Hallo daar,
Allereerst mijn complimenten voor dit verzogde forum!!
Ben nieuw hier en zal me even kort voorstellen:
Ik ben Dennis Timmer en ben -nog- woonachtig in Biddinghuizen (Flevoland)
Ben 23 jaar en ga binnen een maand emigreren naar voormalig Oost-Duitsland om daar te gaan boeren.
Nu heb ik al heel wat auto's gehad (dure hobby trouwens)
Maar heb gister voor het eerst van mijn leven een Saab 9000 CDI gekocht. Heb overigens al wel zijn Italiaanse broertje in bezit gehad. een Thema 2l 8V Turbo.
deze gaat volgende maand ook mee naar Duitsland waar ie ingezet gaat worden voor Duitsland->Holland v.v reisjes.
Het is een gewone 9000 CDI 2L 16V uit 1992 met 318000 km op de klok.
Blauw van kleur met een blauw velours bekleding en dito dashboard. Met airco (werkt niet, compressor is kaduuk) elketr. ramen, cv plus AB en alarm.
Nu kostte de auto niet veel (1000 euro met nieuwe APK) maar verwacht dat ie niet vlekkeloos is voor dit geld.
Uiteraard gister een proefrit gemaakt en het eerste euvel waar ik tegen aan liep was dat het gaspedaal erg zwaar ging. Moest echt duwen om gas te geven, Wanneer ie over een soort dood punt heen was ging het verder prima. weet iemand wat dit kan zijn??????
Zat zelf te denken aan een kabel die droog loopt of vervangen moet worden..
Tevens had ik een vraag met betrekking tot sterke en zwakke punten van de auto. Specifiek voor de CD met 2L 16V zonder turbo.
Onderhoud, distributieriem of ketting, roest, levensduur motoren etc. etc.
Ga hem volgende week vrijdag pas ophalen dus zou graag voor die tijd even wat puntjes van aandacht willen hebben zodat ik dar gelijk naar kan kijken...
heel verhaal mag je wel zeggen....
Ik hoop dat ik zinnige reacties krijg op mijn vragen en hoop ook ontzaggelijk veel plezier te gaan hebben met mijn nieuwe aanwinst.
Alvast dank jullie wel!!!
Dennis
Nieuw lid met 1e saab ervaring..
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: Nieuw lid met 1e saab ervaring..
Puntje om op te letten bij auto's met die kilometerstand en zeker met een saab is de koppakking. Wat betreft het gaspedaal kan ik je niet veel vertellen, heb wel redelijk wat kilometers gemaakt in de 9000CSE van m'n vader en alles gaat wel wat zwaarder maar de auto zelf is ook niet licht. Zou dus zo kunnen horen, maar kenners genoeg die dat kunnen bevstigen of ontkrachten. Veel plezier in Oost-Duitsland en langleve het internet zo kan je toch nog blijven forummen 
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Er loopt een gas kabel van het pedaal naar de motor. Als je, daar waar hij op de motor zit bevestigd even controleerd of het gas geven ook zwaar loopt, weet je aan welke kant het probleem zit. 
-
Wouter
- Donateur (2x)

Welkom!
Als ik jouw was, zou ik gelijk even het werkplaatshandboek downloaden. Daarvoor staat een link in een topic vlak onder deze. Is in het Duits, dus kan je alvast oefenen voor over een maand!
Groet, Wouter.
Als ik jouw was, zou ik gelijk even het werkplaatshandboek downloaden. Daarvoor staat een link in een topic vlak onder deze. Is in het Duits, dus kan je alvast oefenen voor over een maand!
Groet, Wouter.
-
punt_9000
- Geregistreerd lid
Dank jullie wel voor het warme onthaal....
bedankt voor de vlotte reacties. Ik zal volgende week eens kijken hoe of dat het precies zit met het pedaal.
maarre, is die koppakking een zwak punt van deze motor?? 2L 16V?
Motor zag er erg droog uit. bij het stoffige af. Dus er was niet aan gesleuteld in een kort tijdsbestek. Verder was het blok ook helemaal kurkdroog. op iets zweten bij de bak na.
het enige nieuwe was de verdelerkap die glom nog zo mooi...
maar zal het werkplaatshandboek even downloaden! Altijd handig!!
Alvast wederom bedankt voor de antwoorden!
bedankt voor de vlotte reacties. Ik zal volgende week eens kijken hoe of dat het precies zit met het pedaal.
maarre, is die koppakking een zwak punt van deze motor?? 2L 16V?
Motor zag er erg droog uit. bij het stoffige af. Dus er was niet aan gesleuteld in een kort tijdsbestek. Verder was het blok ook helemaal kurkdroog. op iets zweten bij de bak na.
het enige nieuwe was de verdelerkap die glom nog zo mooi...
maar zal het werkplaatshandboek even downloaden! Altijd handig!!
Alvast wederom bedankt voor de antwoorden!
-
punt_9000
- Geregistreerd lid
Nog 2 nachtjes en dan is het zo ver....
Dan ga ik mijn Saab ophalen in Zeist.
Heb lang gezocht en en rondgeneust op het net en kwam bij Elferink in Enter uit om eens even te informeren wat het zware gasgeven zou kunne zijn.
Het kon niet veel zijn werd gezegd en moest het dan zoeken in de smoorklepschakelaar op het gasklephuis of de kabel.
Het onderdeeltje kost rond de 20 euro dus dat is goed te doen....
Ga jullie op de hoogte houden van mijn ondervindingen als onervaren saab-rijder....
Dan ga ik mijn Saab ophalen in Zeist.
Heb lang gezocht en en rondgeneust op het net en kwam bij Elferink in Enter uit om eens even te informeren wat het zware gasgeven zou kunne zijn.
Het kon niet veel zijn werd gezegd en moest het dan zoeken in de smoorklepschakelaar op het gasklephuis of de kabel.
Het onderdeeltje kost rond de 20 euro dus dat is goed te doen....
Ga jullie op de hoogte houden van mijn ondervindingen als onervaren saab-rijder....