Xtra Pk's in de kou!
-
bennie
- Geregistreerd lid
Re: Xtra Pk's in de kou!
Maarten: Ik wil er een hebben die ongeveer de helft is van deze en de aansluitingen niet aan een kant! ik wil hem voor de grill hebben. Heeft de viggen IC de aansluitingen aan een kant?
-
Maarten
- Lid van verdienste
De Elksport intercooler is net als de Viggen intercooler een zogenaamde crossflow intercooler. De lucht gaat er aan de ene kant in en komt er aan de andere kant uit.
De intercooler van een NG900 (en 9-3 T5 modellen behalve de FSP) heeft de in- en uitgang aan dezelfde zijde zitten. Het is echter één van de eerste dingen die veel mensen vervangen als ze een T5 sneller willen maken. Of het een goed idee is om zo'n intercooler op je classic 900 te monteren mag je zelf uitmaken.
De bovenste is een NG900 (en 9-3 T5) intercooler, de onderste een Viggen intercooler.

Zoals je op deze website kan zien, zijn de meeste intercoolers van het type crossflow.
Klik hier voor intercoolers.
De intercooler van een NG900 (en 9-3 T5 modellen behalve de FSP) heeft de in- en uitgang aan dezelfde zijde zitten. Het is echter één van de eerste dingen die veel mensen vervangen als ze een T5 sneller willen maken. Of het een goed idee is om zo'n intercooler op je classic 900 te monteren mag je zelf uitmaken.
De bovenste is een NG900 (en 9-3 T5) intercooler, de onderste een Viggen intercooler.

Zoals je op deze website kan zien, zijn de meeste intercoolers van het type crossflow.
Klik hier voor intercoolers.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Maar Bennie de standaard ic van onze c900 is helemaal niet zo beroerd hoor!!
hij zit wellicht op een wat vreemde plek maar wanneer je kijkt dat het ook gewoon een cross flow ic is. en ook de doorstroom is gewoon goed.
Het enige wat belangrijk is hoe krijg je er het beste rijwind bij!
Ik heb het makkelijk met mijn airflow bumper daar ik al een gat heb zitten waar weer een kunstof kap achter zit die de lucht bij mijn ic brengt.
Vandaar dat ik ook nooit geen mistlamen zal plaatsen.
hij zit wellicht op een wat vreemde plek maar wanneer je kijkt dat het ook gewoon een cross flow ic is. en ook de doorstroom is gewoon goed.
Het enige wat belangrijk is hoe krijg je er het beste rijwind bij!
Ik heb het makkelijk met mijn airflow bumper daar ik al een gat heb zitten waar weer een kunstof kap achter zit die de lucht bij mijn ic brengt.
Vandaar dat ik ook nooit geen mistlamen zal plaatsen.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Ik dacht die IC in een classic juist niet cross-flow was/is. Naar ik meen gaat depijp van de turbo er aan de bovenkant in en komt die van het gasklephuis er aan dezelfde kant uit......
Kan zijn dat ik niet goed gekeken heb, maar dat lijkt mij geen cross-flow...
Kan zijn dat ik niet goed gekeken heb, maar dat lijkt mij geen cross-flow...
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Je hebt helemaal gelijk Tijn het is idd geen cross flow! 
-
Maarten
- Lid van verdienste
De standaard classic 900 intercooler is geen crossflow.

De aftermarket classic 900 intercooler is wel een crossflow.

De aftermarket classic 900 intercooler is wel een crossflow.

