Dumpvalve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
bram
Geregistreerd lid

Dumpvalve

Bericht door bram » wo 08 okt, 2003 8:35

Waar kan ik een dumpvalve aanschaffen? Kan ik die zelf monteren, of moet je dat laten doen?

PS: Is het nuttig om deze klep ook te monteren op een 9000 CS 2.0 LPT 185 PK ?? of is het een beetje overbodig.

Je knutselt je auto lekker in elkaar!! leuk.... ik weet nog niet zoveel van tuning maar daar rol ik zo langzamerhand wel in.

en nu moet ik aan de slag, BREzan roept!
lol

Bericht aangepast door moderator

Maarten
Lid van verdienste

Re: turbo inlaat

Bericht door Maarten » wo 08 okt, 2003 12:53

Het monteren van een Forge dumpvalve is overbodig als de originele bypassvalve nog werkt.

De standaard gemonteerde Bosch bypassvalve wil nog wel eens gaan lekken omdat het gebruik maakt van een membraan in plaats van een zuiger zoals by Forge. Met name bij Saabs die met hoge turbodruk rijden kan het membraan scheuren. De turbodruk kan hierdoor weglekken, met als gevolg minder vermogen.

Het origineel gemonteerde Bosch exemplaar.
Afbeelding

Het plastic Bosch onderdeel is niet al te duur, dus de meest rationele oplossing is om weer een Bosch terug te plaatsen.
Als je bereid bent om een veelvoud van de Bosch-prijs te betalen voor zo'n mooi gepolijst aluminium Forge exemplaar, dan ben je waarschijnlijk voor altijd van je problemen af. Forge werkt met een zuiger i.p.v. een membraan, hierdoor gaan ze minder snel kapot.

Er zijn twee versies: de bypassvalve en de dumpvalve.

Bypassvalve
Afbeelding
De bypassvalve leidt de overdruk die ontstaan is tussen de turbo en de gasklep naar de inlaatpijp, vlak voor de turbo. Het monteren hiervan is erg simpel, het neemt ongeveer 5 minuten in beslag. De Forge komt op dezelfde plaats als de Bosch, ook worden dezelfde vacuumleidingen gebruikt.

Dumpvalve
Afbeelding
Bij het gebruik van een dumpvalve wordt de turbodruk naar de buitenlucht afgevoerd. Op de foto's kan je zien dat een dumpvalve een uitgang minder heeft. De leiding naar de turbo inlaat komt te vervallen. Op het punt waar deze leiding eerst aan de inlaat bevestigd was, moet je een stop monteren omdat er anders ongefilterde lucht aangezogen kan worden. Om te voorkomen dat er ongefilterde lucht via de dumpvalve de motor inkomt, is het aan te raden een exemplaar met dubbbele zuiger te gebruiken. De ene zuiger gaat open bij vacuum in het inlaatspruitstuk, de andere bij overdruk in het inlaatkanaal. Bij stationair draaien (onderdruk in inlaatspruitstuk) zorgt zuiger 1 ervoor dat dumpvalve niet lekt en staat zuiger 2 open. Bij volgas (overdruk in inlaatkanaal) staat zuiger 1 open en zorgt zuiger 2 ervoor dat er geen lucht kan ontsnappen. Als nu plotseling de voet van het gaspedaal wordt genomen, ontstaat de situatie dat er onderdruk is in het inlaatspruitstuk en een overdruk in het inlaatkanaal: de lucht wordt nu in de buitenlucht gedumpt met als gevolg een luide PSSSSSSSH zoals je ook bij WRC rallyauto's hoort. Theoretisch kan een dumpvalve meer en sneller de lucht afvoeren, maar in de praktijk maakt dit voor Saabs niets uit, de meeste van ons rijden met minder turbodruk dan de WRC kanonnen :wink: . Hirsch monteert op modellen >300 pk ook nog gewoon de Bosch bypassvalve.

