Startmotor loskrijgen

1967-1984
Mennö
Geregistreerd lid

Startmotor loskrijgen

Bericht door Mennö » vr 06 jul, 2007 17:30

Aan de vliegwielzijde twee m14 bouten plus moeren eraf gehaald, nu de andere kant nog. Daar zit-ie met 2 m10 moertjes vast aan een steunplaatje. De m10's loshalen schiet niet op (eindjes zitten ferm in de ogen van het plaatje) en het plaatje lijkt vast te zitten onder de koelvloeistofaftapplug, geheel tegen alle logica in. Ik had al een m24 dop, een wringijzer en een pijp erop staan toen ik bedacht dat ik het eerst maar eens hier kon vragen voordat ik die aftapplug uit de bak breek.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik geloof dat ik de startmotorconstructie niet helemaal doorzie...

Gaat om een '73 carb.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 06 jul, 2007 17:43

Volgens mij zit dat ongeveer hetzelfde als op mijn 84-er 900 die de startmotor ook onder het uitlaatspruitstuk heeft zitten? Zo ja, dan kan dat hele steunplaatje van het blok afgeschroefd worden. Zit met 2 boutjes in het blok gedraaid.

(Als ik iets doms zeg, corrigeren jullie me wel he? ;) )

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » vr 06 jul, 2007 18:09

brinky schreef:Volgens mij zit dat ongeveer hetzelfde als op mijn 84-er 900 die de startmotor ook onder het uitlaatspruitstuk heeft zitten? Zo ja, dan kan dat hele steunplaatje van het blok afgeschroefd worden. Zit met 2 boutjes in het blok gedraaid.

(Als ik iets doms zeg, corrigeren jullie me wel he? ;) )
Ik zal je corrigeren :wink: Dat is inderdaad wat de Haynes meldt (met plaatje zelfs) en hoe dat ding bij een vroege 900 zit, twee boutjes tussen startmotor en aftapplug. Maar zoals ik kan voelen (zien lukt daar zonder spiegel niet) loopt het plaatje naar 1 punt: de plug.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 06 jul, 2007 18:23

ik maakte wel eens een digitale foto met het toestel zo ff onder ergens waar ik niets kon zien...werkte ook wel...ff inladen en tis mooi duidelijk waar je mee aan het prutsen bent.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 06 jul, 2007 20:20

De enige methode die ik ken is zoals Brinky het omschrijft. Werkt bij B en H blokken.

-Edit-

Ik zie op de oude epc dat het plaatje met 1 flinke moer vast zit. De oude blokken hebben niet zo'n koelvloeistofaftappluhuis. De aftapbout zit direct in het blok.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 06 jul, 2007 20:22

Paul99 schreef:De enige methode die ik ken is zoals Brinky het omschrijft. Werkt bij B en H blokken.
IK kan dit enekel en alleen ook bevestigen, dat dat de juiste methode is. :P

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » vr 06 jul, 2007 22:10

Paul99 schreef:De enige methode die ik ken is zoals Brinky het omschrijft. Werkt bij B en H blokken.

-Edit-

Ik zie op de oude epc dat het plaatje met 1 flinke moer vast zit. De oude blokken hebben niet zo'n koelvloeistofaftappluhuis. De aftapbout zit direct in het blok.
Aha, en die aftapbout breekt niet zo 'gemakkelijk'? Ik draai het graag los, maar liefst wel zonder met de brokken te zitten.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jul, 2007 22:15

waarom deed jij net niet open? of had ik de verkeerde bel? :lol: (zet toch eens namen neer !)

het werkt net wat lekkerder van onderen (met eventueel de uitlaat van spruitstuk los)

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » vr 06 jul, 2007 22:38

jelger schreef:waarom deed jij net niet open? of had ik de verkeerde bel? :lol: (zet toch eens namen neer !)

het werkt net wat lekkerder van onderen (met eventueel de uitlaat van spruitstuk los)
Dude, mijn bel werkt niet. Staand op de roest-witte konje bijna op het raam kloppen :lol: . Vindt overigens de doorgangsruimte van onder bij een 99 errug klein: ik zou de uitlaat eraf moeten halen om een zinnige doorgang te krijgen. Volgens mij lukt het van boven ook wel, zolang ik weet wat ik los moet draaien. Ik ga komende week eens die grote plug te lijf, lijkt me zo.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jul, 2007 22:44

lekkerder was ook relatief bedoeld :lol:
welkom in de club.

er liggen genoeg steentjes in die plantenbak niet?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 07 jul, 2007 10:03

Mennö schreef:...... Vindt overigens de doorgangsruimte van onder bij een 99 errug klein: ....
pffff. Ga maar eens aan een 99T sleutelen. Dan heeft een GL opeens zeeen van ruimte.... :wink:.

Door de 4 moeren van de voorpijp los te draaien (tip: onder de accubak door met je sleutel en armen), kan je er prima bij. Dat moet sowieso want je krijgt de startmotor er niet uit met de voorpijp op z'n plek.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 07 jul, 2007 10:04

Jep, beetje zelfde verhaal als bij mijn 84-er 900 T16, alleen is daar de uitlaat niet het probleem, maar de olieretourleiding die je iets moet laten zakken.

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » ma 09 jul, 2007 19:47

Startmotor liet zich eigenlijk wel soepel verwijderen tussen wielkast, motorsteun en uitlaatspruitstuk door. Maar, verblind door de in mijn hoofd galmende woorden van de verkoper 'de startmotor doet het niet' had ik niet goed gecontroleerd of het daar wel aan lag. Dus, nada verschil met andere startmotor op z'n plek. 10 minuten multimeteren en een fikse vonk en schroeipartij door een contactje tussen + en blok verder hield ik het voor vandaag voor gezien. Contactschakelaar zegt keurig klik bij op contact zetten, maar verder helemaal niks. Als-ie klikt moet-ie toch in orde zijn? Wat en waar moet ik meten?

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » ma 09 jul, 2007 20:52

Als hij alleen maar klikt als je hem op contact zet betekent dit dat het relais op de startmotor wel inslaat maar tgv een vervuilde contactstrip de 12V niet doorgeleid naar de starter.

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » ma 09 jul, 2007 22:43

Hee, info! Welke contactstrip hebben we het over? Waar zit dat kreng?

Plaats reactie