bij warme motor krijg ik mijn saab 96 bijna niet in de achteruit of eerste versnelling. het klinkt dan alsof de tandwielen net over elkaar heen draaien. als de motor koud is zijn er geen problemen. de koppelingscilinders heb ik al gereviseerd. bij optrekken "stottert" de auto ook behoorlijk.
wie weet een oplossing?
koppeling/versnelling
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
elstar21
- Donateur

koppeling/versnelling
kun je iets meer vertellen over het schoonspuiten met zeepsop? waar precies en is de klacht dan verholpen? ter aanvulling: de stelschroef voor de vrije slag is al in de uiterste stand en tussen de hulpcilnder en blok heb ik al twee carrosserieringen gelegd.
-
jota
- Geregistreerd lid
koppeling 96
De koppelingen van een 96 geven vaak problemen. Gisteren nog even een nieuwe gemonteerd. Waar moet je op letten:
1. zijn de beide cylindertjes niet lek? Olie aan je koppelingspedaal of olie achter het rubber van de hulpcylinder op de bak?
2. is het gat op de gaffel van de bak niet te ovaal?
3. Zijn de keeringen bak en motor niet lek?
4. Toplager OKE?
En last but not least:
4. staat de tafel van de drukgroep goed recht en gelijk aan de drukgroep of steekt hij er heel iets bovenuit. Valt hij onder de rest van de drukgroep dan heb je gegarandeerd problemen dat hij niet vrij komt en moet je met hele dunne plaatjes gaan werken tussen drukgroep en vliegwiel.
1. zijn de beide cylindertjes niet lek? Olie aan je koppelingspedaal of olie achter het rubber van de hulpcylinder op de bak?
2. is het gat op de gaffel van de bak niet te ovaal?
3. Zijn de keeringen bak en motor niet lek?
4. Toplager OKE?
En last but not least:
4. staat de tafel van de drukgroep goed recht en gelijk aan de drukgroep of steekt hij er heel iets bovenuit. Valt hij onder de rest van de drukgroep dan heb je gegarandeerd problemen dat hij niet vrij komt en moet je met hele dunne plaatjes gaan werken tussen drukgroep en vliegwiel.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: koppeling/versnelling
Dat is symptoombestrijding, het kan even helpen maar dit is geen blijvende oplossing, je koppeling is aan revisie toe; nieuwe drukgroep + plaat, nieuw druklager, het gat in de gaffel controleren en eventueel dichtlassen en weer rond vijlen, hulp+hoofdcilinders reviseren. Kost je ca. 200 euro aan materiaal, als je het zelf doet, kost het werkloon niets... Dit is wel één van de grotere klussen; motor moet er uit etc.elstar21 schreef:... ter aanvulling: de stelschroef voor de vrije slag is al in de uiterste stand en tussen de hulpcilnder en blok heb ik al twee carrosserieringen gelegd.