APK, hoe zit dat?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Hanm
Lid van verdienste

Re: APK, hoe zit dat?

Bericht door Hanm » di 15 mar, 2005 8:26

Oeps.... een dubbel antwoord

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 15 mar, 2005 10:08

Jessy schreef:Tja, dat vind ik dus pure pesterij :roll: Zo'n actie kreeg ik echt niet uit mijn bonnenboekje gepeuterd.
Enige hoop is dan nog dat het hier de actie van een hyperenthousiast aspirantje betreft. In dat geval wordt de bon door de begeleider er wel tussenuit gepikt als onzinnig en krijgt de eigenaar van de auto hem dus niet.
Tja, je zal als agent maar worden afgerekend op een hoeveelheid bonnen en er zijn er zoveel vrij gemakkelijk te schrijven.
Waarom zou men het gedogen als er "spelregels" voor zijn?

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 15 mar, 2005 10:14

Ik krijg de bibber op m'n lijf als ik denk aan ongekeurde wagens die rondrijden.
Een kennis(klant) van me,reed in op een groepje jongeren aan een voetgangerspad,resultaat,1 dode en 1 persoon levenslang verlamd(rolstoel dus), grote gerechtelijke discussie is onstaan over 't al dan niet roekeloos oversteken van de jongeren.
Na 4 jaar procederen is 't uitgesproken in 't nadeel van de bestuurder,de auto die in beslag genomen werd door parket bleek geen geldige keuring gehad te hebben en een rode kaart gehad te hebben voor de remmen.
Schadeclaim,40000€ voor dode en 690€/maand voor de rolstoelgebruiker.
De verzekering verhaalt dit volledig op de bestuurder,die nu onderling nog aan 't procederen zijn,ondertussen huis in beslag genomen en loonbeslag.
Ik wil hier aub geen discussie ontketenen over 't al dan niet terecht terug invorderen van de verzekering of over de bedragen,voor mijn part zijn die onmogelijk te betalen wegens 't veroorzaakte leed.
Er zijn 3 levens verwoest,2 slachtoffers en de bestuurder die 't natuurlijk ook zo niet gewild had,maar die wat krap zat waarschijnlijk en daarom met slechte remmen rondreed,geen excuus voor me,maar 't is nu eenmaal zo.
Ik wil dit gewoon maar melden dat degene die dit lezen en dus verwittigd zijn en dan nog ongekeurd rond blijven rijden niet waard zijn om op de openbare weg te rijden.
Voila...
Ik ben dus geen moraalridder,zoals meermaals gebleken is,maar wou dit toch even kwijt.

Erwin

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » di 15 mar, 2005 11:37

verde900 schreef:
Tja, je zal als agent maar worden afgerekend op een hoeveelheid bonnen en er zijn er zoveel vrij gemakkelijk te schrijven.
Waarom zou men het gedogen als er "spelregels" voor zijn?
Geloof mij, er zijn genoeg echte overtredingen te bekeuren, maar daar moet je voor werken. Dus niet tot het laatste moment op je luie r**t blijven zitten tot de paniek toeslaat: "Argh! Ik moet er nog 400 in 2 weken!"

Natuurlijk gelden er regels, maar je hoort je als agent af te vragen wat je doelstelling tijdens het werk is.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 15 mar, 2005 20:58

josephine schreef:Rijden zonder geldige APK lijkt me niet echt slim: je zult maar net die ene keer brokken maken.

Soms krijg je wel een punthoofd van de keurmeester. M'n Saab is vorige week onder andere afgekeurd op gordels met pluisjes :lol: :roll: Gelukkig achterin en dus kon de wagen na demontage van de gordels goedgekeurd worden ...... binnenkort maar even naar de sloop dus.
Jammer die afkeur, het had volgens mij niet gehoeven, kijk even naar dit stukje geplukt van de RDW site:
(16 maart 2004) Onderzoek van RDW wijst uit:
Tot 80 procent sterkteafname bij beschadigde autogordels!

De keuringseisen van de APK stellen dat autogordels niet dermate beschadigd mogen zijn dat de sterkte ervan in gevaar komt. Die regel zorgde in het verleden voor enige onduidelijkheid. Want wanneer neemt de sterkte van een beschadigde autogordel nu precies af? En in welke mate? De RDW heeft onderzoek gedaan om antwoord op die vragen te kunnen geven. Voor alle duidelijkheid: een pluizende gordel hoeft niet gezien te worden als beschadigd. In het onderzoek dat in opdracht van de RDW is uitgevoerd, zijn op een grote hoeveelheid autogordels achtereenvolgens twee trekproeven uitgevoerd. De eerste op een onbeschadigd deel, de tweede op het beschadigde deel. Daarna zijn de twee proeven naast elkaar gelegd om het verschil in sterkte te meten.

Voor een duidelijk en compleet beeld is een grote diversiteit aan beschadigingen getest, variërend van een klein gaatje in het midden van de gordel tot een volledig ingescheurd exemplaar.

