directeur Jan-Ake Jonsson speelt open kaart

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
nacra 93
Donateur
Donateur

directeur Jan-Ake Jonsson speelt open kaart

Bericht door nacra 93 » di 31 jul, 2007 14:18

Mijn baas met zijn porsche cayenne vond het wel leuk me dit even te emailen :lol:

Tijdens de introductie van de Saab 9-3 speelt directeur Jan-Ake Jonsson open kaart. ?Saab is te laat geweest met het volgen van trends en daarmee het spoor van de concurrentie verloren.?
De vernieuwde Saab 9-3 is eindelijk leverbaar met vierwielaandrijving. Daarmee loopt Saab een beetje achter de concurrentie aan. “We hebben niet goed gekeken naar alle opties die nodig zijn om de concurrentie bij te houden. Saab neemt het op tegen BMW en Mercedes-Benz die achterwielaandrijving bieden en Volvo en Audi die al lang vierwielaandrijving in het programma hebben. Dan is alleen voorwielaandrijving niet voldoende. We dachten dat dit genoeg was omdat onze auto’s superieur waren met prestaties en veiligheid,” dat vertelt Saab-directeur Jan-Ake Jonsson in een interview met een Australische krant.
Hij vervolgt: “Vierwielaandrijving is een must als je wilt meespelen in het premium-segment. Niet veel mensen zullen het kopen, maar er wordt verwacht dat je het hebt. We rekenen dan ook niet op een enorme verkoop van de 9-3 met het XWD-systeem.” Bij het nieuwe model biedt Saab alleen op de Aero V6 het XWD-systeem aan dat samen met het eveneens Zweedse Haldex is ontwikkeld. “In de toekomst wordt het ook aangeboden op de 9-3’s die lager op de prijslijst staan.”
Ook andere modellen van Saab zullen het XWD-systeem krijgen. “We werken aan de 9-4X crossover die met dit systeem wordt uitgerust en ook de volgende 9-5 krijgt deze vierwielaandrijving,” vertelt Jonsson. De 9-1, de Saab-versie van de volgende Opel Astra, krijgt het systeem niet. “Daarmee zou een auto in dat segment te duur worden.” Het XWD-systeem wordt op het moment alleen door Saab gebruikt. “Maar er zijn kapers op de kust. Zo kijkt VW naar het systeem en vinden ook andere merken van General Motors het interessant.”

Diesel: ook te laat
Ook op het gebied van diesels is Saab traag geweest. Jonsson bekent: “We hebben te lang vastgehouden aan oude principes. Inmiddels is 55 procent van de verkochte auto’s in het segment van de 9-3 een diesel.” Ook de V6 heeft bij Saab lang op zich laten wachten. “We dachten dat de viercilinder met turbo genoeg was.”
Dat zijn nog niet alle fouten die de Saab-topman bekent. “Een fout als de 9-2X zullen we niet meer maken. Er komen geen Saabs meer die alleen maar een omgemerkt model zijn van een andere fabrikant. De 9-2X is een als Saab vermomde Subaru Impreza die alleen in de VS mondjesmaat is verkocht.
Jonsson is tevreden met de rol van Saab binnen General Motors: “We krijgen veel steun van topmannen Rick Wagoner en Bob Lutz. Saab is het enige premium Europese merk binnen het concern en ons segment wordt steeds belangrijker.”

http://msn.autoweek.nl/nieuws.php?id=6942&ref=msn

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 31 jul, 2007 14:24

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » di 31 jul, 2007 14:37

nacra 93 schreef:allebei gepost om 14.18 :shock:
zoiets zal niet vaak voorkomen op het forum, denk ik!

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 31 jul, 2007 15:13

Iedereen met gezond verstand denkt er toch zo over?
Nu geven ze het zelf ook eens toe.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: directeur Jan-Ake Jonsson speelt open kaart

Bericht door Style&Co » di 31 jul, 2007 17:06

nacra 93 schreef:Jonsson is tevreden met de rol van Saab binnen General Motors: “We krijgen veel steun van topmannen Rick Wagoner en Bob Lutz. Saab is het enige premium Europese merk binnen het concern en ons segment wordt steeds belangrijker.”
inhoudelijk een goed stuk met gelukkig een positief einde!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 31 jul, 2007 17:37

Jammer dat GM dat niet eerder onderkende, SAAB had (net als Volvo) op specifieke gebieden een voortrekkersrol.

