lpg zonder harden kleppen en kop.
-
klaasj
- Donateur (8x)

lpg zonder harden kleppen en kop.
kun je zo maar je v4 op lpg laten lopen zonder aanpassing aan de motor.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Kan natuurlijk wel, maar ik denk dat na enkele tienduizenden kilometers de klepzittingen versleten zijn (buiten het probleem dat je na elke paar duizend kilometer de kleppen moet stellen). Na verloop van tijd gaan de kleppen ook lekken en verlies je vermogen.
Beter is het om gaskoppen te kopen of je bestaande koppen om te laten bouwen.
Zelf heb ik een 95 op lpg. Vorige week na 15.000 km de kleppen eens gesteld. Zeven kleppen stonden nog perfect, eentje moest iets strakker worden gezet.
Beter is het om gaskoppen te kopen of je bestaande koppen om te laten bouwen.
Zelf heb ik een 95 op lpg. Vorige week na 15.000 km de kleppen eens gesteld. Zeven kleppen stonden nog perfect, eentje moest iets strakker worden gezet.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: lpg zonder harden kleppen en kop.
Nee, beter niet 'zo maar'. Er zullen tenminste hard stalen uitlaatklepzittingen gemonteerd moeten worden. Zie de reactie van Sabo.klaasj schreef:kun je zo maar je v4 op lpg laten lopen zonder aanpassing aan de motor.
Mijn '79 96 rijdt probleemloos op LPG, al 300000+ km.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Wat hierboven ook al wordt gezegd is dat je er op den duur niet onderuit komt om de koppen aan te laten passen. Ik zou dit echter van het aantal kilometers aflaten hangen wat je per jaar rijdt. Rij je ca. 5000km per jaar en je moter is in goede staat, zou ik de koppen niet aanpassen. Wel elke 5000km de kleppen stellen.
Rijdt men echter bv 20.000km per jaar dan is het het wel waard om de koppen aan te laten passen.
Ik rijd al ca. 5 jaar (ca. 2000km per jaar) op loodvrij met niet aangepaste koppen. Vaak kleppen stellen en de motor niet overbelasten. Dan kun je het lang volhouden zonder extra kosten te maken!
Rijdt men echter bv 20.000km per jaar dan is het het wel waard om de koppen aan te laten passen.
Ik rijd al ca. 5 jaar (ca. 2000km per jaar) op loodvrij met niet aangepaste koppen. Vaak kleppen stellen en de motor niet overbelasten. Dan kun je het lang volhouden zonder extra kosten te maken!
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Een collega van me heeft zijn Opel Kapitein naar gas laten ombouwen. Door Flashlube te monteren hoefde de kop niet aangepast te worden. Hij heeft tot nu toe 50.000km probleemloos gereden.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... leppen.htm
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... leppen.htm
-
sabo
- Geregistreerd lid
Op gas rijden en op loodvrij is een behoorlijk verschil. Bij de verbranding van gas komt veel meer hitte vrij (tot wel 100 graden meer). Gaan de klepzittingen enigszins lekken dan komen de hetere gassen langs de kleppen waardoor deze kunnen verbranden. Zou zo'n verbrande klep afbreken dan is de ellende niet te overzien. Bij het rijden op loodvrij speelt dit probleem veel minder.
Verder is het gebruik van gas met normale koppen ook afhankelijk van het type kop. De koppen van een volvo amazone schijnen er heel goed tegen te kunnen. Van een Saab 96 kan dit helaas niet gezegd worden.
Advies: aanpassen of rijden tot het niet meer kan (met veelvuldig kleppen stellen) en daarna aanpassen. Je kunt ook eens kijken of je niet aan gebruikte gaskoppen kunt komen.
Verder is het gebruik van gas met normale koppen ook afhankelijk van het type kop. De koppen van een volvo amazone schijnen er heel goed tegen te kunnen. Van een Saab 96 kan dit helaas niet gezegd worden.
Advies: aanpassen of rijden tot het niet meer kan (met veelvuldig kleppen stellen) en daarna aanpassen. Je kunt ook eens kijken of je niet aan gebruikte gaskoppen kunt komen.
