Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Saab 96 bj 1973.
Sinds die tijd ben ik aan het inventariseren wat er zoal aan de auto moet gebeuren.
De motor loopt goed (op gas) de vorige eigenaar heeft een 3 a'4 jaar geleden geharde klepzittingen laten aanbrengen. Bij die operatie is een geheel nieuwe pakkingset gemonteerd. Maar in de 1200 kilometers die ik heb gereden heb ik ruim 4 liter olie bij moeten vullen. Herkent iemand dit probleem? En hoe is dit probleem het beste aan te pakken.
olieverbruik saab 96
-
bertus06
- Geregistreerd lid
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... results=10
dat is een setje wat je goed kan gebruiken met een oude auto met problemen
een twee drie zeggen waar het aan ligt is niet zo eenvoudig
lekt ie of rookt ie of geen van beiden
motor slecht en veel onderdruk/overdruk met veel te vroeg ontst.tijdstip
verstopte carterventilatie
olieschraapveren , klepsealtjes
keerringen die lekken
of heeft ie lang stilgestaan en moet alles een beetje loskomen
enz
mvg bert
dat is een setje wat je goed kan gebruiken met een oude auto met problemen
een twee drie zeggen waar het aan ligt is niet zo eenvoudig
lekt ie of rookt ie of geen van beiden
motor slecht en veel onderdruk/overdruk met veel te vroeg ontst.tijdstip
verstopte carterventilatie
olieschraapveren , klepsealtjes
keerringen die lekken
of heeft ie lang stilgestaan en moet alles een beetje loskomen
enz
mvg bert
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: olieverbruik saab 96
Dat is wel erg veel... Als het er niet uit lekt dan verbrandt het... Is de onderkant van het blok nat van de olie? Liggen er druppels/plasjes onder?Rienk schreef:... in de 1200 kilometers die ik heb gereden heb ik ruim 4 liter olie bij moeten vullen....
Zo niet, dan zijn het versleten klepgeleiders (of de hoedjes), of zuigerveren.
Wat is de compressie? Kom maar eens langs, dan meten we dat een keer als je zelf geen compressiemeter hebt.
-
Jip
- Geregistreerd lid
olieverbruik 96v4
Dag,
Sinds de aanschaf heb ik veel pech met de 96v4. O.a aanrijding door andere Saab 900, vrijloop vast , nieuwe radiator met extra ventilator, nieuwe schokbrekers met hulpveren. De startproblemen met een warme motor op lpg lijkt opgelost door beter afstellen. Maar weer iets nieuws, er komt een enorme rookpluim uit de uitlaat. Je ziet en ruikt verbrande olie. Hij gebruikt ook erg veel, veel meer dan een paar maanden geleden. De garage zegt dat in het gunstigste geval de kleprubbers (hoedjes?) zijn en in het slechtste geval de zuigerveren. Nu heb ik behoorlijk veel in deze auto gestopt het laatste jaar en de vraag is moet ik hiermee doorgaan? Is er voor niet al te hoge kosten na te gaan waar het probleem ligt?
Groet Jip
Sinds de aanschaf heb ik veel pech met de 96v4. O.a aanrijding door andere Saab 900, vrijloop vast , nieuwe radiator met extra ventilator, nieuwe schokbrekers met hulpveren. De startproblemen met een warme motor op lpg lijkt opgelost door beter afstellen. Maar weer iets nieuws, er komt een enorme rookpluim uit de uitlaat. Je ziet en ruikt verbrande olie. Hij gebruikt ook erg veel, veel meer dan een paar maanden geleden. De garage zegt dat in het gunstigste geval de kleprubbers (hoedjes?) zijn en in het slechtste geval de zuigerveren. Nu heb ik behoorlijk veel in deze auto gestopt het laatste jaar en de vraag is moet ik hiermee doorgaan? Is er voor niet al te hoge kosten na te gaan waar het probleem ligt?
Groet Jip
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
Compressie meten. Das de makkelijkste en goedkoopste manier. Aan de andere kant heb je er nu al zoveel in geïnvesteerd en met een motor die zoveel olie verbruikt verdien je dat vast en zeker niet terug als je hem verkoopt. Ik weet niet of je het zelf kunt maar dat scheelt erg veel in de kosten (revisie uiteraard door een bedrijf laten doen maar demontage bespaar je dan).
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Jip,
Eerlijk is eerlijk, het was ook een auto met enige onderhoudsachterstand. Een radiator en schokbrekers slijten nu eenmaal en als je een gastank achterin legt kan je er op wachten dat de veren gaan doorzakken. Ook de versnellingsbakken en freewheels hebben niet het eeuwige leven. Misschien dat je van de olielekkage iets kunt zien als je via een bougiegat met een endoscoop in de cylinders kijkt. Dat is het minste werk. De kleprubbers kan je bekijken als je de klepdeksels weghaalt, maar ze zitten dan nog steeds wat verborgen in de klepveren. De volgende stap is het verwijderen van de koppen, zodat je die en de cylinders goed kunt bekijken. Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een goede motor, dan ben je in één keer van de ellende af. De vraag of je met kosten maken moet doorgaan kan je alleen zelf beantwoorden. Dat is niet alleen een kwestie van economie, maar ook van emotie. Ben je bereid je verlies te pakken en weer met niks te beginnen of ben je ondertussen toch zo aan de auto gehecht geraakt dat je hem toch rijdend wilt houden? Hierin kan niemand je adviseren.
Alex
Eerlijk is eerlijk, het was ook een auto met enige onderhoudsachterstand. Een radiator en schokbrekers slijten nu eenmaal en als je een gastank achterin legt kan je er op wachten dat de veren gaan doorzakken. Ook de versnellingsbakken en freewheels hebben niet het eeuwige leven. Misschien dat je van de olielekkage iets kunt zien als je via een bougiegat met een endoscoop in de cylinders kijkt. Dat is het minste werk. De kleprubbers kan je bekijken als je de klepdeksels weghaalt, maar ze zitten dan nog steeds wat verborgen in de klepveren. De volgende stap is het verwijderen van de koppen, zodat je die en de cylinders goed kunt bekijken. Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een goede motor, dan ben je in één keer van de ellende af. De vraag of je met kosten maken moet doorgaan kan je alleen zelf beantwoorden. Dat is niet alleen een kwestie van economie, maar ook van emotie. Ben je bereid je verlies te pakken en weer met niks te beginnen of ben je ondertussen toch zo aan de auto gehecht geraakt dat je hem toch rijdend wilt houden? Hierin kan niemand je adviseren.
Alex
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: olieverbruik 96v4
Tja... het blijft natuurlijk gewoon een oude auto en in deze staat zal je er ook niet veel voor krijgen als je hem verkoopt.Jip schreef:...Nu heb ik behoorlijk veel in deze auto gestopt het laatste jaar en de vraag is moet ik hiermee doorgaan?
Het alternatief is een andere (jongere/betere) auto te kopen maar dat kost je ook zo 5000 euro. Dat geld voor een andere auto kun je ook in reparatie van de 96 stoppen en dan weet je wat je hebt.