Tripcomputer

1984-1997
Doezn
Geregistreerd lid

Tripcomputer

Bericht door Doezn » do 23 dec, 2004 23:23

Ik heb een saab 9000 van het jaar 96 en ik heb het klokje door een tripcomputer vervangen maar hij werkt niet echt...
Zou er mij iemand kunnen helpen?
Groetjes

garagetest
Geregistreerd lid

Re: Tripcomputer

Bericht door garagetest » vr 24 dec, 2004 15:31

Doezn schreef:Ik heb een saab 9000 van het jaar 96 en ik heb het klokje door een tripcomputer vervangen maar hij werkt niet echt...
Groetjes
'wat' werkt er niet aan?

Doezn
Geregistreerd lid

Bericht door Doezn » vr 24 dec, 2004 17:03

garagetest schreef:
Doezn schreef:Ik heb een saab 9000 van het jaar 96 en ik heb het klokje door een tripcomputer vervangen maar hij werkt niet echt...
Groetjes
'wat' werkt er niet aan?[/quot

De tripcomputer is voorzien van 2 brede fiches en mijn auto heeft 1dikke met 8 kabels en een kort met 3kabels. Op de tripmeter kan je echter maar 9 kabels aansluiten in totaal en k heb er dus 11.
Nu, mijn probleem is echter dat als ik de dikke fiche aansluit op een van de ingangen van de tripmeter dan kan ik mijn gewoon boorcomputer verzetten maar mijn scherm van mijn tripcomputer blijft zwart.

Als ik echter mijn dun fiche aansluit op de helft van mijn overblijvend stuk dan gaat het schermpje wel maar dan duid hij geen gemiddeld snelheid aan, heeft geen waarscuwing bij een bepaalde snelheid en telt hij geen afstand af bij "distant to destination.

Ik heb geprobeert om een overblijvend kabel aan te sluiten op een aansluiting die nog bloot lag maa hij toont dan aan dat ik constant 86 km/uur rijd

Hopelijk geraak je eruit.

Bedankt en Groetjes

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 24 dec, 2004 21:38

Is de tripcomputer danwel de connector van het zelfde modeljaar als je auto?
Ik heb me bij Elferink (www.elferink.nl) weleens laten vertellen dat dit relevant is.

Doezn
Geregistreerd lid

Bericht door Doezn » za 25 dec, 2004 1:33

John schreef:Is de tripcomputer danwel de connector van het zelfde modeljaar als je auto?
Ik heb me bij Elferink (www.elferink.nl) weleens laten vertellen dat dit relevant is.

De tripcomputer is van een aero en mijn wagen is een CDE van 1996

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » za 25 dec, 2004 3:20

lijkt erop dat er geen tachosignaal doorkomt...

Doezn
Geregistreerd lid

Bericht door Doezn » za 25 dec, 2004 14:43

garagetest schreef:lijkt erop dat er geen tachosignaal doorkomt...

Is dat op te lossen?

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » za 25 dec, 2004 15:12

Doezn schreef:
garagetest schreef:lijkt erop dat er geen tachosignaal doorkomt...

Is dat op te lossen?
ik roep ook maar wat hoor 8)

maar je hebt een puls nodig om daadwerkelij kte kunne berekenen hoe snel je gaat, binnen welke tijd. zo kun je gemiddeldes ook uitrekenen. of resterende tijd schatten (hetzelfde maar dan omgekeerd dus)
veel navigatiesystemen (inbouw) maken hier ook gebruik van, want zodoende weet het apparaat ook zónder ontvangst (tunnels bijv.) waar je je ongeveer moet bevinden.
vergelijk het met de pulsen die een fiets computertje ontvangt van het magneetje aan je spaken.

bij de meeste auto's zit het tachosignaal aan de km. teller vast, want dat is een instrument welk dat nodig heeft.

maar nogmaals, ik weet iet of je het daar moet zoeken.
misschien heeft de kabelboom bij jouw gewoon weg geen aftakking van het tachosignaal.
moeilijk te zeggen.... (vaak blauwe draad)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 25 dec, 2004 17:45

Tachosignaal bij de 9000 is een groene draad in 1 van de 2 8-polige stekkers.

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » zo 26 dec, 2004 0:44

marky schreef:Tachosignaal bij de 9000 is een groene draad in 1 van de 2 8-polige stekkers.
kijk aan :)

tjek dus eerst eens of er een kabel bij zit die je aan je tripcomputer hangt die überhaupt het tachosignaal zou kunnen zijn...

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » zo 26 dec, 2004 8:07

:-P+
Maar ik hou me in... :oops:

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » zo 26 dec, 2004 14:20

erwin mertens schreef::-P+
Maar ik hou me in... :oops:
wat? :(

Doezn
Geregistreerd lid

Bericht door Doezn » di 28 dec, 2004 18:14

garagetest schreef:
marky schreef:Tachosignaal bij de 9000 is een groene draad in 1 van de 2 8-polige stekkers.

tjek dus eerst eens of er een kabel bij zit die je aan je tripcomputer hangt die überhaupt het tachosignaal zou kunnen zijn...

Is dat die groene kabel? Kheb er twee zitten een groen en een groen met een streep erop.

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » di 28 dec, 2004 18:51

Doezn schreef:
garagetest schreef:

Is dat die groene kabel? Kheb er twee zitten een groen en een groen met een streep erop.
ik heb geen schema's van die auto
überhaupt niet

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 28 dec, 2004 18:52

De groene is het snelheidssignaal.

Plaats reactie