Vroon
Geregistreerd lid

Bericht door Vroon » di 31 jul, 2007 22:36

Style&Co schreef:
nacra 93 schreef:Jonsson is tevreden met de rol van Saab binnen General Motors: “We krijgen veel steun van topmannen Rick Wagoner en Bob Lutz. Saab is het enige premium Europese merk binnen het concern en ons segment wordt steeds belangrijker.”
inhoudelijk een goed stuk met gelukkig een positief einde!
was het maar een positief einde...de support van amerikaanse CEO's e.d. is er altijd...in echte amerikaans gemeende woorden...natuurlijk waren ze te laat en al helemaal met diesels...die hebben ze uiteindelijk maar bij Fiat gekocht...en waarom ? omdat de US the Best is en daar geen diesels nodig waren...dus geen eigen ontwikkeling...al die tijd heeft ieder europees merk onder amerikaans bewind zich jaren in de rondte moeten o.h.-en om duidelijk te maken dat in europa zonder diesels geen toekomst is..als dank diezelfde jaren te horen gekregen dat ze niet presteerden op verkoop...tenslotte lukte het in de US toch wel ?...toen uiteindelijk het kwartje viel hebben ze maar gedaan wat ze menen te kunnen...inkopen en relabelen...en intussen natuurlijk bezuinigen op alles wat aan Saab los en vast zat...overigens is dit alles niet specifiek aan de automotive verbonden...amerikaanse bedrijven bepalen hun investerings/uitbreidingsstrategie altijd aan de hand van hun thuismarkt zonder de andere markten, omstandigheden en klantwensen in ogenschouw te nemen...als er dan al geinvesteerd wordt in non-US markten dan blijkt doorgaans de markt iets anders te willen, is inmiddels volwassen geworden,of juist nog lang niet...gevolg : tegenvallende verkoop..amerikaanse oplossing : kosten besparen...tenslotte mag de aandelenkoers niet zakken...gevolg : nog minder verkoop...keertje reorganiseren dan maar...gevolg : u raadt het al....ik hoop van harte dat de resultaten van Saab aantrekken zodat het verkocht kan worden of verzelfstandigt..liever een hedge-fund die niets van auto's weet dan een fabrikant die denkt dat hij er iets vanaf weet...(bij voorkeur een hedge-fund die de schuldenlast niet op de balans van het overgenomen bedrijf zet, als die al bestaan....)

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » di 31 jul, 2007 23:07

Vroon schreef:....liever een hedge-fund die niets van auto's weet dan een fabrikant die denkt dat hij er iets vanaf weet...(bij voorkeur een hedge-fund die de schuldenlast niet op de balans van het overgenomen bedrijf zet, als die al bestaan....)
Haha, mooie uitspraak en misschien niet eens zo gek. Moet overigens zeggen dat ik nou niet inzie waarom die Italiaanse Diesels nu zo'n straf zouden zijn. Ik vind matige afwerking en weinig identiteit veel belangrijker issues.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 31 jul, 2007 23:11

al die tijd heeft ieder europees merk onder amerikaans bewind zich jaren in de rondte moeten o.h.-en om duidelijk te maken dat in europa zonder diesels geen toekomst is
klopt.. het kost ca 100 europese managers (in bv een amerikaans bedrijf in eu) om 1 amerikaan te overtuigen dat een en ander hier wel nodig is.

wat dat aangaat zijn er een flink stel aliens in bepaalde angelsaxische bedrijven met een tunnelvisie, daar kunnen achtergestelde grotbewoners nog een puntje aan zuigen.

Barre
Geregistreerd lid

Bericht door Barre » di 31 jul, 2007 23:49

En daar ben ik het helemaal mee eens.

