sonett II of III
-
hermes
- Geregistreerd lid
sonett II of III
beste mensen
ik heb het geluk dat ik op andermans kosten een auto mag uitzoeken.... hoe en wat en waar dit kan is niet belangrijk.
aangezien wij van thuis uit altijd saab gereden hebben en dit merk mij altijd heel goed bevallen is was die keuze vlug gemaakt.
mijn eerste idee was direct een sonett echter ik weet veel te weinig over deze wagentjes dus ik kom jullie ermee lastig vallen.
ten eerste wat zijn de grote problemen met deze bakjes: waar moet ik op letten bij aanschaf?
verder een serie 3 of 2 ik vindt twee mooier maar zijn er buiten het uiterlijk nog andere argumenten voor de of de ander?
en natuurlijk weten jullie er mischien te koop staan? (ik was niet van plan er veel aan te werken dus moeten in goede staat zijn) verder heb ik een voorliefde voor zo origineel mogelijk kortom liefst geen tuningen enzovoort
ik hoop op veel nuttige reacties
ik heb het geluk dat ik op andermans kosten een auto mag uitzoeken.... hoe en wat en waar dit kan is niet belangrijk.
aangezien wij van thuis uit altijd saab gereden hebben en dit merk mij altijd heel goed bevallen is was die keuze vlug gemaakt.
mijn eerste idee was direct een sonett echter ik weet veel te weinig over deze wagentjes dus ik kom jullie ermee lastig vallen.
ten eerste wat zijn de grote problemen met deze bakjes: waar moet ik op letten bij aanschaf?
verder een serie 3 of 2 ik vindt twee mooier maar zijn er buiten het uiterlijk nog andere argumenten voor de of de ander?
en natuurlijk weten jullie er mischien te koop staan? (ik was niet van plan er veel aan te werken dus moeten in goede staat zijn) verder heb ik een voorliefde voor zo origineel mogelijk kortom liefst geen tuningen enzovoort
ik hoop op veel nuttige reacties
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
hermes
- Geregistreerd lid
ik had deze nog gevonden
wat zijn redelijke prijzen voor die machines?
http://oldtimer.paginamarkt.nl/prachtig ... 56589.html
wat zijn redelijke prijzen voor die machines?
http://oldtimer.paginamarkt.nl/prachtig ... 56589.html
-
bertus06
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
hermes
- Geregistreerd lid
-
hermes
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: sonett II of III
Waarom gebeurt mij dat nooit?hermes schreef:ik heb het geluk dat ik op andermans kosten een auto mag uitzoeken....
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Sonettmijn eerste idee was direct een Sonett echter ik weet veel te weinig over deze wagentjes
Het zijn auto's van tenminste 33 jaar oud, dus verwacht niet dat alles perfect is en dat er altijd wel iets aan mankeert, tenzij je van plan bent een recent gerestaureerd exemplaar te kopen, voor een bijbehorend hoge prijs.... wat zijn de grote problemen met deze bakjes:
Comfortabel rijden in een Sonett kun je wel vergeten; stugge vering, harde stoeltjes en veel motor- en uitlaatgeluid...
Bij Hofman in Leek staan twee III projecten te koop voor ca 3000 euro. Voor een goed gerestaureerde II betaal je tot 15000 euro. Alles daar tussenin hangt af van de staat van de auto.
Op dit forum wordt ook nog ergens een turbo versie aangeboden.
Kwestie van smaak... Een Sonett II tweetakt is zeldzaam en bijna niet te vinden, een II V4 of een III zijn motorisch vrijwel gelijk en alle Sonetts (Sonetten?) hebben veel gemeen met de 95/96.... 3 of 2 ik vindt twee mooier maar zijn er buiten het uiterlijk nog andere argumenten voor de of de ander?
Deze Sonett III in de UK lijkt mij wel wat (maar niet 100% origineel)...en natuurlijk weten jullie er mischien te koop staan?

Als je a.s. weekeind naar de TT baan in Assen komt, kun je er verschillende zien.