Dus of het nut heeft om het op een LPT te zetten? Nee, tenzij je het sissend geluid erg leuk vindt. Het is gewoon een leuk speeltje :roll: 8)

bram
Geregistreerd lid

Re: turbo inlaat

Bericht door bram » wo 08 okt, 2003 13:11

Maaten,

Allereerst wil ik je bedanken voor alle informatie die je hebt opgezocht. Erg nutig! het gaat om de auto van mijn moeder.

het geluid is inderdaad leuk, DAt harde sis geluid

Aart
Geregistreerd lid

Re: Dumpvalve

Bericht door Aart » wo 23 feb, 2005 21:55

Een week of wat geleden een Forge FMDV007P recirculating bypassvalve gemonteerd i.p.v. de niet goed werkende plastic Bosch klep, :D
Welke kleur veer (geel, groen, blauw) kan ik hierin het best monteren, de groene veer is overigens een halve centimeter korter geworden in een paar weken :oops:

Kenny
Geregistreerd lid

Bericht door Kenny » do 24 feb, 2005 0:06

En Maarten,
Al meer info over een bov voor t7 :D ?

Groetjes,
Kenny

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 24 feb, 2005 5:34

Saabs met T5 hebben absoluut geen problemen met een dumpvalve omdat het motormanagement steunt op de input van de MAP (Manifold Absolute Pressure)-sensor. Er is geen luchtmassameter die door het ontsnappen van lucht via de dumpvalve verkeerde waarden kan doorgeven aan de ECU.

T7 heeft behalve twee MAP-sensors ook een luchtmassameter (MAF-sensor, Mass AirFlow). De MAF-sensor bepaalt de informatie die naar de ECU gaat en daar zit het probleem: de dumpvalve zit ná de MAF-sensor. Luchtmassa die gemeten is door de sensor verlaat het systeem en schopt de berekeningen van de ECU in de war. Je krijgt dan een 'check engine' melding.

Over de werking van het complexe T7 systeem is vrij weinig bekend. De enige betrouwbare informatie die hierover te vinden is, komt uit de posts van 'Trionic' op Saabscene. Achter de schuilnaam 'Trionic' gaat de softwareontwikkelaar van Hirsch Performance schuil.

Over check engine meldingen en eventuele negatieve adaptie van de T7 ECU door gebruik van een dumpvalve kunnen Marky en Hanm waarschijnlijk meer praktijkinformatie geven.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 24 feb, 2005 6:27

Aart schreef:Welke kleur veer (geel, groen, blauw) kan ik hierin het best monteren
Wat raadde de leverancier aan?
Waar heb je de Forge gekocht?

Aart
Geregistreerd lid

Bericht door Aart » do 24 feb, 2005 9:44

Wat raadde de leverancier aan?
Waar heb je de Forge gekocht?[/quote]

Elkparts, wordt standaard afgeleverd met groene veer.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 24 feb, 2005 14:02

John en Julian van Elkparts hebben zelf ook een Forge op hun 9-3 zitten. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de veer waarmee de bypassvalve geleverd wordt de juiste is.
Ook de verhoogde turbodruk van je Maptun stage 1 moet geen probleem zijn voor de Forge. Als je last hebt van schommelende turbodruk doordat er lucht weglekt, kan je een stuggere veer proberen. Voorlopig zou ik de groene veer laten zitten.

Aart
Geregistreerd lid

Bericht door Aart » do 24 feb, 2005 15:51

Maarten schreef:Voorlopig zou ik de groene veer laten zitten.
Maarten, bedankt voor je reactie

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 24 feb, 2005 17:01

Bram, voor jou is wellicht DBM engineering dichtbij. Daar heb ik de dupvalve gekocht.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » do 24 feb, 2005 18:27

Ik heb mijn bypass-valve ook via Elkparts. Geen probleem met de (kennelijk) groene veer erin.

Plaats reactie