Vroon
Geregistreerd lid

Bericht door Vroon » wo 01 aug, 2007 10:46

plafundum schreef:
Vroon schreef:....liever een hedge-fund die niets van auto's weet dan een fabrikant die denkt dat hij er iets vanaf weet...(bij voorkeur een hedge-fund die de schuldenlast niet op de balans van het overgenomen bedrijf zet, als die al bestaan....)
Haha, mooie uitspraak en misschien niet eens zo gek. Moet overigens zeggen dat ik nou niet inzie waarom die Italiaanse Diesels nu zo'n straf zouden zijn. Ik vind matige afwerking en weinig identiteit veel belangrijker issues.
Helemaal mee eens wat betreft de italiaanse diesels (rij nu 3 maanden 9-3SE TiD 120 Fiat plus 20 Hirsch pk's) die geen straf zijn. En inderdaad de afwerking is zeer matig met als alles overtreffende trap de 9-7X..over het uiterlijk van in ieder geval deze 9-3 SE versie ben ik wel zeer te spreken. De aankomende gefacelifte 9-3 en de huidige 9-5 daar is gelukkig al een topic over...in ieder geval haalde ik de diesels aan met name omdat dat het ultieme voorbeeld is van niet aanpassen aan lokale markten terwijl de markteisen in europa zelfs in braille op de vangrails te lezen waren... :shock:

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 01 aug, 2007 12:05

[quote=plafundum]waarom die Italiaanse Diesels nu zo'n straf zouden zijn[/quote]

ze zijn geen straf maar halen het niet bij de D5 van Volvo, de 3.0 en 3.5d van BMW en 2.7 en 3.0 TDI van Audi om eens wat te noemen. Premium wil in mijn ogen ook zeggen dat de motoren mbt vermogen en 'lauf kultur' kunnen meekomen, en daar liggen de huidige 4 cilinder diesels (en ook de 180 pk diesel) toch echt achter vind ik

glasshead
Geregistreerd lid

Bericht door glasshead » wo 01 aug, 2007 12:14

[quote=John][quote=plafundum]waarom die Italiaanse Diesels nu zo'n straf zouden zijn[/quote]

ze zijn geen straf maar halen het niet bij de D5 van Volvo, de 3.0 en 3.5d van BMW en 2.7 en 3.0 TDI van Audi om eens wat te noemen. Premium wil in mijn ogen ook zeggen dat de motoren mbt vermogen en 'lauf kultur' kunnen meekomen, en daar liggen de huidige 4 cilinder diesels (en ook de 180 pk diesel) toch echt achter vind ik[/quote]

De meeste die in België een BMW of Audi diesel kopen kiezen grotendeels voor de 1.8d of 2.0d en de 1.9 of 2.0 TDI. Als je een Volvo ziet daarentegen is het haast altijd de D5. Niet dat'k je ongelijk geef ofzo, gewoon een vaststelling. Maar idd, vind het wel eens tijd worden dat Saab eens denkt aan een competitieve 6cilinderdiesel voor de 9-5 en waarom ook niet, de 9-3ss.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » wo 01 aug, 2007 12:33

BMW heeft diesels van 2.0 tot 3.0 (in de 1 en 3 serie).
Varierend in vermogen van 143 pk tot 286 pk. Daar kan je mee thuiskomen. :wink:

Ik bedoel maar.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 01 aug, 2007 13:50

glasshead schreef:...Maar idd, vind het wel eens tijd worden dat Saab eens denkt aan een competitieve 6cilinderdiesel voor de 9-5 en waarom ook niet, de 9-3ss.
Volgens mij was de links en rechts aangekondigde nieuwe V6 diesel van Cadillacook voor SAAB bestemd. Die komt wel in de klasse die jullie bedoelen, kwa prestaties...

Overigens is het mijn bescheiden en hoogst persoonlijke mening dat het dieseltijdperk wel zo'n beetje voorbij zijn hoogtepunt is. Hybride, Bio-Power en dergelijke zijn een beetje meer buzzwords van deze tijd, toch?

Plaats reactie