-
rmelle
- Geregistreerd lid
LPG
De saab heeft nu een paar dagen een LPG instalatie.
tank op de plaats van het reserve wiel en met en orriginele voor solex gemaakt gasmengstuk, heb ik een x van een oude carb afgeschroefd.
dat rijd dus een stuk rustiger als op benzine, ben er bijzonder tevreden mee.
het geluid van de motor is ook eeb stuk rustiger geworden
nu zou mijn saab harde klepzittingen hebben maar zeker weten doe ik het niet.
dat flashlube verhaal vind ik interesant, wie heeft er ervaring mee?
ben erg benieuwd.
tank op de plaats van het reserve wiel en met en orriginele voor solex gemaakt gasmengstuk, heb ik een x van een oude carb afgeschroefd.
dat rijd dus een stuk rustiger als op benzine, ben er bijzonder tevreden mee.
het geluid van de motor is ook eeb stuk rustiger geworden
nu zou mijn saab harde klepzittingen hebben maar zeker weten doe ik het niet.
dat flashlube verhaal vind ik interesant, wie heeft er ervaring mee?
ben erg benieuwd.
-
Ari
- Geregistreerd lid
Re: LPG
In mijn vorige Saab 96 uit 1978 heb ik een LPG systeem met flashlube laten in bouwen. Misschien was de staat van de kleppen al zwak maar ik bleef om de 2-3000 km kleppen stellen. Ik zou gaan voor de investering van andere koppen, daar heb je op den duur het meest plezier van!!rmelle schreef: flashlube verhaal vind ik interesant, wie heeft er ervaring mee?
-
GHIA
- Geregistreerd lid
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
-
2-stroke Johnny
- Geregistreerd lid
rmelle schreef:
Je bent idd veel beter investeren in gaskop.
Het nadeel van Flaslube is dat het op je bougies neerslaat, die daardoor ook voorzien worden van een laagje Flaslube-substantie, hetgeen de werking van de bougies niet ten goede komt. Ik heb met een B20F (Volvo 145 1972) blok met geharde klepzittingen 20.000 km met en 20.000 km zonder Flaslube gereden. Er is geen verschil merkbaar. Kleppen hoefden niet eerder gesteld te worden, motor draaide even goed.dat flashlube verhaal vind ik interesant, wie heeft er ervaring mee?
Je bent idd veel beter investeren in gaskop.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
In een duits autoblad hebben ze een keer een test gedaan met motoren die met lood gereden hadden.Ulwembu schreef:Ook voor loodvrij rijden heb je hardere klepzittingen nodig. Wij monteerden die niet voor niks elke dag bij het revisiebedrijf waar ik vroeger werkte.
Je kan in principe blijven doorrijden en stellen tot je niet meer kunt stellen. Dan moeten er toch echt andere klepzetels in.
Hier bleek dat het lood in de 'oude' dagen gediffundeerd was in het oppervlak.
Dit bleek behoorlijk lang in het materiaal aanwezig te blijven, zolang je het max. vermogen (belasting) niet benut.
Als je met zo'n motor gaat trappen op de snelweg, dan blijkt dit snel uit het materiaal weer te verdwijnen met verhoogde slijtage van dien.
Maar als een kop er toch af moet is het laten plaatsen van geharde klepzetels altijd een goede investering.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Het heeft wel degelijk met elkaar te maken, LPG is loodvrij.GHIA schreef:LPG en Loodvrij is totaal wat anders.
Iedere motor kan lopen op loodvrije benzine, maar voor sommige is het niet aan te raden. Lood werd hoofdzakelijk toegevoegd om de klopvastheid van de benzine te verbeteren en had als bijwerking dat de klepzittingen minder snel insletenElk blok kan goed lopen op loodvrij...
Ow...? Dat is wel een heel algemene uitspraak, mijn '79 96 met Ford V4 rijdt al >300000 km op LPG...Ford motoren kunnen slecht tegen LPG
-
rmelle
- Geregistreerd lid
flashlube
ik heb toch besloten om flashlube te kopen en te instaleren.
eerst een grote rit op lpg gemaakt en met schroevendraaier aan kop geluisterd, hoorde duidelijk "droge tikken" om het maar ff zo te omschrijven
vervolgens met flashlobe afgelopen zondag eerste 300 km gereden en weer geluisterd, het geluid was qua tikken van kleppen en alle andere geluiden die je zoal hoort in de kop van de V4 veel meer als of de motor op benzine had gelopen dan op lpg...
het geeft mij in ieder geval een goed gevoel.
nu kijken wat het op lange termijn gaat doen......
succes en geluk!
eerst een grote rit op lpg gemaakt en met schroevendraaier aan kop geluisterd, hoorde duidelijk "droge tikken" om het maar ff zo te omschrijven
vervolgens met flashlobe afgelopen zondag eerste 300 km gereden en weer geluisterd, het geluid was qua tikken van kleppen en alle andere geluiden die je zoal hoort in de kop van de V4 veel meer als of de motor op benzine had gelopen dan op lpg...
het geeft mij in ieder geval een goed gevoel.
nu kijken wat het op lange termijn gaat doen......
succes en geluk!
-
aZuL2001
- Geregistreerd lid