-
hermes
- Geregistreerd lid
dit weekend moet ik helaas werken
en dat UK ding is ver weg en in een afschuwelijke kleur
bij hofman op de site vindt ik er geen één
en bedankt van dat wiki artikel best leuk om te lezen
die turbo die te koop staat vind ik jammer een originele moter vindt ik wel een pre
is er eigenlijk veel onderhoud aan de schatjes
en dat UK ding is ver weg en in een afschuwelijke kleur
bij hofman op de site vindt ik er geen één
en bedankt van dat wiki artikel best leuk om te lezen
die turbo die te koop staat vind ik jammer een originele moter vindt ik wel een pre
is er eigenlijk veel onderhoud aan de schatjes
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Ik bedoel makkelijker in het zoeken en vooral makkelijker te onderhouden vanwege de recentere bouwdatum en het hogere aantal geproduceerde exemplaren. Dat heeft dan ook weer directe gevolgen van de techniek en de beschikbaarheid van onderdelen.
Ik weet overigens iig 1 Sonett 2-takt te koop, als ik het zo inschat is dat idd niet wat je zoekt.
Wat betreft de prijzen, alle waar is naar z'n geld, in koerslijsten staan ze niet en de staat en een taxatie door een beëdigd taxateur zullen vaak steekhoudend zijn voor deze dungezaaide auto's
Zoals als door Sonett opgemerkt, die karretjes zijn al op leeftijd en zeker geen comfortabele auto's.
Ook was de stand van de techniek destijds gewoon op een ander peil en moet je er voor voelen om je keer op keer in zo'n autootje te vouwen (ik heb ook in echt kleine lage autootjes gereden maar ik denk niet dat ik daar nog aan wil voorlopig, zeker niet voor dagelijkse inzet. Dan moet je nog niet buitensporig lang of gezet zijn want dan wordt het rijden, het in en zeker het uitstappen een kwelling, terwijl het als een feest moet voelen.
Natuurlijk vergen ze als iedere auto onderhoud, meer dan modernere auto's ondanks de minder gecompliceerde techniek, daarnaast zijn door de compacte en afwijkende bouw componenten vaak veel minder goed toegankelijk. Verwacht voor onderhoud niet dat de gemiddelde Saab of andere garage je echt kan helpen, daarvoor is teveel specifieke zorg, kennis en materiaal benodigd.
Het is misschien ook wel heel zinvol om je af te vragen of je wel een Sonett wilt, het is zo anders dan de andere Saabs waar je ongetwijfeld mee vergelijkt.
Er wonen een aantal Sonett rijders in je buurt, misschien kan je ze via de regio geleding van de SCN bereiken.
Natuurlijk is kleur iets heel persoonlijks maar als je echt een gevoel voor Sonett's hebt dan is dat evenals een flinke afstand makkelijk te overwinnen, Saabs zijn al afwijkend, een Sonett is nog een superlatief in eigen huis op dat gebied.
Persoonlijk vind ik ze geweldig maar ik weet voor mezelf ook meer dan genoeg redenen te verzinnen om er toch geen 1 te kopen.
Cornell
Ik weet overigens iig 1 Sonett 2-takt te koop, als ik het zo inschat is dat idd niet wat je zoekt.
Wat betreft de prijzen, alle waar is naar z'n geld, in koerslijsten staan ze niet en de staat en een taxatie door een beëdigd taxateur zullen vaak steekhoudend zijn voor deze dungezaaide auto's
Zoals als door Sonett opgemerkt, die karretjes zijn al op leeftijd en zeker geen comfortabele auto's.
Ook was de stand van de techniek destijds gewoon op een ander peil en moet je er voor voelen om je keer op keer in zo'n autootje te vouwen (ik heb ook in echt kleine lage autootjes gereden maar ik denk niet dat ik daar nog aan wil voorlopig, zeker niet voor dagelijkse inzet. Dan moet je nog niet buitensporig lang of gezet zijn want dan wordt het rijden, het in en zeker het uitstappen een kwelling, terwijl het als een feest moet voelen.
