LPG inbouw

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
bobkoppert
Geregistreerd lid

LPG inbouw

Bericht door bobkoppert » wo 10 okt, 2007 8:39

Ik overweeg voor woon-werk verkeer de trein in te ruilen voor de auto. Gezien de afstand (110 km) wordt dit erg duur als ik op benzine ga rijden. Voor mijn 9000 zou gasinbouw (LPi) een investering van ruim € 2.500,- betekenen. Dit vind ik fors, hoewel het zich op den duur wel terugverdient. Als 2e auto hebben we in het gezin een VW Golf II uit 1992 met een 1.6 carburateur (55 Kw). Volgens mij moet gasinbouw bij deze veel goedkoper kunnen.

Deze auto heeft slechts 165.000 km gereden, dus wat dat betreft hoeft het ook geen belemmering te zijn. Iemand een idee wat gasinbouw bij een oudere carburateurmotor moet kosten?

verde900
Donateur
Donateur

Re: LPG inbouw

Bericht door verde900 » wo 10 okt, 2007 8:44

bobkoppert schreef:Ik overweeg voor woon-werk verkeer de trein in te ruilen voor de auto.
:shock: Heb jij een eigen trein? wat voor kleur?

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » wo 10 okt, 2007 9:05

Ehh...geel met blauw. Als ik 'm bij jou in mag ruilen koop ik een nieuwe Volvo van je :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 10 okt, 2007 9:32

bobkoppert schreef:Ehh...geel met blauw. Als ik 'm bij jou in mag ruilen koop ik een nieuwe Volvo van je :wink:
fax het kentekenbewijs eens

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Re: LPG inbouw

Bericht door nelfrikandel » wo 10 okt, 2007 10:13

bobkoppert schreef:Ik overweeg voor woon-werk verkeer de trein in te ruilen voor de auto. Gezien de afstand (110 km) wordt dit erg duur als ik op benzine ga rijden. Voor mijn 9000 zou gasinbouw (LPi) een investering van ruim € 2.500,- betekenen. Dit vind ik fors, hoewel het zich op den duur wel terugverdient. Als 2e auto hebben we in het gezin een VW Golf II uit 1992 met een 1.6 carburateur (55 Kw). Volgens mij moet gasinbouw bij deze veel goedkoper kunnen.

Deze auto heeft slechts 165.000 km gereden, dus wat dat betreft hoeft het ook geen belemmering te zijn. Iemand een idee wat gasinbouw bij een oudere carburateurmotor moet kosten?
De prijs van gasinbouw is toch voornamelijk de arbeidsuren? In een golfje van 92 met carb zou je een ouderwetse verdamperinstallatie kunnen gooien, maar je houdt geen spat bagageruimte over, of je staat om de andere dag te tanken (met 110km per dag), en ik denk dat je nog altijd 1500 a 2000€voor de inbouw kwijt bent. Er zijn hier 9000 rijders die recent LPi hebben ingebouwd en 2100 a 2250 hebben betaald daarvoor, en dan ga je die 110Km per dag in veel meer luxe en veiligheid doen... Ik zou het wel weten, gas in de 9000 en cruizen (welk jaar is je 9000, wie weet kun je wel G3, is nog voordeliger)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 10 okt, 2007 10:27

verde900 schreef:
bobkoppert schreef:Ehh...geel met blauw. Als ik 'm bij jou in mag ruilen koop ik een nieuwe Volvo van je :wink:
fax het kentekenbewijs eens
Meteen ff NAPpen ;)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 10 okt, 2007 13:06

Voor een Saab 99 carburateur heb ik 1200 - 1500 voorbij horen komen voor een nette inbouw. Een vriend van me in de citroen DS-scene had een adres voor 750,- maar heeft daar spijt van ivm de slechte inbouw en nul service.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 10 okt, 2007 13:16

ik heb laatst bij een 99 twin carb installatie in laten bouwen voor 950 (1 carb 900) euro, en alhoewel afwerking over het algemeen netjes en verzorgd, zijn er 2 zaken die mij gereserveerd doen zijn jegens aanbevelen :

- "nazorg" -- in mijn geval door hun eigen falen foutief de 2 carb logica aansluiten, en vervolgens na correct her-aansluiten mij afschepen met verhalen dat de verdamper afstelling dan niet gewijzigd hoeft. (lang verhaal) terwijl dat wel zou moeten. afstellen deden ze niet zelf, maar elders - hadden ze geen zin in natuurlijk.

- slordige loop van de gasleiding langs de dorpel. je denkt dat het mooi zit, tot je de krik een keer wil gebruiken. :roll:

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » wo 10 okt, 2007 13:18

Voorzover ik weet is gasinbouw bij een carburateurmotor veel simpeler - en dus goedkoper - dan bij moderne injectiemotoren. Bij klassiekers hoor je nogal eens dat je voor zo'n € 1.000,- LPG kunt laten inbouwen. In de goeje ouwe tijd (jaren '70 en '80) kostte dat een paar honderd gulden.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 10 okt, 2007 13:30

bobkoppert schreef:Voorzover ik weet is gasinbouw bij een carburateurmotor veel simpeler - en dus goedkoper - dan bij moderne injectiemotoren. Bij klassiekers hoor je nogal eens dat je voor zo'n € 1.000,- LPG kunt laten inbouwen. In de goeje ouwe tijd (jaren '70 en '80) kostte dat een paar honderd gulden.
Dat komt met inflatie dan toch op ongeveer hetzelfde neer, of niet soms?

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » wo 10 okt, 2007 13:52

Heb even gekeken naar de tarieven van de wegenbelasting: voor een Golf (850 kg) betaal je op jaarbasis (Noord-Holland) op benzine/G3 (dat laatste theoretisch) € 164,- en op gas € 520,-! Gaat dus een ruime factor 3 overheen! ;-|+ .

Het gekke is dat de 9000 op benzine/G3 op jaarbasis € 772,- kost, en op gas € 1.268,-! Is nog geen factor 2! :freak: Kunt u mij nog volgen?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 10 okt, 2007 13:55

wat is 350 euro als je per kilometer 10cent bespaart?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 10 okt, 2007 14:03

Die Golf gaat trouwens nooit G3 worden. Ding is daar te oud.

Als je golf van 96 zou zijn is G3 mogelijk, maar dan moet de installatie ook aan G3 voldoen en dat doen die 1000 euro verdampersetjes niet.

Golfje zou (hij wordt nl zwaarder door de lpg dus 851 - 950 kg) 608 pleuro per jaar kosten.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 10 okt, 2007 14:10

dan nog, 400 euro plus je afschrijving op je installatie (zegge 300p/j?) heb je er zo uit.

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » do 11 okt, 2007 8:43

Die kosten verdien je idd wel terug, maar ik erger mij wild aan een overheid die schaamteloos en kennelijk willekeurig loopt te graaien; als automobilist ben je sowieso vogelvrij. :mad_cuss:

Plaats reactie