Turbo X
-
Henk-Jan
- Donateur

Autoweek schreef:Vectra OPC-motor voor Saab 9-3 Turbo X
De Saab 9-3 Turbo X die we eerder al aankondigden levert 280 pk, en heeft dezelfde motor als de Opel Vectra OPC.
Saab pakt groots uit op de IAA, en alles op de stand staat in het teken van de vernieuwde 9-3. De Zweden spreken zelfs van een nieuw model. Met de Turbo X Black Power viert het merk bovendien dat het al 30 jaar turbo’s aanbiedt. Deze feestversie beschikt over de 2.8 V6 Turbo, die door Opel in de Vectra OPC wordt aangeboden. Ook in de speciale uitvoering van de 9-3 levert het blok 280 pk, maar Saab haalt extra trekkracht uit de V6. In Turbo X levert de 2.8 400 Nm, in de Vectra OPC 355 Nm. En er is nog een verschil met de Opel, de super-9-3 verdeelt zijn krachten over vier wielen. Vandaar ook de supersnelle sprint, de Turbo X Black Power zit 5,7 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. De Turbo X wordt in een beperkte oplage leverbaar.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Tja ach, GM hè! Het kan me eerlijk gezegd niet zo boeien, 280 pk en 400 Nm zijn gewoon prachtgetallen, in combinatie met XWD zorgt dat voor een 0-100 sprint van 5.7 secondenHenk-Jan schreef:Autoweek schreef:Vectra OPC-motor voor Saab 9-3 Turbo X
De Saab 9-3 Turbo X die we eerder al aankondigden levert 280 pk, en heeft dezelfde motor als de Opel Vectra OPC.
Saab pakt groots uit op de IAA, en alles op de stand staat in het teken van de vernieuwde 9-3. De Zweden spreken zelfs van een nieuw model. Met de Turbo X Black Power viert het merk bovendien dat het al 30 jaar turbo’s aanbiedt. Deze feestversie beschikt over de 2.8 V6 Turbo, die door Opel in de Vectra OPC wordt aangeboden. Ook in de speciale uitvoering van de 9-3 levert het blok 280 pk, maar Saab haalt extra trekkracht uit de V6. In Turbo X levert de 2.8 400 Nm, in de Vectra OPC 355 Nm. En er is nog een verschil met de Opel, de super-9-3 verdeelt zijn krachten over vier wielen. Vandaar ook de supersnelle sprint, de Turbo X Black Power zit 5,7 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. De Turbo X wordt in een beperkte oplage leverbaar.
Dat is mooi sneller dan de Audi S4 met handbak en bijna even snel als de BMW 335i!
-
Henk-Jan
- Donateur

-
mkaaden
- Geregistreerd lid
Ik dacht ook dat dit blok door Saab was doorontwikkeld met een turbo.
Volgens mij zat deze in deze vorm nog niet in het Opel gamma.
De titel ziet er inderdaad raar uit, alsof Saab ineens naar Opel motoren grijpt om een High Performance Car op te markt te zetten, alsof ze zelf niks beters hebben.
Lijkt mij toch eerder andersom: dat Opel Saabs turbo techniek aanwend om de OPC modellen op de markt te zetten.
Was het voorgaande Astra OPC model met de 2.0T niet een Saab motor ?
Volgens mij zat deze in deze vorm nog niet in het Opel gamma.
De titel ziet er inderdaad raar uit, alsof Saab ineens naar Opel motoren grijpt om een High Performance Car op te markt te zetten, alsof ze zelf niks beters hebben.
Lijkt mij toch eerder andersom: dat Opel Saabs turbo techniek aanwend om de OPC modellen op de markt te zetten.
Was het voorgaande Astra OPC model met de 2.0T niet een Saab motor ?
-
Henk-Jan
- Donateur

-
Henk-Jan
- Donateur

-
davidjoost
- Geregistreerd lid
uit een 2.0t weten ze bij Saab (op BioEthanol) al makkelijk 300pk en 400Nm te persen:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=5992
Het vermogen van de Turbo X valt me ook wat tegen.... Al is de 0-100 zeker niet traag!
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=5992
Het vermogen van de Turbo X valt me ook wat tegen.... Al is de 0-100 zeker niet traag!
-
Ruud
- Geregistreerd lid
-
aero-x
- Geregistreerd lid
Ach de kop is gewoon typisch Autoweek. Hoevaak autoweek saab met opel vergelijkt en daarbij ook nog eens verkeerde info durft te geven, echt schandalig gewoon. Volgens mij ishet 2.8 Turbo blok een door Saab ontwikkeld motorblok en staat dan ook volledig los van opel. Althans dat lijkt mij het meest logische.
-
Edo_W
- Geregistreerd lid
sjoerdk schreef:Tja ach, GM hè! Het kan me eerlijk gezegd niet zo boeien, 280 pk en 400 Nm zijn gewoon prachtgetallen, in combinatie met XWD zorgt dat voor een 0-100 sprint van 5.7 secondenHenk-Jan schreef:Autoweek schreef:Vectra OPC-motor voor Saab 9-3 Turbo X
Saab pakt groots uit op de IAA, en alles op de stand staat in het teken van de vernieuwde 9-3. De Zweden spreken zelfs van een nieuw model. Met de Turbo X Black Power viert het merk bovendien dat het al 30 jaar turbo’s aanbiedt. Deze feestversie beschikt over de 2.8 V6 Turbo, die door Opel in de Vectra OPC wordt aangeboden. Ook in de speciale uitvoering van de 9-3 levert het blok 280 pk, maar Saab haalt extra trekkracht uit de V6. In Turbo X levert de 2.8 400 Nm, in de Vectra OPC 355 Nm. En er is nog een verschil met de Opel, de super-9-3 verdeelt zijn krachten over vier wielen. Vandaar ook de supersnelle sprint, de Turbo X Black Power zit 5,7 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. De Turbo X wordt in een beperkte oplage leverbaar.![]()
![]()
Dat is mooi sneller dan de Audi S4 met handbak en bijna even snel als de BMW 335i!
sorry hoor maar
Gr. Edo
-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
"There’s a very strong local link because this 2.8-litre turbocharged version of the Alloytec engine is built by Holden in Melbourne to Saab’s specification. Turbocharging, intercooling and substantial cylinder head, inlet and exhaust modifications make it unrecognisable as a relation of the unimpressive Commodore 3.6-litre engine. Smooth, free-revving, quiet and almost completely devoid of turbo lag, it is equally capable of handling city congestion or a blat along a country road."