900 2.1i

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Joshua
Geregistreerd lid

900 2.1i

Bericht door Joshua » wo 29 okt, 2003 21:55

iemand enig idee wat ik aan mijn sab kan doen om hem sneller etc. te maken, is dit wel mogelijk met deze versie, en zo ja, wat zoal??

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 900 2.1i

Bericht door Style&Co » do 30 okt, 2003 23:21

op zich heb je met een 2.1 al de snelste 900i ooit geleverd mbt pk's/nm.

Wat wel zo is dat de latere 900i bakken heel kort zijn. Je zou een langere bak kunnen overwegen. Minder rpm met dezelfde sneheid... dus hogere eindsnelheid. Maar daar heb je pk's voor nodig en ik weet niet of de 140 pk wel genoeg zijn.

Msschien chiptuning... alhoewel... er valt niet zoveel te chippen lijkt me.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 31 okt, 2003 22:42

throttle bodies en een vrij programeerbaar motormanagement systeem (DTA, Halltech) als dit binnen je budget valt :wink:

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » za 01 nov, 2003 0:45

:? Eeehm, ....over wat voor een bedrag praat ik(of jij) dan...? :?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 01 nov, 2003 21:42

als je nog paar duizend euro over hebt, dat maken ze dat fijn voor elkaar.

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » zo 30 nov, 2003 20:21

Bestaat er chiptuning voor deze versie eigenlijk? Zag laatst wel iets voor de normale 2.0 etc. staan op een site te koop...65euro als ik mijn niet vergis...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 30 nov, 2003 21:25

Zijn jullie bekend met SMT6 Piggy bags??

Kost wat maar dan heb je ook een volledig instelbare computer op je ecu geschroeft 8)

Kijk anders hier eventjes;

http://www.mr2.nl/forum/search.php?s=&a ... descending

(zoekfunctie op een ander forum waar de smt6 een hot item is op dit moment, lees de verscheidende posts maar eens door...)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 01 dec, 2003 18:32

@Joshua

Zo'n 2.1i schijnt volgens sommigen een behoorlijk hoog gebruik te hebben. Wat is jouw ervaring daarmee?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 03 dec, 2003 0:00

Flèche Rouge schreef:Zijn jullie bekend met SMT6 Piggy bags??

Kost wat maar dan heb je ook een volledig instelbare computer op je ecu geschroeft 8)
nee ik kende het niet, klinkt leuk. zowieso wel leuk projectjes die vrij te programeren computer vooral icm throttle bodies 8)

of gewoon een turbo & throttle bodies (does gek :-P+ )

Afbeelding

de specs:

C20XE (2.0 16) blok met 48mm Throttlebodies+Turbo met DTA management system en opel lotus omega 6bak! goed voor470 pk!

Calibra 2L 16V,lightened and balanced crank,corello rods,APR con-rod bolts,Cosworth pistons,totally sealed titanium competition compression ring set,lightened and balanced flywheel,ported and gasflowed oversized inlet and exhaust ports,race valves wiht uprated springs,blue injectors,kent cams,modifidied 48 throttle-bodies,DTA management system with anti lag and launch-control,25 row oil cooler,competition thermostat,ally cooling fan.s/s inletbox with ramp pipes,s/s turbo pipes,samco water pipes,kkk turbo,360 degree trust bearings with modified shaft,three-bar map sensor,competition dump valve,custom freeflow 2,75 inch bore exhaust(4 inhc tailpipe),pipercross airfilter,competition intercooler,adjustable fuel regulater,modifided alternator and pulley,brained hoses,chromed timing cover,7,5:1 compresion ratio,340 bhp at 7 lb boost,max power estimated at 470 bhp

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 03 dec, 2003 1:17

ja.... jij drijft het weer gelijk naar het andere uiterste :D :D

Mooie van die piggybags is dat je met de laptop op de passagiersstoel tijdens het rijden je air/fuel ratio kan aanpassen!

Binnen de MR2 club zijn er alleen met het aansluiten van die SMT6 (en afstellen op de dyno natuurlijk) vermogensverschillen van 5-10pk geweest en nm-toename van zo'n 10%!!

Mocht je verder gaan met tunen kun je altijd je laptop aansluiten voor de beste air/fuel ratio... Ideaal dus, en een leuke gimmick :twisted:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 03 dec, 2003 17:10

Flèche Rouge schreef:ja.... jij drijft het weer gelijk naar het andere uiterste :D :D
:-P+ :-P+ maar wel heftig
Mooie van die piggybags is dat je met de laptop op de passagiersstoel tijdens het rijden je air/fuel ratio kan aanpassen!

Binnen de MR2 club zijn er alleen met het aansluiten van die SMT6 (en afstellen op de dyno natuurlijk) vermogensverschillen van 5-10pk geweest en nm-toename van zo'n 10%!!
soort van tussenoplossing ipv het kopen van een helemaal lege computer, niet gek in elk geval. maar een toename van 5-10 pk is niet extreem veel, lijkt me toch dat er nog wel meer uit te halen is lees toch 16-25 maximaal...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 03 dec, 2003 20:01

B235R schreef:soort van tussenoplossing ipv het kopen van een helemaal lege computer, niet gek in elk geval. maar een toename van 5-10 pk is niet extreem veel, lijkt me toch dat er nog wel meer uit te halen is lees toch 16-25 maximaal...
bedenk wel dat er verder niets veranderd.... Alleen de ontsteking en de air-fuel ratio... Vind het toch wel aardig dan, vooral de 10% NM stijging klinkt heel bruikbaar in de oren.

(dit was bij turboloze motoren)

het is een bruikbaar begin als je verder wil gaan...

als je een andere ecu of chip koopt kan je deze piggybag gewoon weer afstellen op andere motorkaraktestieken

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 04 dec, 2003 0:05

maar als je nou een optimale chip/software in je computer hebt, kun je dan die piggybag nog gebruiken.....?? :roll:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 04 dec, 2003 0:23

absoluut.... een persoonlijk ingestelde chip is natuurlijk maar een momentopname.

Ken iemand die een chip had gemonteerd, en een paar maanden later een conisch luchtfilter. Ding liep stukken slechter met dat luchtfilter (de chip kent haast geen marge) omdat ie plotseling een andere air/fuel verhouding kreeg. Die kan je dan natuurlijk weer mooi aanpassen met je piggy bag.

Als je een compleet nieuwe volledig instelbare en regelbare ECU hebt is dit natuurlijk overbodig :roll:

Enige wat een piggy bag doet is de ECU "foppen" met je air/fuelratio waardoor ie naar gelang meer / minder benzine doorlaat om een optimale verbranding te bewerkstelligen. De ontsteking is ook makkelijk (en zelfs toerental afhankelijk) af te stellen... Natuurlijk wel een paar dynoruns vereist.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 04 dec, 2003 0:46

maar bij de optimale setup (zo extreem mogelijk dus) probeer je een de motor zo dicht mogelijk tegen de klopgrens aan te laten lopen. ontsteking dus vervroegen, de brandstofdruk verhogen om bij hogere toeren de motor te voorzien van brandstof en uiteraard een hoger octaan tanken. ben je dan niet een keer uitgeoptimaliseert??

trouwens open luchtfilter :donot: :donot:

Plaats reactie