-
900T-R
- Geregistreerd lid
Klopt, alleen is de flow van een late ('89-) c900 intercooler ongeveer even goed/slecht als die van de 9-3 'Viggen' intercooler (afgaand metingen Abbott Racing). Die van een ng900T, 9000 of 9-5 zijn op dit vlak nog beduidend slechter...
Het exemplaar van SPG9 ziet er goed uit, en de dollar staat laag... Zelf knutselen wordt óf niet zo goed, óf zeker niet goedkoper (weet ik uit ervaring - voordat het vloeistofgekoelde systeem in Saabine naar behoren werkte, waren we heel wat werkplaatsuurtjes/euri verder...).
Het exemplaar van SPG9 ziet er goed uit, en de dollar staat laag... Zelf knutselen wordt óf niet zo goed, óf zeker niet goedkoper (weet ik uit ervaring - voordat het vloeistofgekoelde systeem in Saabine naar behoren werkte, waren we heel wat werkplaatsuurtjes/euri verder...).
-
Marc
- Lid van verdienste
Zit de intercooler eral op Maarten? Makkelijke montage? 
-
Maarten
- Lid van verdienste
De intercooler is gemonteerd. Het had echter wat meer voeten in aarde dan we voorzien hadden. Ik was in de veronderstelling de grootste intercooler die in de beschikbare ruimte past gekocht te hebben. Het bleek de kleinste te zijn die niet past
.
Na een paar uurtjes zagen, slijpen, vijlen en timmeren past de intercooler nu toch op de auto. Zelfs met de bumper erop
.

De auto voelt nu iets sneller aan. Bij tests met de Tech2 computer kwam de inlaatluchttemperatuur op de snelweg niet boven 20'C. Ook niet met wat langer doorhalen in de versnelling. Na de snelweg verlaten te hebben steeg de temp tot 28'C voor het stoplicht. Ondanks dat het buiten erg fris was (-2'C/-1'C), toch goede waarden.
Dezelfde tests hebben we een tijd geleden met de Viggen intercooler gedaan. De buitentemperatuur was toen 8'C. De inlaatluchttemp steeg toen bij lange acceleraties op de snelweg tot een maximumwaarde van 56'C.
Door de koudere lucht die de cylinders vult, levert de motor nu meer vermogen bij een gegeven turbodruk.
De max turbodruk was volgens Tech2 met de Viggenintercooler ruim 1,3 Bar. Na montage van de Elksport intercooler is de turbodruk gestegen tot iets over 1,4 Bar. Het drukverlies door de intercooler is dus ook minder geworden.

Een onverwacht bijverschijnsel is dat er nu meer gebrom uit het vooronder komt.
Marky, nogmaals bedankt voor je hulp.

Toni, bedankt voor het beschikbaar stellen van de brug

Na een paar uurtjes zagen, slijpen, vijlen en timmeren past de intercooler nu toch op de auto. Zelfs met de bumper erop

De auto voelt nu iets sneller aan. Bij tests met de Tech2 computer kwam de inlaatluchttemperatuur op de snelweg niet boven 20'C. Ook niet met wat langer doorhalen in de versnelling. Na de snelweg verlaten te hebben steeg de temp tot 28'C voor het stoplicht. Ondanks dat het buiten erg fris was (-2'C/-1'C), toch goede waarden.
Dezelfde tests hebben we een tijd geleden met de Viggen intercooler gedaan. De buitentemperatuur was toen 8'C. De inlaatluchttemp steeg toen bij lange acceleraties op de snelweg tot een maximumwaarde van 56'C.
Door de koudere lucht die de cylinders vult, levert de motor nu meer vermogen bij een gegeven turbodruk.
De max turbodruk was volgens Tech2 met de Viggenintercooler ruim 1,3 Bar. Na montage van de Elksport intercooler is de turbodruk gestegen tot iets over 1,4 Bar. Het drukverlies door de intercooler is dus ook minder geworden.

Een onverwacht bijverschijnsel is dat er nu meer gebrom uit het vooronder komt.
Marky, nogmaals bedankt voor je hulp.
Toni, bedankt voor het beschikbaar stellen van de brug
-
Erik
- Lid van verdienste
Ziet er strak uit zeg
.
Wel vaag dat ze een IC leveren die niet past. Dacht dat het plug and play zou zijn.
Wel vaag dat ze een IC leveren die niet past. Dacht dat het plug and play zou zijn.