hulpveren Saab 96

1967-1980
Plaats reactie
ad
Geregistreerd lid

hulpveren Saab 96

Bericht door ad » vr 19 okt, 2007 19:48

Wie heeft er ervaring met hulpveren (achter) in de Saab 96? Onze rally 96 is nogal zwaar beladen met onderdelen/jerrycan/hydr.krik enz,hetgeen de wegligging niet ten goede komt. Ik denk er over om hulpveren te plaatsen (in combinatie met gasschokdempers) Voordat ik die dingen ga monteren zou ik eerst wat ervaringen willen horen.

ad

Offinga
Geregistreerd lid

Bericht door Offinga » za 20 okt, 2007 20:12

Beste Ad,

Ik ben van plan om een paar setjes te laten maken, deze heb ik eerder laten maken maar dan voor de voorzijde, ( tijdens de Tulpenrallye van 2004 had ik er één middendoor op de Petit ballon) daarbij heb ik de veren toen 10 % meer sterkte meegegeven......bevalt mij er goed, dus ik was al van plan om de achterzijde ook te doen.....Laten doen bij een club in Breukelen.....

MVG

Charles

Jip
Geregistreerd lid

Bericht door Jip » wo 24 okt, 2007 11:57

Dag,

Veel plezier van o.a. vanwege een betere wegligging. De grote lpg-tank achterin maak het rijgedrag nogal zweverig, zeker met achterpassagiers en bagage en ik kon niet goed door mijn achteruitkijkspiegel kijken, omdat de neus te ver omhoog stak.

Ik heb ze besteld bij

http://www.carsupport.nl/

Groet Jip

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 25 okt, 2007 21:19

zie hier voor hoe het destijds kon (pagina 10):

http://saabrallysport.come2me.nl/index.php?id=518028

:D

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » di 30 okt, 2007 22:18

Ik heb een tip gekregen... Gebruik een stel voorveren achter. Die zijn "zwaarder" dan de achterveren en... ze passen achter. Naar behoeven een of twee windinkjes eraf zagen, dat schijnt prima te werken. Ga ik in ieder geval proberen. Ook veren van de eerste 99's blijken goed te voldoen en passen eveneens.

ad

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 30 okt, 2007 22:27

Het heeft even niets met de zware belading achter te maken, maar welke schokdempers hebben jullie gemonteerd?

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » wo 31 okt, 2007 21:53

Er gaan nu gasschokdempers van KYB onder. Dit zijn de enige nog verstelbare gasschokdempers, naast de peperdure Bilsteins, die voor de 96 verkrijgbaar zijn. Worden veel in de motorsport en in de autosport gebruikt. Het Classic Audi Rally Team gebruikt ze ook. `Ook ik ben benieuwd wat deze shocks gaan doen met de wegligging. Misschien is het wel voldoende zonder de veren te veranderen.

ad

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » wo 31 okt, 2007 22:02

achter zitten er bij mij oliegevulde van een kever 19,95 per stuk , werking is voldoende , was ook nog een uitvoering met hulpveren maar vond dat niet nodig

mvg bert

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 31 okt, 2007 23:37

Ad,
Toch is er nóg een merk nastelbare schokkers -kan er ff niet opkomen en de lijst ervan kan ik niet zo snel vinden- dat special voor oudere Saabs geleverd wordt via XP Niklas.
Cornell

ad
Geregistreerd lid

schokdempers/veren

Bericht door ad » vr 09 nov, 2007 17:21

De KYB's zitten er onder. De Saab ligt achter nu wat hoger en dempt veel beter dankzij deze dubbelwerkende gasschokbrekers. Ook is de wegligging duidelijk verbeterd. Hulpveren lijkt me zo na een paar honderd kilometer niet meer echt nodig. Super dingen die KYB's. Een aanrader.

Ad

ad
Geregistreerd lid

KYB

Bericht door ad » ma 12 nov, 2007 21:31

Even wat rechtzetten. De KaYaBa's zijn NIET nastelbaar. Wel gasdruk. De nastelbare KYB's zijn niet leverbaar voor de Saab 96

ad

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: KYB

Bericht door v4 hans » ma 12 nov, 2007 23:09

ad schreef:Even wat rechtzetten. De KaYaBa's zijn NIET nastelbaar. Wel gasdruk. De nastelbare KYB's zijn niet leverbaar voor de Saab 96
En wat zijn de kosten? heb je ze ook voor gemonteerd?

ad
Geregistreerd lid

Kosten KYB's

Bericht door ad » di 13 nov, 2007 21:54

Kosten ongeveer 50,-- euro p.stuk. De prijs is een beetje afhankelijk van de betreffende automaterialenhandel en/of schokbrekerboer. Ik heb zo rondom gemonteerd.

ad

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: schokdempers/veren

Bericht door v4 hans » za 29 dec, 2007 20:45

ad schreef:De KYB's zitten er onder. De Saab ligt achter nu wat hoger en dempt veel beter dankzij deze dubbelwerkende gasschokbrekers. Ook is de wegligging duidelijk verbeterd. Hulpveren lijkt me zo na een paar honderd kilometer niet meer echt nodig. Super dingen die KYB's. Een aanrader.
Bedankt voor de tip. Ik heb ze inmiddels ook gemonteerd en ze bevallen zeer goed. Ik heb ook gekozen voor de gasgevulde dempers. (KYB heeft ook de vloeistof gevulde)

Plaats reactie