iemand sterkere dynamo geprobeerd

1967-1980
Plaats reactie
Gebruikersavatar
innuendo_to
Geregistreerd lid

iemand sterkere dynamo geprobeerd

Bericht door innuendo_to » ma 27 aug, 2007 21:12

Ik wil onze saab 96v4 weer wat vaker gaan gebruiken en ik wilde hem wat gebruiks vriendelijker maken (o.a. koeling verbeteren). Na wat googlen kwam ik deze pagina tegen:
http://www.performance96.co.uk/alternator.html heeft iemand al geprobeerd om een zwaardere dynamo erin te zetten??

quote:
"The stock 35amp SAAB 96 alternator can quickly and easily be upgraded to a later 70amp model from a SAAB 90, 99 or 900 from 1978 -1987."

The part numbers are:
H.C-CA207 or Lucas-LRA442

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: iemand sterkere dynamo geprobeerd

Bericht door 72sonett-III » ma 27 aug, 2007 21:22

innuendo_to schreef:... heeft iemand al geprobeerd om een zwaardere dynamo erin te zetten??
Ja, ik heb een 70 A dynamo uit een 900 in de Sonett zitten. Moest wel wat omgebouwd worden; die van een 900 draait de andere kant op dus de koelfan van de Sonett moest er weer op. Ik heb ook een deel van de bevestiging moeten wegslijpen maar misschien was het ook wel mogelijk geweest om een deel van het huis te gebruiken. Dit is een Bosch dynamo met geïntegreerde spanningsregelaar.

De standaard dynamo in een 95/96 was trouwens al 55 A (in ieder geval vanaf 1977).
Afbeelding Afbeelding

Waarom zou je het eigenlijk willen? Ga je extra verbruikers aansluiten? Schijnwerpers, airco? Het extra vermogen moet wel uit de motor komen...

Gebruikersavatar
innuendo_to
Geregistreerd lid

Bericht door innuendo_to » ma 27 aug, 2007 21:29

ik wil een elektrische fan erop zetten, de motor loopt wat warm bij file gebruik. Na wat rondkijken kwam ik die site tegen en dit leek me wel een aardige en redelijk eenvoudige aanpassing.

Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » ma 27 aug, 2007 21:42

In de Saab 96V4 is de standaard dynamo vervangen voor een 55 AMP model. Tevens is de auto uitgerust met electrische fan met sensor en handmatige aan/uit schakeling...

Afbeelding

Groet,

Roger

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 27 aug, 2007 21:49

Pas nog gelezen dat de dynamo al een flinke belasting betekent van de toch al als kwetsbaar bekend staande lagering in de motor.
Zelf een wat strak gespannen snaar kan die lagering in betrekkelijk korte tijd de das omdoen.
Een zwaardere dynamo die moet werken betekent ook een extra belasting voor die lagering en je koeling...
Met de uitrusting van die tijd, dus zonder teveel energieverslindende zaken, moet ie het kunnen redden, zeker met de 55 A uitvoering.
Zo'n fan hoeft niet permanent bij te staan, dan is er meer aan de hand. Bovendien, hoeveel trekt zo'n fan? 10A oid? Plus zeg 15 A voor licht, 5 ampere voor aanjager, 5 A voor radio, 10 A voor diversen incl starten en eigen fan. 10 A voor achteruitverwarming. Ok als alles aan staat is er misschien niets over maar ook niets te kort en wanneer staat nu alles full-time tegelijk aan?

Cornell

Gebruikersavatar
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 28 aug, 2007 10:35

Tenfour schreef:
Tevens is de auto uitgerust met electrische fan met sensor en handmatige aan/uit schakeling...
De elektrische fan welke op de foto te zien is, weet je ook nog van welke auto deze komt?

Gebruikersavatar
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 28 aug, 2007 20:41

Nog effe gekeken:

Sonett: 35A met elektrische fan
95V4 : 35A met elektrische fan
96V4 : 55A zonder elektrische fan.

Ik heb nooit problemen gehad met een dynamo van 35A en een elektrische fan.

Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » di 28 aug, 2007 20:49

V4liefhebber schreef:Tenfour schreef:
Tevens is de auto uitgerust met electrische fan met sensor en handmatige aan/uit schakeling...
De elektrische fan welke op de foto te zien is, weet je ook nog van welke auto deze komt?
Hoi Henk,

Ik vermoed dat de electrische fan uit een Sonett komt. Ik weet dit niet precies omdat Rein vd Pol dit op voorraad had liggen en heeft ingebouwd.

Roger

Gebruikersavatar
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 28 aug, 2007 20:56

Ik weet dit niet precies omdat Rein vd Pol dit op voorraad had liggen en heeft ingebouwd.
Ja, ja, wat die niet allemaal heeft liggen :roll:

Gebruikersavatar
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 28 aug, 2007 20:57

Ik weet dit niet precies omdat Rein vd Pol dit op voorraad had liggen en heeft ingebouwd.
Ja, ja, wat die niet allemaal heeft liggen :roll:

Ik zal het Rein eens vragen! :lol:

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 28 aug, 2007 21:22

Tenfour schreef:Ik vermoed dat de electrische fan uit een Sonett komt.
Eh... een Sonett heeft origineel geen electrische fan...

In een Sonett III past aan de voorkant van de radiator wel probleemloos een fan uit een 99/900, je moet dan wel de aansluitingen omdraaien zodat hij blaast i.p.v. zuigt.

Afbeelding

In een Sonett of een 95/96 kun je aan de binnenkant een fan maken van een 900 turbo (deze is platter dan van een non-turbo).
Afbeelding
In een 95/96 moet je dan nog wel de as en het lager van de standaard fan weghalen, of een distributiedeksel van een Ford Taunus zien te vinden, deze had geen fan en het deksel is helemaal vlak.

Zie ook de website van Bill Tubs;

Afbeelding

Hij heeft er ook een dynamo van een 1982 900 in zitten;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » di 28 aug, 2007 21:46

72sonett-III schreef:
Tenfour schreef:Ik vermoed dat de electrische fan uit een Sonett komt.
Eh... een Sonett heeft origineel geen electrische fan...
Weer wat geleerd :wink:. In ieder geval heeft de 96 nu een 55A dynamo, die rijdend met alle (mist)lampen, de radio en electrische fan aan goed fucntioneert (volgens de ingebouwde Ampmeter). Hoe dit met de 35A zou zijn geweest heb ik geen ervaring mee...

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 13 okt, 2007 12:23

De standaard dynamo in een 95/96 was trouwens al 55 A (in ieder geval vanaf 1977).
en daar is de draadboom ook op aangepast (vd laan)
misschien een tip voor diegene die dit niet aangepast heeft bij de 35 amp modellen

mvg bert

Plaats reactie