soft top failure ergens halverwege

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
virjinz
Geregistreerd lid

soft top failure ergens halverwege

Bericht door virjinz » ma 20 aug, 2007 16:05

Weet iemand raad ?
Zowel bij het openen en het sluiten van de kap stopt het mechanisme even wanneer het ongeveer op 45° staat. Op de SID komt dan ook de melding soft top failure.
Het volstaat om de knop even te lossen en dan opnieuw te bedienen.
Alle tips zijn meer dan welkom!
Kristof

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » vr 24 aug, 2007 12:57

heeft nog niemand dit voorgehad?

maurice1970
Geregistreerd lid

Bericht door maurice1970 » vr 24 aug, 2007 13:37

het lijkt mij (als classic rijder) een contactprobleem. Misschien even contactsprayen in de schakelaar ??

marcel5002
Geregistreerd lid

Re: soft top failure ergens halverwege

Bericht door marcel5002 » vr 31 aug, 2007 23:20

Ik heb precies hetzelfde gehad,
Oplossing, olie bijvullen cabriodak, deze bevind zich achter de achterbank.
Deze naar voren klappen en zwarte u bekleding verwijderen, dan plaat met een aantal 13 boutjes los maken, plaat met olie tankje kantelen en vullen met speciale olie bij koperen bout.
Je kunt het oliepeil controleren door in de kofferbak achterin met een lampje door een gaatje te kijken om het niveau te bepalen.

Gr,

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » di 04 sep, 2007 13:02

waar bevindt zich dat gaatje ergens? dan ga ik zo snel mogelijk eens kijken.
en welke olie moet het zijn?
Bedankt!
Kristof

marcel5002
Geregistreerd lid

Bericht door marcel5002 » wo 19 sep, 2007 22:35

In de kofferbak tegen de achterwand (rugzijde achterbank), zwarte dopjes/drukkers weghalen van vloer/wand tapijt en met een klein lampje door het gaatje kijken naar niveau (even in de achterbak kruipen)

Het type olie weet ik niet, heb een beetje bij de saab dealer gehaald, het is wel speciale olie.

Beetje laat andwooord, maar ben weggeweest.. misschien is het al opgelost.

patje007
Geregistreerd lid

Bericht door patje007 » do 11 okt, 2007 20:09

heb juist hetzelfde probleem... :oops:

geert9000
Geregistreerd lid

Bericht door geert9000 » ma 15 okt, 2007 21:13

Het probleem dat hier beschreven gaat niet samen met dat er te weinig olie in het reservoir zit. Maar dat er een microswitch van het scharniersysteem van de kap helemaal verplooid is.
Als je deze vervangt is het probleem verholpen.
De switch vind je langs de linkerkant van de wagen, juist achter de achterste bekleding van de passagier. Als je daar goed ziet zie je de microswitch zitten die moet vervangen worden.

PJJ
Geregistreerd lid

soft top failure

Bericht door PJJ » ma 15 okt, 2007 21:37

Ik weet niet zeker of ik nu regelmatig een zgn rooftop failure of een softtop failure heb - (is er eigenlijk wel een verschil?). Ook mijn dak blijft reglematig even op 45gr staan als ik het dak open. Het viel me op dat dit juist op het moment was dat de laatste knik van het dak moest komen. (het scharnierpunt zo'n beetje boven achterraam en voorraam). Het lijkt net of dat punt even blijft plakken. Heb de oppervlakten gereinigd en weg was het probleem.

hank01
Geregistreerd lid

Bericht door hank01 » do 25 okt, 2007 20:43

ik had op een gegeven moment ook dat probleem; bleef hangen en afhankelijk van de stand van de auto.
ik heb toen het olie niveau gechecked en bleek ongeveer een 1.5cm onder min te zitten. ik heb toen olie bijgevuld, en probleem was, voor mij, opgelost. Daar heb ik een foto reportage van gemaakt, zie handleidingen

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » vr 26 okt, 2007 12:04

ik wou er dit weekend even aan werken maar natuurlijk is het magazijn bij de dealer dan gesloten.
hoeveel olie heb jij nodig gehad om 1.5cm bij te vullen?

hank01
Geregistreerd lid

Bericht door hank01 » vr 26 okt, 2007 14:39

ik denk dat ik er ongeveer 150ml in gegoten heb.
1.5cm was tot minimum en dan nog een beetje om tussen min en max te komen.
succes met je aktie het komende weekend.

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » vr 07 dec, 2007 18:03

Dag samen,
wou nog even melden dat het probleem opgelost is. Even de (uitstekende) doorgenomen tutorial van Hank01 en aan de slag.
Na het bijvullen (busje GM olie bij de dealer gehaald, 500ml voor €11.97) liep het nog wat stroef maar dat probleempje was de wereld uit na een mini-dosis olie op de scharnierpunten.
Groetjes!
Kristof

hank01
Geregistreerd lid

Bericht door hank01 » vr 07 dec, 2007 21:33

Leuk te horen dat het ook jou gelukt is, kun je weer open rijden ( als het weer het toelaat)

sanderje
Geregistreerd lid

Bericht door sanderje » vr 11 jul, 2008 10:18

Hallo Hank,

Ik geloof dat ik eenzelfde probleem heb met de kap, echter jouw foto's staan niet meer online? Kan ik ze ergens anders vinden?

Alvast bedankt,
Jeroen

Plaats reactie