Sonett III schokt hard bij afremmen op motor

1967-1980
Plaats reactie
sonettje
Geregistreerd lid

Sonett III schokt hard bij afremmen op motor

Bericht door sonettje » do 01 nov, 2007 21:19

Bijkomende info:

De Sonett heeft ook in het optrekken een slippende koppelingsschijf, kan dit het schokken bij afremmen op de motor verklaren (zou die ook slippen in het afremmen)???

Bedankt voor alle goede raad!

Bruno Geuth

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 02 nov, 2007 13:41

Dat schokken bij het afremmen zou er wel eens op kunnen duiden dat de blokkering van de freewheel niet goed pakt. Het gevolg is dat de tanden op de verschuifbare mof gaan afslijten. Als je dan op de motor gaat afremmen slipt de mof met de aan één kant schuin afgesleten tanden door, net zolang tot ie nog ergens grip vindt. Begin dus met het zo ver mogelijk uittrekken van de hendel waarmee je de freewheel in- en uitschakelt. Als je mazzel hebt moet het schokken dan over zijn.

Een slippende koppeling kan duiden op versleten zijn, maar ook dat de vrije slag niet goed staat. Je kunt dit controleren door bij de hulpcylinder die op de bak zit het rubber terug te klappen en te meten hoeveel je het stangetje met de hand heen en weer kunt bewegen. Ik weet uit m'n hoofd niet meer hoeveel, maar ik twijfel er niet aan dat er andere forummers zijn die dit even willen aanvullen. De vrije slag kan je veranderen met de vierkante bout die aan de passagierskant van de versnellingsbak in het koppelingshuis zit geschroefd. Ik denk dat je hem in jouw geval iets moet uitdraaien. Houd er rekening mee dat het moment van aangrijpen van de koppeling anders wordt, dus pas even op bij de eerste keer wegrijden.

Mochten beide remedies niet helpen dan heb je een uitdaging voor deze winter :twisted: : neus er af en motor en versnellingsbak er uit halen. Mocht je dit nog nooit gedaan hebben, het is niet zo eng als je denkt, het kost alleen veel tijd.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 02 nov, 2007 20:51

Even de vrije slag opgezocht: 4mm. Als je in het gat kijkt zie je een rechthoekig blokje met aan de bovenkant een de ronde bovenkant van een klinknagelachtig iets. Die blokje moet je dus die 4mm kunnen bewegen.

Alex

Plaats reactie