Importeren Saab klassieker vanuit Zweden

1967-1980
Plaats reactie
marcelgerry
Geregistreerd lid

Importeren Saab klassieker vanuit Zweden

Bericht door marcelgerry » za 21 apr, 2007 17:39

Ondanks dat er al redelijk wat is geschreven op het forum over het importeren van een Saab wil ik toch wat licht in de duisternis.

Ik sta op het punt om een klassieke Saab 96 uit 1968 te importeren. Heeft iemand op het forum ervaring met het importeren van een Saab vanuit Zweden? Ik zou graag willen weten hoe èèn en ander geregeld is kwa papieten etc. Wat moet de verkoper doen en wat moet ik als koper regelen voordat ik de auto Nederland binnen rij. Voor de goede orde, ik zal de klassieker per autoambulance vervoeren.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 21 apr, 2007 17:56

hoi

het is allemaal vereenvoudigd

je haalt hem op met bijbehorende papieren/kentekenbewijs

al naar wens repareer je hem eerst of je gaat direct naar de rdw tot 12.00 hoef je geen afspraak te maken

kosten (ps als je op plaatje klikt vergroot ie) event. komt er nog een weging overheen van 17,50 (als je geen typegoedkeuringsformulier erbij hebt)

[img][img]http://img1.putfile.com/thumb/4/11011524078.jpg[/img][/img]

dat is incl. apk, zonder is wat goedkoper

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Importeren Saab klassieker vanuit Zweden

Bericht door 72sonett-III » za 21 apr, 2007 21:42

marcelgerry schreef:Ik sta op het punt om een klassieke Saab 96 uit 1968 te importeren.... Ik zou graag willen weten hoe èèn en ander geregeld is kwa papieten etc.
Zie o.a. RDW site.

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » zo 22 apr, 2007 17:59

Bertus je hebt een PB.

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » di 24 apr, 2007 19:35

Aanstaande zondag op naar Zweden. Woensdag zal de overdracht plaatsvinden. Foto's in mijn fotogalerij.

modules.php?set_albumName=marcelgerry&o ... _album.php

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » do 03 mei, 2007 22:43

Net weer terug uit het wonderschone Zweden. 850 km met de autoambulance achter de Saab 9.3 met daarop de Saab 96V4 uit 1968. Woensdag vond de overdracht plaats. Een uitvoerig reisverslag incl. foto's binnenkort op het forum.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » vr 04 mei, 2007 12:36

Mooi !
Ophalen is toch wel minder stresserend... heb de mijne laten afkomen met transport...
Was een bang afwachten maar het Saabje is er toch geraakt !

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » wo 05 mar, 2008 21:53

Als je er een vakantie aan vastknoopt, dan is zelf ophalen en rijden wel te doen, maar anders zou ik toch kiezen voor transport door een bedrijf.
Wat kost dat trouwens van Zweden naar West-Nederland? Iemand een idee over de prijs?

En hoe gaat het dan met het kenteken van de verkoper....schrijf je dat net als in Nederland over of ontkom je niet aan het leveren van een voorlopig Nederlands kenteken?

Ik denk zelf aan een 9000, maar denk niet dat ik die samen met het gewicht van de transporter-aanhanger achter m'n 9-5 mag hangen. Is een oprijwagen ook in Nederland te huur?

Saab-vrienden, veel vragen maar met jullie hulp kom ik er ook uit ;)

Overigens niet in plaats van mijn 9-5, maar ernaast als hobby auto.

Johan.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » wo 05 mar, 2008 22:13

Johan,

Er is inderdaad al veel over geschreven, onlangs nog in dit topic: viewtopic.php?t=36626.
Hier staat ook het antwoord m.b.t. de kentekens in Zweden en Nederland. Ik weet overigens niet hoe het moet als je er niet mee gaat rijden totdat de auto op Nederlands kenteken is gezet (en de platen er ook daadwerkelijk op zitten!). Aannemend dat je niet de Zweedse nationaliteit hebt kan de verkoper de auto niet overschrijven op jouw naam met behoud van het "gewone" Zweedse kenteken.
Waarschijnlijk zal de auto uitgeschreven moeten worden in Zweden en zonder kentekenbewijs naar Nederland vervoerd moeten worden.
Ik neem aan dat marcelgerry je dit wel kan vertellen.

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » wo 05 mar, 2008 22:33

N207 schreef:Johan,

Er is inderdaad al veel over geschreven, onlangs nog in dit topic: viewtopic.php?t=36626.
Hier staat ook het antwoord m.b.t. de kentekens in Zweden en Nederland. Ik weet overigens niet hoe het moet als je er niet mee gaat rijden totdat de auto op Nederlands kenteken is gezet (en de platen er ook daadwerkelijk op zitten!). Aannemend dat je niet de Zweedse nationaliteit hebt kan de verkoper de auto niet overschrijven op jouw naam met behoud van het "gewone" Zweedse kenteken.
Waarschijnlijk zal de auto uitgeschreven moeten worden in Zweden en zonder kentekenbewijs naar Nederland vervoerd moeten worden.
Ik neem aan dat marcelgerry je dit wel kan vertellen.
Johan, je krijgt een Pb :!:

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » wo 05 mar, 2008 22:46

Er wordt veel over geschreven, maar ik vind niet alle antwoorden. Je tip :idea: MarcelGerry te benaderen is dan ook de beste. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :oops:

Volgens mij zijn er best wel Saabliefhebbers die een auto willen importeren, maar tegen de tijd dat je uit de informatiebrij bent...is die gouden vondst natuurlijk alweer verkocht ...

En dan nog het Zweeds; hopelijk is het Engels ook te gebruiken, want met mijn woordenschat aan Zweeds ga ik er niet mee komen :D

Een oprijwagen huren blijkt voor twee dagen € 200,00 te kosten (200 km vrij). Zou betekenen dat zelf rijden met een oprijwagen naar Zuid-Zweden ongeveer € 600 - € 700 kost, ex btw en ex brandstof. Dan lijkt heenvliegen en met de auto terug rijden stuk goedkoper.

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » wo 05 mar, 2008 22:52

Inmiddels per PB geinformeerd !

Dank Marcel!

Groet,

Johan

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » do 06 mar, 2008 0:49

Net als Marcel hebben wij vorig jaar een Saab uit Zweden geïmporteerd (een 96 uit '73). Zoals je zelf al suggereerde hebben wij er een herfstvakantie aan gespendeerd en de auto naar Nederland gereden.

Mocht je vragen hebben kun je me altijd PB-en.

Ronald.

Bert van Beek
Geregistreerd lid

Saab 96 V4 de luxe

Bericht door Bert van Beek » do 06 mar, 2008 17:26

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Is de "zweedse De Luxe ""zo anders dan de "hollandse" De Luxe?

Binneninterieur is gelijk, maar buiten: geen dubbele sierstrippen op de deuren en achterpaneel, geen De Luxe plaatje op beide voorspatborden en waren er in 1968 al rubberen bumperrozetten, of is dit verkeerd van mij gezien? Heb zelf sinds 1976 een "de Luxe " maar die is anders afgewerkt. Wie weet daar meer van?

Groet

Bert

Plaats reactie