk gaat het om enerzijds je km-prijs diesels versus benzine en hoe courant een auto 2ehands is. In NL ben je met zoweinig kms gewoon heel duur uit met een diesel, mischien dat dat in Belgie anders ligt. Ik ken maar 1 persoon die een diesel rijdt met zo weinig kms per jaar, maar die kan het geld niet schelen, die vind een diesel gewoon mooi rijden (is ook zo) en bulkt van het geld. Maar laten je Belgische mede-saabadepten er eens iets over roepen.

En..... een Saab is alleen maar een Saab als er Saab op staat. :wink:

Chearfull
Geregistreerd lid

Bericht door Chearfull » ma 02 jul, 2007 20:58

Zakelijk gezien is die diesel hier (op dit moment) het meest interessant, zeker als het van je boekhouder moet :wink:

En over een jaar of 4 help ik je daar graag vanaf want ik heb mezelf het huidige model beloofd maar pas als ik deze ong 4 jaar heb (dat laatste heeft mijn vrouw erbij verzonnen) :roll:
Verder zou ik je graag van je 900 afhelpen want die zou een mooi setje vormen met m'n 93 Cabrio met dezelfde kit. En bovendien hoef je dan de steenweg maar over te steken om eens te komen kijken. Laat tegen die tijd maar eens iets weten. (ik moet nodig wat garages leegmaken).

groeten
Carl

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 02 jul, 2007 21:29

erwin mertens schreef: Voor de rest kan die heisa rond wat nu echt Saab is mij gestolen worden,ik heb al veel plezier bellefd aan m'n opgesmukte vectra?

Haha, precies het juiste antwoord! Lekker van jezelf uitgaan.

Mijn auto-advies: Koop een heel strakke gebruikte classic 900 cabrio. Schrijf je niets op af als je in 4 jaar 20.000 km rijdt. Maar dat zul je wel niet gaan doen....

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 02 jul, 2007 21:29

erwin mertens schreef:Zou het niet kunnen dat de herverkoopwaarde na 4 jaar van een diesel veel hoger is?
Of maw meer geliefd?
Lijkt mij niet. Vaak is een cabrio een 2e auto en dan wil je geen diesel. En open rijden met het genagel van een diesel, nee dankje.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 03 jul, 2007 7:07

plafundum schreef:
erwin mertens schreef: Voor de rest kan die heisa rond wat nu echt Saab is mij gestolen worden,ik heb al veel plezier bellefd aan m'n opgesmukte vectra?

Haha, precies het juiste antwoord! Lekker van jezelf uitgaan.

Mijn auto-advies: Koop een heel strakke gebruikte classic 900 cabrio. Schrijf je niets op af als je in 4 jaar 20.000 km rijdt. Maar dat zul je wel niet gaan doen....
Moest m'n boekhouder er niet tussen gekomen zijn dan was het deze geweest : http://www.kapaza.be/Autos/Saab/4681574 ... turbo.html

Maar ergens heeft hij gelijk,waarom de staat sponsoren ipv mezelf...

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 04 jul, 2007 10:17

helemaal aan t begin schrijf je dat het geen Aero kan zijn ivm de afschrijving. Ik weet niet goed hoe het zit met jonge auto's, maar mijn ervaring is juist dat Aero's en Turbo Sen de meest gewilde uitvoeringen zijn en dus juist heel waardevast. Misschien geldt dit pas later in het leeftijdsverloop hoor, en hoe het in Belgie gaat weet ik al helemaal niet (je hebt daar immers een compleet ander belastingverhaal)

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » wo 04 jul, 2007 12:04

Neem in ieder geval navigatie en evt xenon, liever ipv een zwaardere motor. Het maakt je auto (juist in die prijsklasse) nl veel gewilder bij verkoop, en dus waardevaster.

Plaats reactie