Joepie ik rij een 90!

1985-1987
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Joepie ik rij een 90!

Bericht door sb129h » ma 11 feb, 2008 18:26

En ik ben zo gelukkig met 'm... Het houdt je scherp en je wordt er onwijs technisch van!

Nieuwste euveltje: sinds gisteren toetert de 90 bij het draaien aan het stuur. Het zal waarschijnlijk de sleepring zijn ben ik net achter gekomen na wat zoeken hier op het forum, maar het is zó buitengewoon irritant, dus gisteren heeft Cornell aka sb153b bij de claxon de rode draad losgetrokken (en afgeplakt). Dat zal 'm leren!

Maar de 90 toetert nu nog steeds in de bochten :? ...
Hoeveel rode draden zitten er dan aan zo'n claxon? Weet iemand dat? Of moet ik met 'm naar een exorcist :wink: ?

Lian :O: (toet!)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 feb, 2008 18:31

de beste remedie is toch echt het stuur er even afhalen... jullie zijn toch ervaren zelfklussers? :lol:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 11 feb, 2008 18:51

Ja, we zijn al behoorlijk doorgewinterde zelftobbers, maar die Saabs weten toch telkens wat nieuws te bedenken :roll: .
En dop 22 hebben we even niet thuis liggen, dus we zoeken even een makkelijker oplossing...

Lian :O:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 11 feb, 2008 18:58

Je kan ook even de auto door de wasstraat halen, wellicht stopt hij/zij er zelf mee. :lol:

SimonA50

Bericht door SimonA50 » ma 11 feb, 2008 19:25

sb129h schreef:Ja, we zijn al behoorlijk doorgewinterde zelftobbers, maar die Saabs weten toch telkens wat nieuws te bedenken :roll: .
En dop 22 hebben we even niet thuis liggen, dus we zoeken even een makkelijker oplossing...

Lian :O:
Draadtje bij de toeter zelf loshalen?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 feb, 2008 19:34

die zit achter het dopje in midden van stuur.

edit: oh nee, die is al los...

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 11 feb, 2008 20:14

1 rood draadje bij de claxon (dus onder de motorkap, bij de linkerkoplamp) is losgemaakt, die in het stuur zelf zit nog vast.

Maarreh: tweetonige claxon is twee rode draadjes, even simpel geredeneerd? Als mijn simpele redenering klopt: waar zit die 2e rode verstopt dan? Van boven gezien zie ik namelijk maar 1 rode draad, wel 2 zwarte die op 1 punt bij elkaar komen.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 11 feb, 2008 20:18

sb129h schreef:1 rood draadje bij de claxon (dus onder de motorkap, bij de linkerkoplamp) is losgemaakt, die in het stuur zelf zit nog vast.

Maarreh: tweetonige claxon is twee rode draadjes, even simpel geredeneerd? Als mijn simpele redenering klopt: waar zit die 2e rode verstopt dan? Van boven gezien zie ik namelijk maar 1 rode draad, wel 2 zwarte die op 1 punt bij elkaar komen.
Die kunnen dan 'gelust' zijn bij de 2de. calxon. :wink:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 11 feb, 2008 20:43

Hé de 900c-Gasman!

Ja maar, als die 2 rode draadjes in het stuur verderop in de kabel 1 rood draadje bij de claxon wordt, dan zou-tie toch z'n verdraaide toeter moeten houden als je dat 1 rode draadje loshaalt van de claxon, lijkt me...

D'r zit toch maar 1 zo'n zwart toeterding onder de motorkap of zit er dan ergens anders nog eentje verstopt?

Maar de vliegende-"saving-Saab-in-distress"-brigade is toevallig in de buurt en onderweg heb ik vernomen (met een Volvo :roll: voorzien van een extra vleugel "die we moeten zien"). Ik wacht af.

Edit om 19:51 u: en die komt vanavond niet meer langs. Dat wordt morgen hulp op afstand waarschijnlijk!

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 11 feb, 2008 20:50

Weet je zeker dat dat een rood draadje is en niet zo'n stukje 'slang' vastgemaakt met een kabelbinder, waarop
een bepaald onderdeel-nummer staat, zoals bij de SAAB 900 Classic?? :roll:
In dat geval is het draadje zwart van kleur.
Weet je wat, ik kijk effe in de Haynes van de SAAB 99, van de modeljaren 1969 tot 1979. :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 11 feb, 2008 21:07

Zoals ik vermoede is ook bij de SAAB 90 de 'massazijde' van de claxon de kant welke naar de claxonschakelaars
op het stuur gaan. :wink:
Als je de claxon 'het zwijgen wilt opleggen' dan moet je de 2de. claxon opsporen en ik weet helaas niet waar die
2de. claxon zit bij een SAAB 90, maar die moet je zo kunnen vinden aan de hand van het geluid. :idea:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 11 feb, 2008 21:25

Ha! het officiële Saab-90-werkplaatshandboek geeft al uitsluitsel:
werkplaatshandboek schreef:
"The horns are located in the front, left corner of the engine compartment: one below and to the left of the headlight
dat zal dan wel het reeds losgemaakte exemplaar zijn
werkplaatshandboek schreef:and the other behind the spoiler"
en dat zal de overgebleven, schorre "stem" zijn, want zo diep hebben we niet gegraven :roll: .

't Geluid van die 2e claxon klinkt alsof het van de zelfde locatie als die eerste, afgekoppelde claxon afkomt...
Weer wat geleerd :idea: : die 90's hebben 2 van die zwarte toeterdingen aan boord.

Lian :O: (toet! - maar binnenkort weer "geruisloos" de bocht om!)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 11 feb, 2008 22:55

Het is :offtopic: maar de GASman gewoon weer terug in ons midden.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 11 feb, 2008 22:59

:headbang2:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 11 feb, 2008 23:18

Hannes schreef:Het is :offtopic: maar de GASman gewoon weer terug in ons midden.
si --> viewtopic.php?p=380632#380632

Lees dit draadje nu pas, had het je zo kunnen vertellen overigens. Kan me niet herinneren dat het bij Doefy anders zat (je weet wel die mooie rode dubbellucht horn onder de bumpert :twisted: ), die heeft er ook twee.

Plaats reactie