Ik had ook een andere titel kunnen nemen, maar zo klinkt het leuker.
Toen ik mijn 96 kocht, was het al duidelijk dat de kachelkraan niet helemaal fris meer was. Er was geen beweging te krijgen in de hendel op het dashboard en de kachel gaf ook behoorlijk warmte af. (Voor niet-kenners van de 96: in combinatie met de aanjager geeft dat in stand 1: een hete fohn, in stand 2 een verfafbrander). In de aanjager zit van tijd tot tijd wel een vogeltje.
Na enig prutsen, wil de handel nog steeds niet bewegen en is het nu helemaal koud in de auto. De aanjager blaast nog wel steeds hard en dat is voldoende om de ruiten schoon te houden.
Van Johan T. hoorde ik dat de kachelkraanproblemen vaker voorkomen en dat het goedkoop te verhelpen is met een kachelkraan uit een Honda. *Heeft iemand ervaring met deze modificatie? Foto's wellicht.
*Los van het Honda-verhaal: wat is de meest handige manier om de kraan weer gangbaar te maken, of is vervangen een betere optie?
*iemand een tip of idee hoe ik de piepende vogel in de aanjager tot zwijgen kan brengen? Vaak piept de ventilator als ik 'm aanzet een paar tellen en is daarna stil om soms spontaan zo maar weer te gaan beginnen.
Zoals gewoonlijk: alle advies is welkom!
Menno
Kachelkwesties
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Kachelkwesties
Het zou kunnen zijn dat de binnenkabel (staaldraad) vastgeroest zit in de buitenkabel. De kraan zelf kan ook vast zitten. De kraan kan ook gaan lekken, je ziet dan vaak wat antivries/koelvloeistof boven op de versnellingsbak, dan moet je hem vervangen, is niet te repareren. De Zweedse Saab club heeft nieuwe kachelkranen (950 Skr);MvR schreef:... Er was geen beweging te krijgen in de hendel op het dashboard
Niet met die van Honda, maar ik ben afgelopen zaterdag wel bij een 96 wezen kijken waar ook de originele kachelkraan was verwijderd en vervangen door een andere, niet thermostatische, van een mij onbekend merk.Van Johan T. hoorde ik... iemand ervaring..
Kabel losmaken van de kraan (is wat lastig, zit vast met een klemmetje en is wat moeilijk bij te komen) en bedieningshendel, kijken of die kabel nog gangbaar (te maken) is.wat is de meest handige manier om de kraan weer gangbaar te maken
Motor er uit halen (makkelijk), schoonblazen met perslucht, drupje olie op de draaipunten van de as...iemand een tip of idee hoe ik de piepende vogel in de aanjager tot zwijgen kan brengen?
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Re: Kachelkwesties
Dat herken ik wel. Mijn hendel beweegt alleen als ik er al mijn overtuiging inleg. Hij doet het nog wel maar daar is alles mee gezegd.MvR schreef: Er was geen beweging te krijgen in de hendel op het dashboard
-
wlkts
- Geregistreerd lid
geen beweging te krijgen in de hendel op het dashboard
Met WD40 en dat een paar keer herhalen heb ik de kabels gangbaar gekregen. Handel bewegen zodat de binnen draad zoveel mogelijk vrijkomt. Inspuiten en weer de ander kant uit bewegen. De kant van het dashboard maar vooral ook de kant bij de kleppen en de kachelkraan.Het zou kunnen zijn dat de binnenkabel (staaldraad) vastgeroest zit in de buitenkabel
Het lijkt erop dat de corrosie aan de uiteinden van de kabel zit.
Succes,
W
-
MvR
- Geregistreerd lid
Er zit eigenlijk geen beweging in de handel: staat min of meer gefixeerd in het midden. Gaf in eerste instantie erg veel warme lucht, na enig jutteren werd het alleen maar koude lucht. De stand van de handel zelf is nauwelijks veranderd.
Enige studie onder de motorkap doet me het ergste vermoeden: de kachelkraan zit in een behuizing met 6 (?) parkers: 2 boven op een stripje, 2 op het huis zelf en wrs. 2 aan de onderkant, niet zichtbaar en bijna niet te voelen. Die 2 laatste zijn worden probleemgevallen als ik aan het loshalen sla!
De kabel verdwijnt aan de linkerkant in het huis, gefixeerd met een beugel die de buitenkabel op zijn plaats houdt. Anders gezegd: ik kan niet zomaar bij het uiteinde van de kabel komen, zonder dat ik het huis loshaal. Vertel me rustig dat ik het verkeerd heb!
Voorlopig plan: het wordt voorjaar en dus warmer, ik kan even wachten. In de nabije toekomst vervang ik de radiator voor een upgrade met 3 rijden koelelementen. De koelvloeistof moet er dan toch uit. Dan is het meest logische moment aangebroken om de behuizing los te halen, aangezien de nodige slangen behoorlijk in de weg zitten.
Ik schreef hierboven 'voorlopig plan', ik sta dus open voor suggesties en ervaringen! Ik heb het Saab werkplaatshandboek (nog) niet. Als de procedure daar wel in beschreven staat, ben ik ook erg geholpen met PDFs!
Groet,
Menno
Menno
Enige studie onder de motorkap doet me het ergste vermoeden: de kachelkraan zit in een behuizing met 6 (?) parkers: 2 boven op een stripje, 2 op het huis zelf en wrs. 2 aan de onderkant, niet zichtbaar en bijna niet te voelen. Die 2 laatste zijn worden probleemgevallen als ik aan het loshalen sla!
De kabel verdwijnt aan de linkerkant in het huis, gefixeerd met een beugel die de buitenkabel op zijn plaats houdt. Anders gezegd: ik kan niet zomaar bij het uiteinde van de kabel komen, zonder dat ik het huis loshaal. Vertel me rustig dat ik het verkeerd heb!
Voorlopig plan: het wordt voorjaar en dus warmer, ik kan even wachten. In de nabije toekomst vervang ik de radiator voor een upgrade met 3 rijden koelelementen. De koelvloeistof moet er dan toch uit. Dan is het meest logische moment aangebroken om de behuizing los te halen, aangezien de nodige slangen behoorlijk in de weg zitten.
Ik schreef hierboven 'voorlopig plan', ik sta dus open voor suggesties en ervaringen! Ik heb het Saab werkplaatshandboek (nog) niet. Als de procedure daar wel in beschreven staat, ben ik ook erg geholpen met PDFs!
Groet,
Menno
Menno
-
72sonett3
- Geregistreerd lid