Conclusie
Omdat elke beschadiging van de gordel de sterkte ervan in gevaar brengt, is een beschadiging niet toegestaan. Het pluizen van een gordel wordt echter niet gezien als een beschadiging. Het is duidelijk niet de bedoeling dat tijdens de APK de autogordels met een vergrootglas bekeken worden.

Snel terugzetten dus, want een pluizige gordel is veiliger dan geen gordel.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 15 mar, 2005 20:58

toen ik mijn 99 kocht destijds zat er een voorkeuring op.. hij zou afgekeurd worden oa....niet werkende ruitensproeier installatie...

dus ik al meteen kijken of het motortje wel klonk want dan kon het verstopping zijn... dat zoemde dus..

bleek het een LEEG reservoir te zijn..

een keurmeester zal dan dus gewoon dat noteren en afkeuren :roll: :? :evil:

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » di 15 mar, 2005 21:17

wat veel antwoorden :D

denken jullie dat het uitmaakt als je voor een APK naar kwik-fit gaat of naar een dealer? Ik bedoel zal een kwik-fit slordiger keuren voor die 39 euro of juist strenger omdat ze goedkoper zijn?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 15 mar, 2005 21:21

dader schreef:wat veel antwoorden :D

denken jullie dat het uitmaakt als je voor een APK naar kwik-fit gaat of naar een dealer? Ik bedoel zal een kwik-fit slordiger keuren voor die 39 euro of juist strenger omdat ze goedkoper zijn?
Ik denk dat een dealer naast meer kennis ook meer materialen en gereedschappen in huis heeft om kleine dingen voor die APK te verhelpen, ik heb niks met kwik fit.

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » di 15 mar, 2005 21:40

De apk keuring is toch 1 van de hoofdinkomsten bij garages (kwik shitters)

En nee, doe mij maar de tuff van onze oosterbuuren.
De apk in NL is een ''Momentopname'' waar half sleutelend garageland van moet leven. :shock:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 04 apr, 2005 21:16

Misschien is de APK een momentopname, maar het lijkt mij toch zeer belangrijk dat de remmen het ook nog doen over een paar duizend kilometer (zie het afschuwelijke hierboven over het zebrapad). Hier kan de APK duidelijk op verbeterd worden.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 04 apr, 2005 21:23

Robberts schreef:Misschien is de APK een momentopname, maar het lijkt mij toch zeer belangrijk dat de remmen het ook nog doen over een paar duizend kilometer (zie het afschuwelijke hierboven over het zebrapad). Hier kan de APK duidelijk op verbeterd worden.
Als je remmen op zijn, dan schuurt dat behoorlijk hoor. Hierop mag je een auto sowiezo afkeuren. Maar ik neem aan dat je naast APK ook onderhoud laat plegen, dan is de kans een heel stuk kleiner dat zulke dingen gebeuren... en natuurlijk met opzit is alles mogelijk, maar de kans is groot dat wanneer er iets ernstigs voorvalt (verkeersongeluk met beroerde afloop) het keuringsbedrijf hier echt wel op aangesproken wordt.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 05 apr, 2005 20:50

Ik bedoelde eigenlijk dat men bij de APK moet kijken of de remmen / schijven nog enkele duizenden kilometers meekunnen.

Op zich heb je gelijk dat je versleten remmen wel zal horen maar er zullen altijd mensen zijn die dan toch nog doorrijden wat natuurlijk levensgevaarlijk is.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 05 apr, 2005 21:03

OP het moment dat er geen ijzer op ijzer contact is. Is het Goedkeur voor de APK. Wij kunnen dan wel een vermelding maken op het keuringsrapport dat de remmen zo goed als versleten zijn. Om onszelf in te dekken tegen zulk soort gevallen.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 05 apr, 2005 21:49

Bij een Apk kijken ze echt alleen maar of de auto aan minimum eisen voldoet!
Wel een met 1,6mm profiel door de regen gereden?
Das levensgevaarlijk in mijn optiek, maar je auto word er wel mee goedgekeurd.
Ook zo met remmen er moet minimaal 4 mm voering op een blok zitten dan is het goed.
Ik heb op Zandvoort in 50 min. een nieuwe set blokken opgereden!!
Laat staan dat ik met 4 mm op stap ga.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 06 apr, 2005 21:09

Red Arrow schreef:Bij een Apk kijken ze echt alleen maar of de auto aan minimum eisen voldoet!
Wel een met 1,6mm profiel door de regen gereden?
Das levensgevaarlijk in mijn optiek, maar je auto word er wel mee goedgekeurd.
Ook zo met remmen er moet minimaal 4 mm voering op een blok zitten dan is het goed.
Ik heb op Zandvoort in 50 min. een nieuwe set blokken opgereden!!
Laat staan dat ik met 4 mm op stap ga.
Dat bedoelde ik dan ook: eigenlijk zouden de minimum APK-eisen voor dit soort onderdelen (mn banden en remmen) hoger moeten liggen.

Plaats reactie