brandend lampje van de remmen?

1967-1980
Plaats reactie
marcone
Geregistreerd lid

brandend lampje van de remmen?

Bericht door marcone » zo 02 mar, 2008 19:10

Hoi

mijn monteur heeft nieuwe remklauwen en remblokken geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren, hij heeft het netjes ontlucht etc. Het vreemde is dat nu permanent het waarschuwingslampje van de remmen brandt. Weet iemand hoe dit kan komen?

groet,
Marc

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 02 mar, 2008 19:12

Volgens mij staat het antwoord in dit topic. :idea:

marcone
Geregistreerd lid

Bericht door marcone » zo 02 mar, 2008 19:52

dank je wel. het betreft in mijn geval de voorrem, maar goed, ik ga even op zoek naar het draadje van het reservoir. Mijn monteur zei al wel dat de remvloeistof heel langzaam doorliep.. kan dus zijn dat alles een beetje verstopt is? mmm ik ga op onderzoek, maar wel morgen, want nu is het bijna donker, en ook ik ben een guerillasleuteraar, lekker hardcore gewoon op straat.. brbrbr

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 02 mar, 2008 21:00

Bij het rempedaal zit een schakelaar. Deze uittrekken en als het goed is, is nu het waarschuwingslicht uit. Deze schakelaar wordt wel eens ingeschakeld bij het ontluchten van de remmen. :wink:

marcone
Geregistreerd lid

Bericht door marcone » ma 03 mar, 2008 16:13

het schakelaartje heb ik uitgetrokken. Het lichtje is uit! Dank voor de tip!

nu ben ik alleen door de war. Klopt het dat het lampje nu niet brand als de handrem erop zit, of heeft dit nooit gebrand?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 03 mar, 2008 17:45

Zie viewtopic.php?t=31228
marcone schreef:het betreft in mijn geval de voorrem, maar goed, ik ga even op zoek naar het draadje van het reservoir
Dat lampje is voor zowel de voor- als achterrem...
Laat dat draadje van het reservoir maar zitten, dat zul je niet vinden.
...Klopt het dat het lampje nu niet brandt als de handrem erop zit...
Dat klopt, daar is geen verklikkerlampje voor.

Over welk type Saab heb je het eigenlijk precies?

marcone
Geregistreerd lid

Bericht door marcone » ma 03 mar, 2008 18:57

mijn auto is een 96v4 uit 71. Zal snel eens een avatar maken..

dank voor alle info!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 30 aug, 2009 16:47

de apk keurmeester zeurde over dit lampje. Ik dacht even iets te missen, een verbinding tussen handrembediening en dit stiftje/schakelaartje bij pedaal.

Heeft dus niks met handrem te maken? wat is de precieze functie dan? een soort van vage mechanische waarschuwing dat je je pedaal te diep intrapt [een teken van te weinig remming?].

Hoe kan ik een apk keurmeester overtuigen dat een lampje in dash eigenlijk geen directe functie heeft? ik ben geneigd te gaan zoeken naar ouder klokje zonder dit lampje. :lol: blijft anders een eeuwige discussie.
betreft overigens een model75 met diverse mods naar ouder jaar.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 30 aug, 2009 17:11

Waarom trek je het stiftje niet ff uit zodat het lampje uit is, Jelger?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 30 aug, 2009 19:16

jelger schreef:de apk keurmeester zeurde over dit lampje. Ik dacht even iets te missen, een verbinding tussen handrembediening en dit stiftje/schakelaartje bij pedaal.

Hoe kan ik een apk keurmeester overtuigen dat een lampje in dash eigenlijk geen directe functie heeft? ik ben geneigd te gaan zoeken naar ouder klokje zonder dit lampje. :lol: blijft anders een eeuwige discussie.
betreft overigens een model75 met diverse mods naar ouder jaar.
Ik denk dat je de keurmeester niet moet overtuigen, maar op zoek moet naar een keurmeester die kent wat hij keurt. Gezien de leeftijd van de auto hoef je 'm maar eens in de twee jaar te keuren, dus je hebt nog wel even de tijd om iemand te zoeken die weet waar het over gaat! Oudere modellen (zoals die van mij MY71) hebben dezelfde schakelaar. En zoals hierboven al is aangegeven: een schakelaar oid. op het deksel van het reservoir is onzin. Een beetje keurmeester ziet ook wel dat er geen enkel spoor van een kabeltje of een stekker in de buurt van dat potje komt. Het is eigenlijk bizar dat een veiligheid-gerelateerd item waar SAAB weer eens mee vooropliep nu een onterechte discussie over veiligheid oplevert...(overigens, de handleiding die bij een 96 hoort, geeft ook duidelijk de functie van het lampje aan).

Menno

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 30 aug, 2009 23:07

brinky schreef:Waarom trek je het stiftje niet ff uit zodat het lampje uit is, Jelger?
dat is het punt niet brinky, doe aljeblieft niet zo flauw. :lol:
als het lampje uit is, dan verwacht de keurmeester dat het lampje aan gaat op het moment dat de handrem aangetrokken wordt, of als het contact er op staat, maar geen lopende motor [nivo vloeistof --> maar dat heeft de 96 van deze leeftijd ook niet]

@Menno: helder, mijn boekje is in het zweeds. Ik kan op zich basaal zweeds herkennen, maar dit had ik er nog niet uitgehaald.

voor de volledigheid van het topic maar even een plaatje er bij, het gaat om de bovente schakelaar :

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 30 aug, 2009 23:13

Als jij zegt dat de keurmeester zenuwachtig wordt van een lampje, lijkt het me geen gekke aanname dat dat lampje dan ook daadwerkelijk brandt.

Heb nog nooit een APK keuring meegemaakt waarbij er werd gecheckt of er een lampje aan gaat bij aangetrokken handrem.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 30 aug, 2009 23:16

laat ik het anders stellen : ik kreeg een lijstje met opmerkingen aangaande de 96. Daar was dus ook wat bij over dit lampje. Ik moest dus na een zoektocht concluderen dat er eigenlijk niks loos is.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 31 aug, 2009 7:52

@Menno: helder, mijn boekje is in het zweeds. Ik kan op zich basaal zweeds herkennen, maar dit had ik er nog niet uitgehaald.
Ik bedoelde dat niet bijdehand naar jou toe :) , maar meer naar de keurmeester; als je dat kunt laten zien, is de discussie snel ten einde, denk ik. Je kunt ongetwijfeld een PDF'je of zoiets van een medeforummer hier krijgen! (Ik heb 'm niet, anders had ik 'm al aan je toegezonden of gepubliceerd).

Menno

Plaats reactie