Natuurlijk vergen ze als iedere auto onderhoud, meer dan modernere auto's ondanks de minder gecompliceerde techniek, daarnaast zijn door de compacte en afwijkende bouw componenten vaak veel minder goed toegankelijk. Verwacht voor onderhoud niet dat de gemiddelde Saab of andere garage je echt kan helpen, daarvoor is teveel specifieke zorg, kennis en materiaal benodigd.
Het is misschien ook wel heel zinvol om je af te vragen of je wel een Sonett wilt, het is zo anders dan de andere Saabs waar je ongetwijfeld mee vergelijkt.
Er wonen een aantal Sonett rijders in je buurt, misschien kan je ze via de regio geleding van de SCN bereiken.
Natuurlijk is kleur iets heel persoonlijks maar als je echt een gevoel voor Sonett's hebt dan is dat evenals een flinke afstand makkelijk te overwinnen, Saabs zijn al afwijkend, een Sonett is nog een superlatief in eigen huis op dat gebied.
Persoonlijk vind ik ze geweldig maar ik weet voor mezelf ook meer dan genoeg redenen te verzinnen om er toch geen 1 te kopen.
Cornell
-
hermes
- Geregistreerd lid
ik ben een werktuigbouwkundig ingenieur in opleiding dus twee linker handen heb ik zeker niet. verder heb ik een aardige werkplaats thuis (buiten schroevendraaiers ook een draai en freesbank.....) dus klein onderhoud is geen enkel probleem
ik heb echter geen zin om het hele blok eruit te pakken dus een opgeknapt excenplaar heeft de voorkeur ookal kost dat wat meer
verder is het een 2e auto ik heb een bus voor de zaak en ben ik lekker gemiddeld (60 kg en 180 lang) ik zoek een auto die niemand ooit gezien heeft met een bepaalde stijl die het merk saab wel uitstraald. ik heb ook gekeken naar een renault alpine 110 maar deze zijn echt onbetaalbaar (60 mille) en mijn "krijgbudget" heeft helaas toch wel iets van grenzen.
die serie 2 van 11.500 zag er goed uit alleen even kijken wat sinterklaas er van zegt.
ik heb echter geen zin om het hele blok eruit te pakken dus een opgeknapt excenplaar heeft de voorkeur ookal kost dat wat meer
verder is het een 2e auto ik heb een bus voor de zaak en ben ik lekker gemiddeld (60 kg en 180 lang) ik zoek een auto die niemand ooit gezien heeft met een bepaalde stijl die het merk saab wel uitstraald. ik heb ook gekeken naar een renault alpine 110 maar deze zijn echt onbetaalbaar (60 mille) en mijn "krijgbudget" heeft helaas toch wel iets van grenzen.
die serie 2 van 11.500 zag er goed uit alleen even kijken wat sinterklaas er van zegt.
-
bert knip
- Donateur (9x)

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Er is ook nog een SCN onderdelendag in Ooy bij Nijmegen, daar zullen ook wel een paar Sonetts komen, dat is een stuk dichterbij ook.hermes schreef:dit weekend moet ik helaas werken
Tja, smaak... het is wel een echte 70's kleur.en dat UK ding is ver weg en in een afschuwelijke kleur
Nee, ze staan inderdaad niet meer op de website, maar het zijn ook projectauto's waar je niet naar op zoek bent.bij hofman op de site vindt ik er geen één
Niet meer dan aan een andere oldtimer. Slijtende onderdelen zijn nog redelijk goed te krijgen want veelal hetzelfde als van de 95/96. De Zweedse Sonett club heeft nog veel specifieke Sonett onderdelen.is er eigenlijk veel onderhoud aan de schatjes
Je bent 1,80 lang, ik ook en ik heb nog ca 1 cm ruimte tussen mijn hoofd en het dak, krap dus, en het in- en uitstappen vergt ook een wat speciale techniek... Als 2e auto is het leuk om te hebben. Ik gebruik de mijne niet meer zodra er zout gestrooid wordt. Ik zal je per pb wat adressen sturen van Sonett eigenaren in jouw buurt, zie ook Benelux Sonett Register